Mugge i Mellemamerika.

Om morgenen den 17. oktober gik det midt om natten, gik turen mod Hamborg lufthavn, hvorfra vi (Jonas familie og jeg) skulle flyve til Düsseldorf. Fra Düsseldorf fløj vi så direkte til Puerto Plata. Flyveturen varede 9 timer og 50 minutter, altså en ret lang en af slagsen i forhold til det jeg er vandt til. Heldigvis gik tiden ret hurtigt, da man kunne se film og serier i flyet.

Da vi ankom til Puerto Plata blev vi kørt til hotellet, hvilket kun lå en halv time fra lufthavnen. Vi svedte godt og grundigt da vi ankom, hvilket er forståeligt nok, ved en temperatur på 37 grader. Vi fik en velkomstdrink, en småkage og et fugtigt håndklæde ved receptionen. Herefter blev vi kørt til vores værelse, hvor vi startede med at tage en lur, da vi var godt og grundigt trætte, pga. tidsforskellen, som er minus 6 timer fra vores tid.
Efter vores lur gik vi på opdagelse i hotellet for lige at tjekke det ud. Vi var meget godt tilfredse. Efter aftensmaden var det egentlig bare i seng igen, da vi stadig var ret trætte efter den lange rejse.

Den efterfølgende dag slappede vi lidt af ved stranden, hvor Jonas mor og jeg gik en tur og fik taget nogle billeder.

På fjerde dagen tog vi på udflugt. Vores første stop var en chokoladefabrik, som blev startet af 12 kvinder, som også stadig ejer den. Fabrikken hed "Choco LaLa". Her blev vi modtaget med varm kakao, ristede kakaobønner rullet i sukker og ingefær og noget chokolade. Herefter fik vi en rundvisning i fabrikken og så gik turen videre mod den Dominikanske Republiks anden største by: Santiago. I den Dominikanske Republik er befolkningen stort set opdelt i rige og fattige, men i Santiago er der en forholdsvis stor middelklasse, da alle fabriksejere og arbejdsgivere er blevet enige om at betale deres arbejdere en mindsteløn.
I byen så vi domkirken og den dertilhørende plads. Da vi skulle videre til et kendt monument i Santiago, blev vi stoppet af politiet, fordi bussen vi kørte rundt i, var temmelig ny og derfor ikke havde fået et klistermærke om, at den var tilladt at fragte turister i. Efter lidt diskussion på spansk og et par opringninger til ministeriet for turisme, gik turen så videre mod monumentet.

Her fik vi lov til at gå lidt rundt og tage nogle billeder, hvorefter det gik videre til en tobaksfabrik. Den Dominikanske Republik ligger på anden pladsen på ranglisten over verdens bedste cigarer.

Så blev det endelig tid til at få noget frokost, som vi fik på en ranch i en lille by længere inde i landet.
Efter vi havde tanket kræfter igen gik det med en jeep mod et lille vandfald. Vejen derhen var nærmest gennem en jungle. Alt var så utrolig grønt og frodigt. Ved vandfaldet holdt vi så en lille fotopause.
Efter at have set vandfaldet gik turen tilbage mod hotellet, vi var godt trætte efter den lange, men meget spænende udflugt så vi gik igen tidligt i seng.

Hotellet var generellt ikke særlig fyldt, da det ikke var højsæson mens vi var der, men om weekenden tager alle de rige dominikanere på hotel, så der vare bare gang i den, efter de var ankommet!

Om lørdagen tog vi igen på udflugt. Vi sejlede ud til en lille sandbanke ude midt i havet, som bliver kaldt "Paradise Island". Her fandt vi endelig det nærmest gennemsigtige, klare og blå vand, som karibien er kendt for. Her var vi ude at snorkle ved et koralrev. Øen var dog desværre meget proppet med turister. Efter Paradise Island sejlede vi videre og efter omkring 15 minutter, kom vi til en naturlig svømmepool, hvor vi fik tid til at bade, det var bare lækkert!

Efter vi var kommet op fra det dejligt vand igen sejlede vi ind i en mangroveskov, som var meget spænende og sjovt at se.

Herefter gik turen ind til kysten, hvor vi med små motorbåde blev sejlet ind til land og fik frokost. Her kunne man bl.a. få hummer, som smagte super godt. På restaurantens terrasse, så vi en pelikan, som poserede for kameraet.

Om aftenen sad vi for det meste i baren og fik et par drinks og spillede kort og snakkede en masse. Vi var heldige med vejret. Det regnede og tordnede en del om aftenen, men det ødelagde heldigvis ikke noget for os, så alt i alt har vi haft en rigtig hyggelig tur til den Dominikanske Republik.