Cape Town

23.12

Efter en god 2 timers flyvetur ankom vi til Cape Town. Da vi havde fået lejebilen gik det afsted mod det feriehus som Kaylas forældre havde lejet. Men eftersom at vi ikke kunne checke ind endnu, kørte vi lidt rundt i Cape Town, hvor Anné og Alex viste os, hvor de førhen havde boet. Vi gik en tur nede ved vandet og så lidt af Sea Point, den bydel vi boede i. Aftenen sluttede vi af med en gåtur ned til Kaylas tante og onkel som havde lejet en lejlighed 5min derfra til fods, helt nede ved vandet. Her så vi den flotte solnedgang, mens vi fik et par sundowners.

24.12

Juleaftensdag gik igang med et brag af en gåtur, efter at have hørt at Kaylas tante og onkel samt fætre havde besteget/næsten besteget Lions Head, (en lille sjov bjergtop, der ligger lidt væk fra table mountain). Det skulle vi selvfølgelig også prøve! Tidligt om morgenen for at slippe for middagssolen, drog Kayla, Anné, Mika, Kjell og jeg afsted mod bjergtoppen. Alex ville ikke med, han mente han havde været deroppe før og foretræk at sove lidt længere. Da vi ankom til parkeringspladsen, var der allerede varmt og heldigvis havde jeg taget 5 liter vand med, som de andre mente var overdrevet, men jeg vidste at vi nok skulle få drukket det. Turen startede på en bred grusvej, der førte engang rundt om bjergfoden inden vi nåede til de mere udfordrende steder. Sveden løb ned af kinderne og folk prustede på vej op ad den knastørre sti. Da vi langt om længe nåede det første trappetrin, hvor også klipperne begyndte, kom der heldigvis også skygge. Selvom vi synes vi var stået tidligt op, kom vi nok alligevel lidt for sent afsted, men vi klarede det. Efter at have gået en masse højdemeter på kort tid og brugt både arme og ben for at klatre op på klipperne, var endelig oppe og sikke en udsigt vi havde. Bag os, den ikoniske table mountain, foran os VM-stadionet fra 2010 og ude i baggrunden var Robben Island, hvor Nelson Mandela havde siddet fængslet. Sammen med de mange andre mennesker der var klatret derop nød vi udsigten inden det gik nedad igen. Ankommet derhjemme igen skulle vi selvfølgelig med det samme i bad, da vi jo ihverfald ikke kunne lugte, nu da vi var inviteret til lækker juleaftensmiddag, hjemme hos Kaylas, tante og onkel, med Alex som kok. Fint i tøjet og deodorant under armene, gik vi ned til familien, hvor vi fik serveret en tre rettersmenü, der stod på frugt og ost til forret, en lækker fisketalerken med tun, laks, en kæmpereje og en fisk jeg ikke kan huske navnet på, samt græskar nudler i en lækker sovs. Desserten stod på tre forskellige slags kager, med en lækker sovs og bær. Godt med gin og tonic i glasset, nød vi den smukke solnedgang i 30 graders varme. Ikke lige den hvide jul man har mente, men helt klart en spændene oplevelse.

25.12

1. Juledag tog vi til Kap det gode håb, hvor vi på vejen holdte en masse små stop, som Alex og Anné gerne ville vise til os. For på vejen stoppede vi bl.a. ved nogle af de steder de havde boet engang og så også, hvor de havde deres første restaurant, La Luna. Efter 10 små stops på vejen nåede vi til Kap det gode håb, hvor det blæste helt vildt. Her gik vi op på en af klipperne, der lå i spidsen af kappen og kiggede ud over det enorme blå hav foran os. Efter at hav trasket bag en masse turister nåede vi ned igen, hvor vi vendte bilen og kørte hjemad mod Cape Town. På vejen kørte vi ind forbi Boulders Beach, hvor de kendte Sydafrikanske pingviner løber rundt. Efter en lang kø for at komme ind, så Anné en åbning ved udgangen, hvor hele familien + onkel, tante og fætre smuttede igennem og så var vi derinde.