Bayeux

Lørdag.
Vi spiste en lækker morgenmad på de Irske restaurant der er tilknyttet Onderbergen. Herefter tog vi afsted mod Calais, fremme ved kysten så vi dels det smukke vand, dels de hvide klippe ved Dover i det fjerne, med engelsk radio gik turen bare derud af. Vi kørte af motorvejen og stoppede bilen ved Cap Blanc Nez hvor vi vandrede op på toppen, stolte 110 højdemeter, en barsk oplevelse efter det ekstremt flade landskab i Flandern.  Cap Blanc Nez var kraftigt befæstet af tyskerne under 2. Verdenskrig, og der var endnu mange bunkers og granatkratere i området.
Herefter tog vi også Cap Gris Nez med, også her, og på vejen derhen var der efterladenskaber fra krigen. Fra Cap Gris Nez er der "kun" 28 km over kanalen til England.
Efter Gris Nez tog vi den hurtige rute mod Normandiet, den obligatoriske forbandelse af franskmændenes organisationstalent udgød vi ved pont normandie, kø i 50 minutter for at betale for at køre over broen! Fedt, hvis der så endda havde været meget trafik måskeforståeligt, men det var der ikke, utroligt at den slags kan forekomme i 2015.
Herefter ingen problemer, ved Caen kørte vi ud til kysten, kørte langs med denne mod arromances hvor port Winston var at se, dog må vi være kommet mens der har været relativt højvandet, idet vandet gik helt ind. Derfor var det lidt begrænset hvad der var synligt af de elers velbevarede mulberrys.
Vi fandt let hotellet i bayeux, og gik straks ind for at finde en restaurant. Dette viste sig at være svært, ikke på grund af mangel på restauranter, thi dem var der masser af, men på grund af at alle andre i området åbenbart også ville spise ved 21 tiden. Vi ledte efter det legendariske pizzaria familien Aggerholm havde spist på 25 år forinden.
Det var ikke at finde, Peters hukommelse var også tåget på det punkt.
Endelig lykkedes det, og vi fik ganske god mad, dog tydeligt at vi var kommet til Frankrig, portionernes størrelse var anderledes end i Tyskland.
Inden Aftensmaden havde vi set den enorme domkirke, en kæmpe kirke der vidner om at bayeux tidligere havde bæreren betydende by.