Fröruper Berge

 Ja, at tale om bjerge her omkring Flensborg er jo nok at sætte sagen på spidsen, men dels hedder området sådan, dels er det ikke helt forkert, for der er tale om ret kuperet terræn. Som så mange andre steder heroppe hvor der relief i landskabet er det isen der har været på spil. En gletcher har under et sidste fremstød efterladt en gevaldig endemoræne, og menneskerne har også været på spil og gravet grus i området. Ifølge mine oplysninger er gruset gået til bygningen af Hindenburg dæmningen der forbinder fastlandet til den tyske ø sild.

Fra en flot udsigtsplatform er der en imponerende udsigt ud over landskabet. Man føler sig hensat til langt mere kupperede områder end Slesvig Holsten.



Men hvorfor nu et indlæg om Fröruper berge?  På dette spørgsmål er der jo naturligvis en god forklaring, nemlig den at området var målet for Peters første rigtige vandretur efter hofteoperationen. Området kendte jeg ikke på forhånd, så jeg var så heldig at blive inviteret på en guidet tur af min gode kollega oven Sönke. Turen gik igennem et meget varieret landskab, således så vi på de lidt over 7 kilometer både løv og nåleskov, mose og hede, samt søer af forskellige størrelser. Et dejligt område hvor jeg glæder mig til at komme hen igen. 



Godt vi stoppede i tide, vi kunne være kommet helt til Santiago de compostella. Det havde dog betydet at vi først ville have været hjemme til sommerferien.
Den største af søerne i området, ingen vind, og derfor flotte reflektioner i vandet.
Meget smukt landskab, men desværre ingen sol. Derfor må vi tilbage en dag hvor der er tændt for den store lampe :-)

Utroligt nok boede der fra 1947 - 2008 en familie midt i området. Huset fik først efter mandens død indlagt vand og elektricitet. I dag er der kun fundamentet tilbage, det er hjemsted for nogle fredede arter flagermus.





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Polisi

Ankommet til paradis

Thale, Harzens svar på Grand Canyon!