Helsinki (Ingeborg)

Torsdag eftermiddag efter skole vendte vi snuden mod København, mod Vanløse rettere sagt. Her havde vi en hyggelig aften sammen med min faster Lone, inden vi næste morgen tog til Lufthavnen for at sætte os i et fly mod Helsinki. Hertil skal der siges, at der med "os", menes mig, Ingeborg og min kæreste Jonas.
Ankommet til Helsinki skulle vi gå gennem halvdelen af byen, eller det føltes det i det mindste som om, for at komme hen til vores hotel. Da vi så endelig var ankommet dertil fandt vi ud af, at vi kunne have taget en sporvogn direkte til hotellet, men ikke mere om det.
Efter vi havde hvilet os lidt og set hotellet an, gik turen mod Sonera Stadion, hvor vi så fodboldkampen HJK mod HIFK. Det var lidt af en oplevelse, da romerlys åbenbart ikke er forbudte i Finland. HJK var klart favoritten i denne kamp, men overraskende nok vandt HIFK 1-2.

Den næste dag tog vi mod Sveaborg, som er en 4 små øer lidt uden for Helsinki. I starten troede vi, at der kun var en ø, med en festning på, men der kunne vi godt tro om igen. Det var nærmest et lille samfund ude på de øer. Der var legepladser og fodboldbaner til børnene der boede på øen, en kirke, hvor vi så et bryllup, caféer og restauranter og en masse andet. Desuden var øerne et meget populært sted at fange Pokémon. Folk i alle aldre rendte rundt med deres telefon, som var forbundet til en powerbank, og fangede Pokémon. Der var åbenbart en ret sjælden Pokémon derude på et tidspunkt, for lige pludselig styrtede en kæmpe flok mennesker afsted i en bestemt retning med deres telefoner i hånden.

Om aftenen samme dag, gik vi rundt nede ved havnen, som lå meget tæt på vores hotel. Der var en hyggelig lille markedsplads dernede, med en masse forskellige boder, der hovedsageligt solgte fisk, men også kager og vafler og andre søde sager.
På trejde dagen besluttede vi os for at være lidt kulturelle og tage ud at se domkirken. Den var utrolig flot udefra og lå på en ret stor plads.

Efter dette så vi en anden kirke, denne gang en kathedral, hvor vi overværgede en barnedåb. I forhold til domkriken var denne kirke utrolig udsmykket indefra, hvor den anden var lidt mere enkel.

Om eftermiddagen tog vi ud til endnu en kirke, som var lidt mere speciel. Den var oval og lignede ikke en typisk kirke. Inde i kirken, var der så utrolig stille, at man kunne ave hørt en knappenål falde til jorden. Det var en sjov og anderledes kirke at se.

Samme aften gik vi lidt rundt i byen og spillede Pokémon. Det skulle der jo også være tid til.

Den sidste dag i Helsinki tilbragte vi med at se endnu en kirke, men denne gang en kirke, som lå inde i en klippe, hvilket også var meget specielt.

Herefter tog vi ud til det olympiske stadion i Helsinki, men det var desværre lukket pga. renovering. Så blev vi jo nødt til at finde på noget andet, hvilket vi også gjorde.Vi besluttede os for at tage ud til en park, som lå lige ved vandet, for at gå en tur, men også for at se en ret sjov skulptur.

Herefter var tiden også kommet, til at tage ud til lufthavnen, for at sætte os i et fly på vej til København.
Alt i alt havde vi en rigtig god tur i en fantastisk hyggelig og smuk by.