Fodboldsæsonen 2025-2026 set med Aarhusianske øjne
Da sæsonen startede havde Aarhus 5 hold i divisionerne, altså i de 4 bedste danske rækker.
Ved årskiftet lå Lyseng til nedrykning fra den 4. bedste række, Efteråret var dog sluttet godt, og der var et rimeligt håb om at de ville klatre endnu en sæson i divisionerne, men sådan gik det ikke. Nederlag fulgte på nederlag efter jul, og en del runder før afslutningen var nedrykningen en kendsgerning. De vil dog i den kommende sæson blive afløst i 3. division af endnu et Aarhusiansk hold, nemlig ASA, der vandt danmarksseriens play off kamp med en scoring i overtiden mod Glostrup IF 32. ASA bliver et af kun 2 jyske hold i rækken, det andet er den anden oprykker fra danmarksserie vest, nemlig gode gamle Holstebro.
I 2 division var både VSK og Brabrand oprykkere, og lå i den tungere ende ved årsskiftet. Hurtigt stod det klart at højest det ene hold kunne rykke ned, for Helsingør havde taget et solidt greb om sidstepladsen i den 3. bedste danske fodboldrække. Det endte dog med at begge hold klarede skærene, VSK endda forholdsvis suverænt med en 8 plads. Meget imponerende, og for mig noget overraskende at begge hold kæmpede sig til endnu et år.
Aarhus fremad var også oprykker, og havde en absolut godkendt sæson, hvor de til slut endte som nr. 8 i den næst bedste række. Undervejs solgte de en spiller for 4 millioner danske kroner, og havde mange tilskuere mod de store jyske klubber på Riisvangen. Jeg tænker dog at næste søko kan blive svær, for dels forsvandt træneren da Silkeborg kaldte, dels skal de spille en hel del hjemmekampe i netop Silkeborg grundt opgraderingen af Riisvangen. Det frygter jeg kommer til at koste point, og det kommer garanti til at koste penge..
AGF, tja, de løb med al opmærksomheden, og vandt som tidligere nævnt det danske mesterskab for første gang i 40 år. Nu bliver det spændende at følge dem i de europæiske kampe, der for hjemmekampenes vedkommende desværre skal spilles i Randers på grund af at Aarhus stadion endnu ikke står færdigt. Lodtrækningen var ikke spå heldig, i første runde venter således de polske mestre fra Lech Poznan. Peter og Christian forsøger at få billetter til udebane kampen i Polen d. 29/7.
Alt i alt blev sæsonen 2025-2026 en helt igennem fantastisk sæson, med hele 3 oprykninger året forinden er det billigt sluppet med kun en nedrykning i år, og den bliver endda modsvaret af en oprykning, således at der også i kommende sæson er Aarhusianske hold i alle divisioner.
Kommentarer