Karneval og fantastiske strande i La Paz

20/2

Efter at have pakket vores sager forlod vi vores AirBnb i Cabo San Lucas for at tage videre til La Paz. På vejen havde vi bestemt os for at stoppe i Todos Santos, som er en lille by ved kysten, der skulle være ret hyggelig. Her havde vi fået anbefalet en god frokost restaurant. Efter godt en times kørsel nåede vi frem til Todos Santos. Vi parkerede bilen og gik lidt op langs hovedgaden. Der var nogle flotte, farverige huse, men vi forstod nu ikke det helt særlige ved byen. Vi fandt restauranten, som så virkelig hyggelig ud. Det var buffet, så vi satte os tilrette ved et bord med udsigt ud over grønne Palmer og smukke blomster. Buffeten var traditionel mexicansk og det smagte alt sammen rigtig godt. Det var også positivt at se mange lokale komme ind på restauranten for at spise frokost. Vi blev siddende i denne lille oase for en stund og nød livet inden vi begav os videre.

David og Mia

Inden vi satte kurs mod La Paz ville vi forbi en strand ved navn Turtle Beach. Det var en 15 minutters køretur fra centrum og på denne tur kom vi forbi de smukke og hyggelige brostensbelagte gader, som også var beskrevet i Lonely Planets sektion om byen.

Nu forstod vi pludselig hvorfor denne by tiltrækker en del mennesker.

Vi fandt stranden og skyndte os ned til vandet gennem det varme sand. Bølgerne var store og strømningen stærk, siden det er kystsiden ud til Stillehavet. Vi ville dog også kun gå en lille tur og mærke vandet og havde ingen planer om at bade her. Anni fik øje på noget der kunne minde om en halefinne på en hval længere henne langs stranden og længere ude kunne vi også tydeligt se hvalernes pust når de ånder ud. Vi gik mod halefinnen og da vi var tæt på var vi ikke i tvivl om at der var tale om en hval. Den var dog meget tæt på land hvilket undrede os og den så ikke rigtig ud til at flytte sig, men den gav stadig pust fra sig. Vi stod længe og iagttaget det store pattedyr. Når bølgerne trak vandet med sig kunne man se hvalens krop meget tydeligt og halefinnen kom også tydeligt til syne. Vi begyndte at spekulere på om den mon var strandet og ikke kunne komme ud. På et tidspunkt så det ud til at der kom en anden hval forbi for at se til den, da vi kunne se en yderligere finne. Den forsvandt dog igen. Efter en rum tid besluttede vi os for at tage tilbage til bilen og sætte kurs mod La Paz, da vi stadig havde godt en times kørsel foran os.

Det var en flot køretur med god musik og højt humør. Vi nød det flotte, men tørre landskab med de mange karakteristiske kaktusser. Omkring halv seks ankom vi til La Paz hvor Hector stod klar til at give os nøglerne til vores AirBnb. Vi besluttede os for at tage ned til vandet for at se solnedgangen inden vi ville se os om efter noget aftensmad.

21/2

Efter en rolig morgen tog vi afsted for at udforske La Paz. Vi havde besluttet at blive i byen i dag, da det skulle være den dag med dårligst vejr. Der var overskyet og varslinger om en smule regn. Vi tog bilen ind til centrum og gik så ned til Malécon, som er promenaden nede ved vandet. Her havde vi udsøgt os at besøge byens ugentlige marked, der finder sted tirsdag og lørdag hver uge. Vi fandt hurtigt gaden med markedet og så os lidt omkring. Der var boder med vævede tasker, smykker og med lokale råvarer. Der var også et par madboder. Vi købte nogle avocadoer ved grønthandleren og nogle veganske bananmuffins ved en anden bod. Herefter havde vi udset os en restaurant at få brunch på anbefalet af Lonely planet. Da vi var på vej derhen opdagede jeg dog på Google Maps at den så ud til at have lukket om tirsdagen. Mia fandt en anden restaurant vi havde set på, så der satte vi kurs hen. Efter 15 minutter ankom vi til stedet. Restauranten lå tæt på byens katedral, som var omgivet af et hyggeligt torv. Vi satte os ved et bord på fortovet og fik bestilt vores mad og drikke. Vi nød vores lille stop her mens vi kunne iagttage gadelivet. Efterfølgende gil vi hen og så katedralen. Vi gik forbi nogle vogne som lignede noget der skulle bruges til et optog eller en parade. Vi Google os frem til at det var sidste aften med Karneval i byen, som skulle afsluttes med en stor parade og andre festlige indslag som forskellige bands. Vi besluttede os for at det helt sikker var noget vi ville til.

