Mols bjerge med Grethe

Selv i Corona tiden kan man have det godt. Længe før vi hørte om sygdommen havde vi booket et dejligt hus tæt på Ebeltoft. Huset var stort, så alle havde fået buddet, og alle kom. Kirsten og Karsten stillede med alle 3 museunger, og fra Harrislee var der også fuldt hus. Således samledes vi 11 personer i det dejlige sommerhus for at have nogle hyggelige dage sammen.
Kiristihimmelfart gik med ankomst og hygge i et fantastisk vejr. På vej mod Sommerhuset havde vi samlet Mads og I århus, og nydt en voldsomt god frokost hos Eva og Christian i Risskov. Malte havde vi fået med til det forjættede land ved at vise en lejekontrakt på den kommende studielejlighed i midten af Århus. Utroligt at det i 2020 er nødvendigt med en god begrundelse for at krydse den dansk - tyske grænse. I sommerhuset lavede Peter indisk inspireret mad, for nogle var den nok lidt for skrap :-)

Fredag bød på et besøg i Ebeltoft. Vi kom ret tidligt afsted, for vejrudsigten for eftermiddagen så noget dyster ud. Planen var at tjekke Fregatten Jylland ud, det viste sig sværere sagt end gjort, for på grund af Covid-19 var portene ind til det imponerende træskib hermetisk lukkede. I stedet gik vi en tur ind i den gamle bydel, hvor det ikke var til at se mange steder at en farlig sygdom rasede. Kun personalet i en isbutik gik med beskyttelsesmasker. På grund af menneskemængderne var det også meget svært, for ikke at sige umuligt at holde afstand til andre i selve gågaden. For os sydfra var det noget helt nyt at se så mange mennesker samlet, men det var da absolut et syn vi glæder os til atter bliver dagligdag igen.

Efter frokosten beså en lille gruppe Karpenhøj naturcenter hvor vi var nogle der skulle have været weekenden forinden, stedet faldt i vores smag, og vi besluttede at satse på en ny dato når det atter er muligt at forsamles i større flokke i det offentlige rum.
Om eftermiddagen trak mørke skyer op, og den lovederegn faldt også tæt over det bakkede landskab. Det betød at vi hyggede os inde i huset med spil og snak.

Lørdag fik vi besøg ved frokost tid af Christian og Eva. Atter skinnede solen, og det betød en smuk køretur til Jernhatten med udsigt over kattegat samt den lille ø Hjelm. Fra Jernhatten kørte vi ad små, snørklede veje til Trehøje, hvor udsigt om muligt var endnu mere formidabel. Fra Trehøje førte Kirsten os med sikker hånd igennem nationalpark mols, hvor ikke mindst de allesteds nærværende blomstrende gyvel buske gjorde sig bemærkede. Det er imponerende så flot naturen er på det sydlige Djursland. Hjemme i sommerhuset blev det drukket kaffe og spillet kongespil, inden Karsten tændte op i grillen. Enten var grillen for stor, eller også havde vi for få kul. I hvert fald tog det os lang tid at få grillet vores kød. Det gjorde dog intet, når Grethe er med er man sjældent sulten til almindelig spisetid. Også denne gang havde roulader og andet sødt gjort sin virkning.

Afrejsedagen forløb uden store begivenheder, dog skal det vel nævnes at alle gav udtryk for at have haft en god tur, og Grethe ytrede derfor ønske om at ville leje huset igen til næste år. Så sagt som gjort, Kirsten har sørgetfor at forhåndsreservere det dejlige hus i kristihimmelfarts ferien 2021 :-)