Au revoir france, hello England

Mandag.
Vi stod tidligt op og gik ind til bayeux for at spise morgenmad. Det var lidt en udfordring at finde noget der havde åbent om mandagen, men det lykkedes dog til sidst. Herfra gik vi til det lokale museum hvis udstilling omhandlede slaget om Normandiet, museet giver absolut en god grund viden om begivenhederne i juni / juli 1944.
Efter museet var det tid til at forlade Bayeux, vi tog til Utah Beach, hvor vi gik en lille tur langs stranden. Vi så efterfølgende sainte mere eglise, kendt for faldskærmssoldaten der landede i tårned under d-dag. Vi spiste en god , medbragt frokost på torvet foran kirken. Byen lever i stor udstrækning af d-dags turisme, kommer man lidt væk fra torvet ser man dog at der er grænser for hvor mange turister der kommer helt ud på cotentin halvøen. Herfra videre mod cherbourg,  vi kørte af motortrafikvejen, og kom ud i bocage landskabet, her fik vi et indblik i de klaustrofobiske forhold kampene i 1944 blev udkæmpet under.
Færgen var ganske god, og i hvert fald hurtig, det tog 3 time at sejle fra Cherbourg til Portsmouth. Indsejlingen var spændende, først dukkede Isle of Wight op, så nogle kystforter, og så HMS Warrior og HMS Victory, Lord Nelsons gamle flagskib fra slaget ved trafalger.
Fra Portsmouth kørte vi til Salisbury, hvor vi straks gik en tur hen til Katedralen, smuk og stor er den. Vi boede på the red lion hotel, Europas ældste hotel bygget for at huse arbejderne der i 1220 arbejdede på katedralen!