3 døgn på Gendarmstien

Efter Christian var blevet hentet marcherede vi torsdag aften kl 19.15 afsted mod Høruphav. Undervejs havde vi planlagt 3 overnatninger, hvilket ville give os dagsetapper på 12, 23, 32 samt 15 kilometer. Lidt af en udfordring for især Peter, der ikke havde gået over 20 kilometer siden ryg problemerne startede. Vi havde til turen købt et nyt telt, en ny sovepose, samt nye liggeunderlag, alle ting med henblik på at vandre.

Vores første etappe forløb fint, vi gik hurtigt de små 12 kilometer ned til overnatningspladsen ved Flensborg fjord, den var ledig, og i fuldmånens og pandelampernes skær slog vi telt op. Nattesøvnen blev til en vis grad spoleret af en festbåd der sejlede rundt ude på fjorden, festdeltagerne må have haft en elendig musiksmag, frygtelig technomusik lød hen over det stille vand!

Den officielle start på turen i Padborg, vi tog en ekstra udfordring og gik hjemmefra ned til starten, det gav nogle ekstra kilometer i benene.

Udsigten fra lerjpladsen, utrolig smuk måne denne sommeraften.

Værftet i Flensborg lyser op i den ellers lyse nat.

Anden etappe førte os fra området tæt ved Skomagerhus, over Kollund, til Annies kiosk hvor vi spiste hotdogs, forbi "vores" gamle golfklub Beniksgaard, til Egernsund, og herfra til Janne og Hennings sommerhus som vi havde fået lov til at overnatte i. Det var dejligt at kunne tage et varmt bad, at kunne sidde godt, og frem for alt lækkert med stort L at kun sove i en rigtig, og endda en rigtig god seng! Dagen bød på solskinsvejr, hvilket Solveigs hud klarede bedre end Peters (no surprise there!)
Ryggen holdt, men dog med lidt smerter undervejs.

Haus Quickborn i Kollund, tilhørende det tyske mindretal. Huset er et godt vidnesbyrd om de skiftende grænser hernede.

Det smukkeste hus i gamle Bov kommune tør jeg godt hævde. Montevideo ligger ved Sønderhav, og er dels tip top restaureret, dels er husets historie spændende.

Selvom sommeren 2016 ikke går over i historien som varm og solrig har der alligevel været gode dage. Denne var en af de bedre som man kan se på Skarven på billedet.

3 etappe gik fra Rendbjerg til mellem Vemmingbund og skanse 1 ved Dybbøl, stolte 32 kilometer! det havde regnet lidt om aftenen, men bortset fra en enkelt regnbyge der ramte os ved Kragesand på Broagerland var vi på hele turen forskånet for dårligt vejr. Der første 15 kilometer til Kragesand var på rimelige veje og stier, men herefter kom det værste stykke på turen, store strandsten måtte forceres over en 2 kilometer lang strækning, lidt af en udfordring!

Et sjovt indslag var mødet med ringrider optoget på Brunsnæs, vi ventede kort tid efter et tip og blev belønnet med de festklædte ryttere.

Man oplever mange ting når man vandrer roligt afsted, dejligt at se at der stadig klargøres åleruser.

Solveig mestrer svære situationer med et stort smil. strækningen ind mod Vemmingbund bød på et par svære passager.
Vores telt, i starten havde vi pladsen for os selv, senere kom der et tysk par cyklende.

Her fik vi dagens bad, for os begge første svømmetur i 2016. fed oplevelse, selvom der først skulle forceres noget tang!!

Sidsteetappe gik fra overnatningspladsen ved Vemmingbund til afslutningen på ruten i Høruphav på Als. Det havde regnet lidt om natten, men straks vi stod op kom solen frem for at varme os og tørre vores telt. Morgenmaden blev atter engang havregrød, og da vi ikke havde medbragt sukker måtte vores marmelade holde for som sødemiddel, noget Peter huskede fra sine oplevelser på diverse spejderlejre. Undervejs kom vi forbi skanse 1 ved Dybbøl, samt forbi sønderborg hvor vi købte lidt brød og noget vand.

Undervejs i landskabet kommer man forbi denne skanse, det er ikke fra ruten muligt at finde ud af noget om hvilken betydning den har haft, men Peter mener at vide at det er en af de tyske skanser fra 1880èrne.

Dybbøl mølle gør sig altid godt på billeder.
Smukt beliggende Sønderborg fra Gendarmstien. Den eneste by in Sønderjylland med en bare nogenlunde positiv udvikling
Ak ja, selv i Sønderborg ser man plastikforurening, ellers var vi nu i det store og hele forskånet for den slags på turen

Enden er i den grad nær, fremme ser man marinaen i Høruphav, her slutter Gendarmstien.
Slut, Gendarmernes lille kontor er nået, en super god, og ret anstrengende vandring er forbi.

Ved super Brugsen i Høruphav købte vi denne fiskeanretning med en flaske iskold hvidvin for kun 100 kr. efterfølgende spiste, og drak, vi vores velfortjente frokost ude foran butikken hvor Ingeborg og Jonas så hentede os. En dejlig afslutning på en fantastisk tur!!