Ærø, besøg hos brødsheriffen

Vi har været en weekend på Ærø, anledningen var et surdejskursus hos brødsheriffen. Fulde af forventninger tog vi afsted fredag aften mod det sydfynske øhavs perle. På øen  havde vi booket et logi i Marstal sammen med Kirsten og Karsten, samt Eva og Ingeborg. Christian senior skulle også have været med, men en slem forkølelse havde spændt ben for hans deltagelse.

For at komme til Ærø skal man jo tage en færge, og alt efter bopæl er der flere muligheder. Vi fra Harrislee valgte e færgen Ellen fra Fynshav på Als, mens dem der kom fra nord stod overfor valget mellem afrejse fra Faaborg eller Svendborg. Umiddelbart ville valget vel falde på Faaborg, men derfra er afgangene noget sjældnere end fra Svendborg, så det blev et tilvalg af den store færge fra begge holds side.

Vel ankommen til Vinkelstræde i Marstal sørgede vi for at opvarme vores medbragte aftensmad og nåede endda at købe ind inden Kirsten og Karsten ankom ved 19.30 tiden. Herefter hyggede vi os i det hyggelige byhus inden vi gik i seng.

Lørdag startede den kvindelige del af selskabet tidligt, de skulle være hos brødsheriffen ved 9 tiden. Karsten og Peter havde derimod bedre tid, vi havde sat hinanden stævne i Ærøskøbing lidt over klokken 3 om eftermiddagen. Ad øhavsstien er der godt 16 kilometer fra Marstal til Ærøskøbing, og det var der jo rigeligt med tid til at tilbagelægge til fods. Altså spiste vi en god morgenmad, og gjorde os så småt klar så vi kunne forlade vinkelstræde 2 lidt over kl. 10.

Turen går på trods af navnet sjældent langs kysten. Vi startede dog med at går forbi vandet ud af Marstal mod nord. Vi forlod så udsigt mod langeland og gik mod vest over ommel halvøen mod en lille fjord. Vi havde en fin udsigt mod den lille Kleven havn, men det var kun kortvarigt at vi havde havudsigt, for snart gik ruten ind i landet mod den lille bebyggelse Kragenæs. Her mødte de 2 vandrere et par friske unger der i stedet for at sidde inde ved computeren var ude at køre på deres cross knallerter. Herligt at se dem flyve afsted fuldstændig indsmurte i mudder.

Efter mødet med de gæve gutter gik turen kortvarigt langs vandet, iden den atter førte over land ved det nu tørlagte Gråsten nor, der tidligere havde forbindelse til østersøen, men nu er der landbrug her. Først kort før Ærøskøbing fik vi atter udsigt over Østersøen. Vel vide ved vandkanten holdt vi dagens anden pause inden vi gik de sidste par kilometer ind til byen. Her slentrede vi kort rundt inden vi satte kursen mod pladsen hvor byens lille julemarked blev afholdt. Ærøskøbing er danmarks bedst bevarede by fra 1800-tallet, og er i den grad et besøg værd. Vi mødte pigerne der var i særdeles godt humør efter deres surdejskursus hos brødsheriffen. De fortalte begejstret mens vi fik en forfriskning på Glasseriet ved torvet.

Efter en hyggelig snak der gik vi hver til sit igen, Pigerne kørte i bil, men Peter og Karsten udnyttede den gratis bus på øen. Det passede med at vi stort set var hjemme igen på samme tid. Dagen blev afsluttet med hjemmelavet aftensmad og en hyggelig gang snak, dejligt at det kan lade sig gøre at være flere generationer og familier på tur og alligevel have det super godt.

Søndag bød på godt vejr fra en blå himmel. Ideelt vejr til lidt sightseeing. Vi udnyttede tiden efter morgenmaden til en gåtur ned til badehusene ved Eriks hale, her ligger der et lille, meget smukt, stråtækt badehus der ifølge pålidelige oplysninger skulle være det mest fotograferede motiv på øen. Vi tog mange billeder af huset, og af alle de andre også, inden vi gik tilbage til Marstal. Her havde vi set et smukt røgeri vi gerne ville over til, men ak, det lå på modsatte side af havnen, men billeder kan heldigvis også tages på længere afstand bare man har en godt linse med, så også røgeriet blev fotograferet flittigt.

Efterhånden nærmede klokken sig 12, og det betød at afskedens time meldte sin ankomst. Som det var tilfældet fredag blev også afrejsen foretage individuelt, dog således at alle andre end Peter & Solveig tog med færgen fra Ærøskøbing til Svendborg kl. 13.30

Peter og Solveig udnyttede tiden til at se mere til øen, faktisk med det formål at jagte et eventuelt sommerhus. Vi kørte først til Ommles nord for Marstal, senere gik turen ad snørklede veje så tæt på øens sydlige kyst som muligt, inden vi sluttede af helt ude på øens vestligste spids, hvor Skjoldnæs fyr troner højt. Her ligger også øens golfbane, hvorfra der efter sigende er havudsigt fra samtlige 18 huller. Vi afprøvede udsigten fra tårnet, og den var i hvert fald fænomenal.

FraFyret er der kun en kort køretur ned til færgelejet i Søby, vi kunne fra toppen af fyret se færgen komme ind, og då vejret langsom men desværre sikkert slog om besluttede vi os til at køre ned og vente på færgen. Overfarten foregik uden problemer, og vi men færgen langsom nærmede sig den alsiske kyst snakkede vi om hvor god en weekend vi havde haft.

Nærmest samme sekund vi ankom til Harrislee udlignede AGF i parken til 1-1  til enorm glæde for de mange medrejsende fans hvoriblandt Christian og Malte også hørte. Dejligt at deres udflugt blev belønnet med et godt resultat.