Ringkøbing i regnvejr

Overskriften er lidt falsk, idet vi faktisk undgik regnvejr i Ringkøbing ved god planlægning samt en lille smule held.

Vi er på den efterhånden årlige tur med Grethe, og efter 2 festlige ophold ved Ebeltoft har vi søgt luftforandring og er kørt mod det barske Vestjylland i stedet for det mere civiliserede østjylland.

Vi ankom til Husby klit onsdag aften efter en lang køretur, og fik os indlogeret i det lejede sommerhus. Her må vi klart sige at vi har fundet noget godt. Huset er stort, med gode fællesrum og nok sovepladser til alle 3 deltagende generationer.

Onsdag var det så som så med deltagerantallet, kun de 2 ældste generationer var ankommet, så der var roligt i det store hus.

Torsdag blev huset gradvist fyldt op, Christian og Kayla samt Mads og Ingeborg kom til fra Aarhus, og senere dukkede Lasse og Carina op fra Viborg. Inden de kom havde vi været på tur til stranden, desværre blev vi på hjemturen ramt af en gevaldig regnbyge, der endda var iblandet hagl. Det betød at vi måtte tænde saunaen så vi kunne få tørret vores tøj.

Heldigvis blev vejret efterhånden helt hæderligt, Lasse og Carina havde medbragt stigegolf, og det fik vi spillet ude på den store grund. Det ergodt at lave noget mange kan deltage i.

Aftensmaden var flæskesteg, vi havde snakket om hvorvidt der skulle rødkål og brun sovs til. Det virker jo fuldstændigt underligt at snakke om det, men nogle mente det ville blive for julet, det synspunkt tabte heldigvis.

Fredag bød på en vejrudsigt der sagde mulighed for byger om formiddagen, og spredt sol om eftermiddagen. Da vi gerne ville undgå elementernes rasen besluttede vi os for at tage til strandingsmuseet i Thorsminde efter morgenmaden. Museets hovedattraktion er vraggods fra det store engelske linjeskib st. George der strandede d. 24/12 1811 på revlerne ud for Thorsminde. Af skibets ca. 800 mand store besætning overlede kun et par håndfulde. Katastrofen sluttede endda ikke her, et lidt mindre linjeskib strandede også samme dag, så den engelske flåde mistede altså 2 linjeskibe denne dag, hvilket så vidt Peter ved var flere end de mistede i kamp under Napoleonskrigene.

Musset kan klart anbefales hvis man er på de kanter.

Eftermiddagen tilbragte vi så i Ringkøbing. Godt nok blev vi ikke mødt af regn, men kombinationen af ret lave temperaturer samt en ret kraftig vind gjorde at vi ikke blev så længe. Ringkøbing var tidligere den store by mod vest, og i centrum er glansen af fordums pragt stadig synlig.

Efter besøget i Ringkøbing kørte vi tilbage til sommerhuset, hvor vi fik grillet pølser nok til mere en en gang aftensmad.

Lørdagen bød på en gåtur på Hindø. Øen er næppe kendt af mange, men er en af oprindelig 3 øer i stadil fjord. Nu er Hindø den eneste der er tilbage, da de andre er blevet landfaste gennem landvindings projekter. Øen kan nåes ad en længere træbro, hvilket tager lidt af ø følelsen. Er man først kommer over broen er man til gengæld i en anden verden, øen er i dag ubeboet, og der er kun ekstensiv landbrugsdrift. Vi kom forbi adskillige får og heste på vores små 6 kilometer vandretur. Klart et hit at se en helt ukendt del af Danmark.

Eftermiddagen fik størstedelen af selskabet tilbragt med at se den gamle tyske fæstning ved Houvig strand. Her havde besættelsesmagten bygget 2 støttepunkter, det ene et Luftwaffe radar anlæg, det andet en artilleri stilling det skulle beskytte kystafsnittet mod en allieret invasion. I dag er adskillige af bunkerne beliggende på stranden da kysten er eroderet noget de forgangne 80 år. Der er god stadigvæk adskillige af de solide betonklodser der ligger gemt i klitterne stadigvæk.