3 generationer på tur

Lørdag havde vi sat hinanden stævne ved færgelejet i den lille østjyske by Snaptun. Herfra afgår der hele 2 færger, den ene mod Endelave, den anden mod Hjarnø. Det var netop et gensyn med lille Hjarnø der stod på programmet denne lørdag, kun en uge efter vi havde været på øen sidst. Selve destinationen var således kendt, men setuppet kunnedårligt være mere forskelligt. Hvor  vi ugen forinden var ankommet med telt, rygsække og trangia, og sadlet apostlenes heste når vi ville rundt på øen,  var det denne gang kun en dagsudflugt. Den afgørende forskel var dog transporten på Hjarnø. Fra de flade konvolutter til hårdt pumpede dæk. Vi havde lejet en golfbil samt 3 cykler, så vi hurtigere kunne komme rundt på den lille ø.  Vi startede ellers med lidt af et uheld, færgen sejlede en ekstra tur da der var mange biler med, Christian Aggerholm Senior havde stillet sig klar til at gå ombord, og blev desværre ramt i hovedet da bommen gik ned. Lidt at et knockout slag at starte dagen med. Han kom dog med, men måtte slæbe rundt på lidt af en bule resten af dagen. Fra færgelejet kørte Peter, Grethe, samt Eva og Christian med golfbilen, mens Solveig, Ingeborg og Kirsten tog de lejede cykler. Vi kørte med det samme til øens madpakke plads, hvor Solveig og Eva diskede op med alskens lækkerier. Vejret var med os, så vi kunne side ude i det fri uden hverken at fryse eller svede. Fra vores spisested kørte vi til vinmarken, hvor vi beundrede de smukke vinstokke, inden vi kørte til øens østlige ende, hvorfra vi nød den gode udsigt mod Æbelø, Endelave samt hvad der måtte have været den sydlige ende af Samsø. Øens lille kirke fik vi også aflagt et besøg, dog måtte vi vente på et bryllup, der jo dog havde fortrinsret overfor os nysgerrige turister. Vi rundede turen af ved mølleriet alt ude mod vest. Her blev der serveret god saft og lækre Skarø is. Facit efter 4 timer på Hjarnø : Vi havde en super tur, grundet golfbilen og cyklerne kom vi vidt omkring på øen, og selvom Grethe ikke er godt gående kunne vi alle sammen deles om oplevelserne. Alt i alt en kæmpe succes.

Efter overfarten fra Hjarnø tilbage til det jyske fastland kørte vi snart hver til sit. Vi gjorde dog et lille stop ved huset Hildesheim i landsbyen Glud. Her boede der for 100 år siden lidt af en original, der nok var snild med fingrene, hvad det smukke hus er et levende bevis på, men nok også makket i hovedet som en sønderjyde ville sige det. Han kom i hvert fald i karambolage med snart sagt alle andre, hvad lallekongen på husets front vidner om. I husets velmagtsdage kunne ejeren trække i en snor når der kom forbipasserende han ikke brød sig om, og som på kommende rakte lallekongen tunge af de stakkels folk.

På vej hej gik vi, Peter & Solveig, en tur ved Skamlingsbanken. Turen blev på lidt over 7 kilometer, og den var efter danske forhold ganske kuperet. Skamlingsbanken når op på 113 meter, og vi startede ved Grønninghoved strand, der som navnet jo antyder ligger i højde med havet. Fra toppen af banken var der en fantastisk udsigt, og man kunne næsten fornemme ånden fra fordums tiders folkemøder. Overalt var der mindesmærker, de fleste for danskhedens forkæmpere i 1900 taler, da bølgerne mellem dansk og tysk gik højt i området.