Efter en tur i Wal-Mart for at handle lidt ind til de næste tage slappede vi lidt af i vores bolig inden vi ville tage til Karneval. Omkring kl. 17 kørte vi atter afsted for at finde en parkeringsplads så vi kunne gå ned til promenaden og se optoget. Byen var fyldt med mennesker og der var godt gang i den. Vi fik en plads hvorfra vi kunne se optoget og den smukke solnedgang i baggrunden. Det var våde voksne og børn der optrådte på vognene iført forskellige kostumer. Mange af dem havde marinetemaer, da det er noget der fylder meget her i byen. Vi så også kvinder iført salsa kjoler der dansede smukt. Efter optoget gik vi lidt rundt langs de mange boder og scener der var stillet op. Vi var sultne og trængte til at sidde ned og have lidt ro til ørerne efter den meget høje musik. Vi fandt således en restaurant lidt væk fra hovedgaden, hvor vi fik en lækker aftensmad. Efterfølgende fik vi tilbage til boderne, hvor resten af gruppen fandt noget dessert lignende brød ved en af boderne. Vi stoppede ved en scene hvor et band optrådte med lokal mexicansk musik, som var sjovt at høre. Vi sluttede aftenen med en drink på en bar, hvorefter vi tog hjem så vi kunne komme i seng og være friske til vores strandudflugt den efterfølgende dag.

22/2

Efter morgenmaden i dag kørte vi mod Playa El Tecolote. På vejen dertil stoppede vi ved et hotel for at hente vores armbånd til at komme ind i nationalparken Balandra.

Vi ankom til El Tecolote, parkerede bilen og skyndte os ned til stranden. Her var nogle boder, restauranter og selvfølgelig de sædvanlige sælgere med typiske turist souvenirs. Der var også en masse autocampere langs stranden. Vi fandt os et sted at lægge vores ting. Vi beundrede det smukke, turkisblå vand og iagttog alle pelikanerne der fløj rundt omkring os. Vi hoppede alle i vandet. Det var ikke synderligt varmt, men da vi først var kommet i var det meget rart og forfriskende. Vi svømmede lidt inden vi lagde os op på stranden for at tørre og slappe af. Tilbage på stranden sad vi og iagttog pelikanerne, som styrtdykkede ned i vandet når de fik øje på en fisk.

Vi havde sat en alarm til 12:20, da vi skulle være ved Playa Balandra kl. 13. Der er to perioder hvor man kan blive lukket ind for at besøge stranden der ligger i nationalparken. Første periode er fra 8-12 og den næste fra 13-17. Da vi hentede armbåndene spurgte vi hvor meget før vi skulle være ved indgangen, da de kun lukker 450 personer ind ad gangen. Vi fik at vide at det ikke var så slemt midt på ugen men at man hvertfald skulle være der en time før om weekenden!

Vi fik en plads i køen 12:45 og blev heldigvis lukket ind. Vi fandt en parkeringsplads og gok så ned til stranden for at finde et sted med lidt skygge hvor vi kunne tilbringe eftermiddagen. Under nogle klipper fandt vi lidt skygge og her lagde vi vores ting. Stranden var utrolig smuk og omringet af bjerge med det turkisblå vand i midten. Det lignede en mole, som lå i læ af bjergene med det mere åbne hav for enden. Vandet var meget lavt, så man skulle sidde ned for at komme helt under. Der var mange med kajakker og stand up paddle i molen også. Temperaturen på vandet var dejligt forfriskende og vi nød at tage et dyp her i den varme middagssol. Her på stranden var der ingen boder, restauranter eller sælgere, da de ikke var tilladte i parken.

Vi nød en dejlig eftermiddag på Playa Balandra pg da vi havde fået nok sol besluttede vi os for at begynde køreturen hjem.

Køreturen tilbage tog ca 40 minutter og vi stoppede og fik en is på Walmarts parkeringsplads vejen retur. I aften havde vi besluttet at spise aftensmad herhjemme, så vi lavede pasta med tomatsauce og grøntsager. I morgen tager vi en udflugt til Espiritu Santo, som er en beskyttet ø ud for La Paz. Her skulle der være en hel masse sæler, så det er vi spændte på.