Med Grethe på Mols - 2. udgave

I år var vi atter med Grethe og familien Muusgaard ved Ebeltoft over kristi himmelfart. Sidste års tur stod i Coronaens tegn, og jeg tror ikke nogen af os havde forestillet os at det stadig ville være tilfældet i år.

Desværre viste det sig at være tilfældet igen, men heldigvis havde situationen da trods alt bedret sig, Grethe er i mellemtiden blevet færdig vaccineret, og det er blevet muligt at få testet sig så man har en vis sikkerhed for ikke at være smittet.

Vi havde lejet samme sommerhus som sidst, men denne gang allerede fra om onsdagen. Det gjorde vi nytte af, og kørte tidligt afsted, dog med et besøg hos Eva og Christian i Risskov, vi nassede lidt aftensmad og lånte nogle hovedpude betræk ved samme lejlighed. Christian og Ingeborg dukkede først op senere, de feste med Malte onsdag, Ingeborg kom så om torsdagen med Eva, og fredag stødte Malte og Christian så til selskabet.

Torsdag blev også dagen hvor Grethe gjorde sin entre, hun kørte med Kirsten og Karsten, og søreme om der ikke også var blevet plads til hendes scooter. I øjeblikke går Grethe så elendigt at en knæoperation er nødvendig, men den er også i kalenderen allerede. d. 25 /5 skal hun have nyt knæ i Silkeborg. Indtil da kommer hun rundt på scooteren, der allerede efter vores første fælles frokost kom ud at køre. Turen gik rundt i området, vi kom bl.a. ned til den lille mole, hvor vi mødte adskillige lystfiskere. Fætter Mads tjekkede området ud, han havde nemlig medbragt våddragt samt harpun, så han havde interesse i hvor fiskene var. Det var ikke udelukkende fra landjorden faren lurede på de stakkels fisk, ude i vandet lurede der også en sæl, der af og til afbrød jagten for at trække luft ved overfladen.

Grethe klarede turen på scooteren godt, landskabet er mildt sagt kuperet, og det betyder jo at den af og til har en hældning hun ikke er vant til. Efter en forsigtig start blev det dog bedre og bedre, og til sidst var det hende der ville se mest, dejligt!

Da vi jo er flere hold afsted havde vi fordelt pligterne, og det var således os der stod for aftensmaden, Menuen stod på Cevapcici med ris og andet godt. Heldigvis faldt maden i alles smag.

Fredagen bød på en tur til Ebeltoft. Da der var gigantisk kø til en coronatest opgav vi uden gråd et besøg ved Fregatten Jylland, og gik i lighed med sidste år en tur op i den smukke gamle by. Vejret blev i løbet af dagen bedre og bedre, og efter en tur igennem den brostens belagte gågade, som Grethe mestrede i fin stil på scooteren, blev der tid til en is nede ved vandet. Da solen skinnede over Ebeltoft som et af de få steder i Danmark den dag følte vi os særdeles priviligerede. Vi tog efterfølgende tilbage til sommerhuset og hyggede os med kongespil og snak. Om aftenen fik vi forloren hare, og de unge faldt i småkonger, øl samt gin tonic. Det er dejligt at se hvordan fætreog kusiner hygger sig med hinanden på tror af de ca. 10 år der er fra ældste til yngste.

Lørdag morgen var det egentlig de unge der skulle stå for morgenmaden, men de bange anelser fra aftenen før viste sig at holde stik. Det heftige forbrug af våde varer havde krævet sine ofre, og således var det velprøvede kræfter der atter gav sig i kast med opgaven. Heldigvis dukkede den yngre del af selskabet op drypvis, og humøret havde ikke lidt skade af den manglende søvn. Til frokost fik vi besøg af Eva og Christian, Eva havde om fredagen fået andet stik, og armen var derfornoget øm, hvilket Peter opdagede under velkomst krammere. Vi spiste, og aftalte så at tage en udflugt til Thorsager, hvor Jyllands eneste rundkirke ligger, samt til Mørke, hvor et par af Thomas Dambos imponerende trolde er at finde.

Rundkirken i Thorsager er smuk og gammel, men adskiller sig fra de Bornholmske ved ikke at have været bygget med et forsvar som sigte, Den er dog et besøg værd, hvad også den store parkeringsplads og busskiltet vidner om. Mørke er en lille by på Djursland uden oplagte kvaliteter. Dog er der en station, hvorfra letbanen kan bringe folk til og fra arbejde i Århus. For nogle år siden var der en dokumenter der hed lys i mørke på dr. Den viste ganske godt forskellen mellem lokale der har levet et liv iMæørke, kontra tilflyttere der ser på stedet med andre øjne. Mange forandringer er der nu ikke sket, godt nok er der opstillet en slags fyrtårn ved stationen med navnet light in the dark, og 2 trolde af Thomas Dambo er ligeledes flyttet til byen. Den fremstår dog stadig lidt slidt i bymidten. Vi fik medbragt kaffe og kage ved stationen, og CA senior gik med Malte på jagt efter spændende øl i Myrki, et lille mikro bryggeri. Efterfølgende kørte vi til troldene, hvor især Sigurd fladt i vores smag.

Da vi havde set Ben Chiller, den første trold delte vi os op, så nogle kørte på tur igennem Mols bjerge nationalparken, mens andre gik ud til Kalø slotsruin, der jo altid er et besøg værd.Aftensmaden bestod af Pulled Porc, endnu en sikker vinder!

Søndag bød på hjemrejse, vi sagde farvel, og havde allerede næste års tur i tankerne. Planen er indtil videre at finde et andet sted, men lad os nu se hvad det ender med. Vi "tyskere" fik en lyntest inden vi passerede grænsen, heldigt at Tyskland netop denne weekend havde ændret karantænereglerne så det ikke mere kræves hvis man rejser ind fra et almindeligt risiko område hvis bare man har en negativ test med bagagen!