En begivenhedsrig weekend.

Vi har i den forgangne weekend været på besøg, set en by, gået en tur i naturen samt haft besøg. Ikke dårligt i betragning af den korte tid det alt sammen fandt sted på.
Lørdag morgen tog vi til Brunch hos Nikolaj og Judith i Fredericia, her var der dækket op med alverdens gode sager, og således styrkede kunne vi tage på bytur til Fredericia.
Byen præsenterede sig flot bag sine massive volde. Heldigvis er den gamle fæstning i det store og hele forblevet intakt, og gående rundt på det imponerende voldanlæg har man dels en logeplads til  de slesvigske krige, dels en forrygende udsigt over byen selv. Voldanlægget dækker også kystlinjen, så det undrer ikke at Fredericia hverken i 3-årskrigen eller i 2. slesvigske krig blev indtaget af fjenden.
(Danskerne rømmede den selv efter Dybbølskansernes fald i 1864)

Det ret flotte strandbad. Desværre har det vist sig meget sårbart over for den danske vinters luner. Man frygter for det eksistens hvis der atter skulle komme en ægte isvinter engang.
 Et køretøj der altid vækker glæde og opsigt. En VW bulli, eller et folkevognsrugbrød. I Fredericias gader passede den ganske godt ind i bybilledet.

I disse tider hvor selv lyset i fodgængerovergangene kan bruges i krænkethedskampen er der noget forfriskende over Fredericias valg af motiver. Den tapre landsoldat går igen.

I Fredericia fandt vi Henrik Pontoppidans fødehjem, lige ved siden af en mindeplade for den jødiske synagoge, der tidligere havde ligget på stedet.

Som lovet af op til flere vejrudsigter begyndte regnen at falde ved 14 tiden, det havde vi heldigvis regnet med :-) så der befandt vi os atter i sikkerhed i bilen på vej mod kvarteret hvor deres hus ligger.
Senere på eftermiddagen hentede vi Bente som vi kender fra DBK, hun havde ytret ønske om at besøge os, og vi havde så aftalt at vi kunne tage hende med fra Fredericia. Heldigvisvar Nikolaj og Judith imødekommende, og Bente kunne således spise med ved aftensmaden. Kyllinger er normalt ikke Peters kop tee, men dem Nikolaj lavede tåler helt klart en gentagelse. De blev lavet på grillen, med en god krydderblanding påsmurt og stående på en øldåse. Virkelig en positiv oplevelse.

Efter aftensmaden vendte vi hjemad, og efter et par spændende historier fra Bentes anderledes liv gik trætte til ro.

Søndag startede som så ofte før med en god gang morgenmad, vi havde besluttet at gå en tur, og valget faldt på en chi fandt i Rotter bogen for vores lokalområde. Vi kørte målbevidste afsted mod Unewatt, hvorfra vandre turen ville bringe os til Langballigau. Vi havde lidt problemer med ruten. Da der var ekstremt meget vand i åen var stien oversvømmet. Lidt en bet, men dog ikke værre end at vi efter en kort rådslagning kunne enes om en alternativ rute. Det gjorde dog at turen voksede fra 9,8 til 12,4 kilometer. turen gik gennem en å-dal, langs en strand, og gennem en skov. Således en meget afvekslende tur rent naturmæssigt. Vi fik en varm drik i Langballigau, vildt billigt i forhold til danske priser.

Efter vandreturen kørte vi gennem Flensborg tilbage, og så kort Isted løven. Den hører jo ligesom med når man besøger Flensborg.