En weekendtur til Schweiz

Engang i foråret havde jeg aftalt med en veninde fra folkeskolen at besøge hende i Zürich i Schweiz. Fredag morgen satte jeg mig derfor ind i bussen og tog afsted mod København. Kl. 18.00 satte jeg derefter kurs mod Schweiz. 

I lufthavnen blev jeg mødt af Julie, som stod og ventede på mig. Det var et glædeligt gensyn og det var helt naturligt at være i hinandens selskab, trods de 3 år siden vi sidst havde set hinanden. Vi gik ned mod togene og satte ellers kurs mod Lenzburg, hvor Julie bor med hendes kæreste. I toget fik vi lejlighed til at snakke og sætte hinanden ind i sidste nyt. Oender hentede os ved togstationen og kort efter ankom vi hjemme i deres smukke lejlighed. Julie er vild med jul og havde allerede pyntet flot op! Vi hyggede over en kop te og fik snakket indtil vi blev trætte og besluttede at gå i seng. 

Næste morgen havde vi besluttet at gå en lille tur rundt i Lenzburg, hvor Julie ville vise mig slottet og den gamle bydel. Det var virkelig smukt, selvom vejret var overskyet. Efter at have set lidt af Lenzburg gik vi hen til stationen for at tage toget til Baden. Dette er en lidt større by der også har en rigtig flot og hyggelig gammel bymidte. Her gik vi lidt rundt og jeg fik udpeget alle Julie foretrukne butikker og cafeer. Vi satte os da også ind og fik en kop varm kaffe og en sandwich på et bageri. Inden hjemturen havde vi været en tur i Søstrene Grene og købt nogle vandfarver og små lærreder, som vi ville sidde og hygge os med at male hjemme ved Julie om eftermiddagen. På hjemturen fik vi også købt ind til at lave en lækker omgang asiatisk aftensmad. Vi havde besluttet os for at lave blomkål glaseret i en godt krydret marinade med ris til. 

Lenzburg





Om aftenen efter vores lækre aftensmad hyggede vi i sofaen med en kop te og en god julefilm. Julie kæreste satte sig til os og så filmen sammen med os, hvilket var rigtig hyggeligt. Vi snakkede længe endnu inden vi besluttede os for at gå i seng. 

Næste morgen fik jeg pakket mine få ejendele sammen og efter en kop kaffe og en rolig morgen var vi klar til at tage ind til Zürich. Her havde Julie bestilt bord til brunch ved en af hendes yndlingssteder i byen. De havde en spændende menu og vi fik begge dumplings til brunch, samt lidt sødt ved siden af. Det var lækkert og stedet virkede også til at være populært blandt de lokale. Efterfølgende gik vi rundt i byen, hvor Julie fortalte om de forskellige bydele og gav mig et indblik i hendes hverdag i Schweiz. Vi satte kurs ned mod Zürich Sø og på vejen derhen tog vi også lige et smut forbi Julie arbejde, så jeg også fik det set. Området nede ved søen var utrolig smukt og man kunne se små bjerge der omkransede søen. Vi gik langs parken og søbredden og snakkede. Julie fortalte mig om, hvor populært stedet er om sommeren, hvor alle de lokaler bruger det til at slappe af og bade i søen. Vi kom hen til en kinesisk have, hvor vi gik en runde inde. Haven var utrolig flot og skabte virkelig en kinesisk stemning og atmosfære. Vi besluttede os for så småt at vende snuden tilbage mod banegården, hvor vi ville have en kop kaffe at varme os på og efterfølgende ind og se en udendørs julelys udstilling hvor der også var nogle madboder. Udstillingen åbnede kl. 17 og det kunne vi godt nå inden jeg skulle med toget mod lufthavnen. Desværre begyndte det at regne nok så meget da udstillingen åbnede og da den befandt sig i en åben baggård, valgte vi alligevel at springe over. Vi gik i stedet lidt rundt i nogle af de mange chokoladebutikker der befandt sig ved banegården inden vi sagde farvel. 
Det var en skøn weekend i vidunderligt selskab! 


Zürich Sø

Den kinesiske have


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Polisi

Ankommet til paradis

Thale, Harzens svar på Grand Canyon!