A grand day out (en to-stjernet oplevelse)

Peter er jo blevet 50 år, og i den forbindelse havde han fået en gave af Kirsten & Karsten der inkluderede en Puch maxi safari i Thyborøn. Da Thyborøn jo ikke lige just ligger i vores nærområde valgte vi at køre afsted fredag efter arbejde, med kurs mod Gammelstrupvej hvor vi havde booket os ind hos Kirsten og Karsten. I løbet af fredagen fikvi drukket rødvin, spist god mad, samt snakket om vores kommende ture rundt i Europa. Dejligt at have nogle gode projekter at se frem til.

Lørdag morgen kom vi hurtigt i tøjet og fik fortæret en gedigen morgenmad. Selv fra Skive er der ret langt til Thyborøn, så for at kunne nå dagens program måtte vi tidligt afsted. Første stop var Wilhelmsborg kro, hvor vi stillede den ene bil. Her var det planen at vi skulle spise aftensmad, så det passede jo fint med at have en bil stående der.

Fra kroen kørte vi ud til Bovbjerg fyr, der ligge tæt på vesterhavet, og også ret tæt på stedet hvor isen gik i stå under Weichsel istiden. Vi fik parkeret bilen tæt på fyret, og gik så afsted op mod den solide bygning. Normalt er der blæsende i det vestjyske, træerne der hælder kraftigt mod øst vidner om konstant vind fra vestlig retning, men netop denne lørdag var noget så sjældent som en vindstille dag, oveni købet garneret med sol fra en skyfri himmel. Med andre ord, perfekt vejr i forhold til vores planer.

Vi gik fra fyret mod den lille flække Trans. Turen dertil gik ad en cykelsti med en vildt flot udsigt. Vi blev dog også vidne til kystens gradvise nedbrydning. Således var en lille del af stien afspærret, og grunden var åbenlys. Et gabende hul havde åbenbaret sig i den ene side af stien, og da skrænten er høj på dette sted ville man kunne komme galt afsted hvis man faldt i hullet. På trods af høfterne langs stranden er det altså ikke lykkedes at standse nedbrydningen.

Kirken i Trans, den vidner om en ret stor rigdom i området i middelalderen. I hvert fald kan flækken godt være størrelsen på kirken bekendt.

Efter kirken gik vi ned på stranden for at gå langs vandet tilbage mod fyret. Selvom det var en vindstille dag var vesterhavet i bevægelse. Dønningerne ramte ind på stranden med en lyd der var som balsam i vore ører. Ved den ene af høfderne var der sat et lille kunstværk op der fra afstand lignede en person der sad og ventede. Det var vi en del der tog billeder af :-)

også Solveig havde fået øje på den sjove opsætning
En af de utallige meget robuste høfder der gerne skulle bremse kystens gradvise nedbrydning. Som det fremgår var vejret i den grad på vores side.

Da vi atter var ved fyrtårnet satte vi os i bilen og kørte mod nord. For enden af en tange ligger Thyborøn, der vel skylder sin tilblivelse at havet i 1800 tallet brød igennem den smalle landtange der helt ude mod vest sørgede for, at Jylland var et hele. Efter en storm var der gået hul i tangen, og Vendsyssel var således blevet en ø. Her ligger Sea war museet, der bl.a. omhandler Jyllandsslaget, verdens største søslag der udkæmpedes under 1. verdenskrig i 1916. Den engelske og den tyske flåde mødtes ude på havet, og da kanonrøgen lettede var der 25 færre skibe end da slaget startede, og små 9000 søfolk havde mistet livet. I dag er alle vrag lokaliseret af en lokal ildsjæl, og mange genstande er blevet bjerget. Vi spiste Gode madpakker foran museet, og var efterfølgende ret imponerede over samlingen. Ude i klitterne er der lavet en oversigt over skibenes relative positioner da de gik ned, og opstille figurer der angiver mængden af omkomne i forbindelse med deres forlis.

Efter museumsbesøget var det blevet tid til den aktivitet vi havde forventet mest af. En Puch maxi byrundtur i Thyborøn med guide. For Peter var der den ekstra udfordring idet han aldrig før havde kørt på en sådan maskine. Heldigvisfik vi en god introduktion, og det viste sig i øvrigt at være ret let at styre. Vi var en flok på 14 der havde booket turen, guiden var ejeren af formået, og han gav den hele armen. Viste os således både høfde 42, hvor Danmarks vel største giftdepot stadig volder problemer. Inde i Thyborøn så vi sneglehuset, kirken, samt et værtshus hvor der var en meget autentisk stemning af udkantsdanmark. Her var der inkluderet en øl, og vi var så heldige at vi kunne nyde den ude på fortovet i det gode vejr.

Efter knallert truen gik vi ned til sneglehuset igen. Vi er jo med i en vandrekonkurrence, og for at nå 50 kilometer i denne ugen manglede vi lige en 5 stykker. På turen kom vi forbi nogle gigantiske huse, der tydeligvis huser folk med penge. Efter vores mening kunne de godt have været bygget pænere. Vi rundede også kilden til byens rigdom, nemlig den ret store fiskerihavn. Her var der fiskebåde i alle grader af vedligeholdelse. Endda et stativ med tørfisk kom vi forbi.

Aftensmaden blev mod forventning ikke indtaget på Wilhelsborg kro, idet krofatteren havde lavet en fejl, i stedet for os havde han givet adgang til et selskab. Sådan kan det gå.
I stedet valgte vi bølgen i Thyborøn, hvor der var godt fyldt op da vi ankom. Vi fik bestilt, men hurtigt gik det ikke. Selv drikkevarerne tog lang tid på trods af at cola zero næppe kan siges at være en udfordrede bestilling. Senere var der en fisk for lidt, så Kirsten måtte i stedet tage til takke med en kylling. Det varede således 1 time og 20 minutter, så mens tiden ikke så ud til at gå hurtigt i Thyborøn som helhed, er det ikke for meget at hævde at den nok nærmest var gået helt i stå ude i Hotel Bølgens køkken. Det skal dog siges, at maden smagte særdeles godt da den kom, og som plaster på såret for den manglende fisk fik vi tilbudt en gratis dessert. Den slags er svært at afvise, så vi bestilte 3 forskellige desserter (ud af 3 mulige) og ventede så atter en rum tid (20 minutter) på serveringen. Atter engang var det værd at vente på. Kommer du på disse kanter og er sulten, og har tid, så er Bølge et godt valg. Er du derimod i bekneb for den rejsendes bedste ven, så er det ikke stedet at få fyldt maven op.

Alt i alt en super dag, hvor vejret naturligvis havde en stor indflydelse. På Peters store Marco polo kort over Europa er der markeret hvad der er værd at se. De helt store seværdigheder har fået 2 stjerner, og i den liga finder man bl.a. Rom, Firenze, Istanbul, Paris, samt noget overraskende, Thyborøn ! På sin vis er Thyborøn altså i en helt særlig liga indenfor de europæiske byer. Godt nok havde vi en super dag, men mange interessante oplevelser, men at Thyborøn skulle være en rejse værd på lige linje med de andre byer er alligevel at stramme den lidt.