Et hav af gode oplevelser

Efter den hårde dag på bjerget, valgte vi at tage ud til Le Morne igen, men denne gang ikke for at bestige bjerge, men derimod for at ligge på stranden. I dejligt solskinsvejr rullede vi håndklæderne ud, cremede os godt ind i solcreme, fandt snorkeludstyret frem og lagde os ellers til at slappe af i de 30 grader. Af og til gik vi i vandet for at køle ned og se på de mange flotte koraller og ikke mindst de tropiske fisk. Vi var endda så heldige at se en havskilpadder helt tæt på, men eftersom GoPro-opladeren var gået i stykker, var der ikke meget saft tilbage, så i må tænke jer til synet, hvilket var fantastisk. Det meste af tiden lyttede vi til bølgerne og fuglene i træerne, mens der blev læst bøger eller lukket øjne. Lige det vi havde brug for efter en hård dag. Efter et par badetures tid, og en masse afslapning i solen, gik det hjemad til vores guesthouse, hvor det sjovt nok begyndte at regne lidt. Efter at have slappet lidt af derhjemme, tog vi tilbage til stranden igen for en lille dukkert, imens vi så solnedgangen, dog blev regnen desværre værrere og de mange skyer blokerede for solen, hvilket var vores kald for at skynde os hjem og lave aftensmad.

Næste dag skulle vi egentlig have mødtes med Sisses kusine Lone og hendes mand Denis, men eftersom de fik nogle uventede ting de skulle tage sig af, så tog vi stedet en hurtig smuttur til stranden og senere ud for at se den flotte nationalpark Black River Gorges og den nærliggende by Chamarel, der ligeledes byder på flot natur. Ikke langt fra, hvor vi boede lå Chamarel Waterfalls og 7 coloured earth, som vi tog ind for at se. Pga. noget ombygning parkerede vi lige uden foran biletskranken, som i sig selv ikke var noget problem, men vi vidste det bare ikke. Vi undrede os også hvorfor folk stod i kø i deres biler, men vi vadede bare ind foran allesammen og fik købt billetter til parken, hvor kontroløren venligt sagde at vi bare kunne køre ind i parken. Det behøvede han ikke at sige to gange og vi hentede vores Suzuki Swift og drønede forbi den lange bilkø, hvor flere taxachauffører dyttede af os, men det lod vi os ikke stoppe af, for vi havde jo allerede købt biletter. Efter 1,5km kørsel ankom vi til Chamarel Waterfalls, som var lidt fesent eftersom det meste var under ombygning, så der var kun et sted man kunne se vandfaldene fra og der var proppet. Heldigvis var synet ikke fesent og det 100m høje vandfald gjorde os lige en tjeneste eftersom solen lige skred frem eftersom vi endelig fik lov til at stå helt forest for at tage billeder. Vi kørte videre til de syv farver jord, som er flere forskellige jordlag, som er blevet skabt under vulkansk aktivitet og derfor pga. forskellige metaller har flere forskellige farver. Her lå der bl.a. også kæmpe skildpadder fra Seychellerne, som dog så ud til at være lidt færdige fra varmen. Inden vi gik ud af parken for at gå tilbage til bilen, kom den sjældne mauritiske frugtflagermus også lige frem for at sige hej, hvilket også er noget større end dem vi kender derhjemme fra. Efter anbefaling fra Lone, blev vi nød til at tage ind i Black River Norges National Park, som vi selvfølgelig også gjorde, men stedet for at gå rundt i den, blev vi nødt til at tage bilen, eftersom solen så stille var ved at gå ned. Vi kørte hele vejen op til Norges viewpoint som ligger i ca. 700m højde, hvorfra vi tydeligt kunne se op på Mauritius højeste punkt Black River Peak (828m). Sidste stop på dagen var Alexandra Falls, som lå lige 2km længere henne af vejen, hvor vi havde en flot udsigt ud over nationalparken. På vej hjem, købte vi lig hurtigt ind til aftensmaden, hvorefter vi skyndte os ned til stranden for at se solnedgangen og tage en lille dukkert.

Idag har også været en helt fantastisk dag, der startede tidligt for Kaylas og midt vedkommende. 7:30 stod vi op for at mødes med Lone og Denis, ved deres båd klokken 8:30 i Black River. Her tog de os et godt stykke væk fra kysten for at vi kunne se delfiner og ikke nok med at vi kunne se dem, så håbede vi også i vandet og lige under os var der en gruppe delfiner på mindst 8 styk, der ikke var mere end 2 meter fra os. Heldigvis havde vi købt et nyt opladekabel til GoProet, så dem med rammer derhjemme kan glæde sig til den video senere. Op på båden igen og med glade ansigter gik det videre til kysten ud for Le Morne, hvor Denis kendte et godt snorkelsted og så gjorde det heller ikke så meget at det regnede, for så var der ikke så varmt. Vi ankommer ud for den flotte klippe og hopper straks i vandet, hvor der alle mulige tropiske fisk fra Nemo og Dori til dragefisk og søpølser. Her kom Goproet i fuld indsats og vi snorklede rundt i lang tid og nød det flotte syn af undervandsverdenen. Det store økosystem af koraller, planter og dyr der lever i symbiose med hinanden. Efter at have tilbragt et godt stykke tid der, gik det indad mod land igen, hvor vi på vejen stoppede ud for en lille koralklippe, hvor Lone og Denis fortalte at de før i tiden med deres søn tit hoppede ned i vandet fra klippen og snorklede rundt om omkring den. Desværre var her bare ingen koraller mere idag. Ankommet på land igen, regnede de endnu voldsommere og skyndte os ind i Lones bil med alle vores ting, hvor vi fik en dejlig fransk sandwich fra Denis med på vejen. Vi gav ligeledes et par danske goodie fra Billund lufthavn som tak for den dejlige dag og derefter sagde vi farvel og kørte til vores nye hjem, de næste par dage i Flic en Flac. Her har vi kort været nede ved stranden, hvor vi prøvede indian flatbreads fra en lille bod nede ved stranden, som smagte helt vildt godt. En god afslutning på dagen, inden vi om lidt skal til at lave aftensmad.