Masada - En drøm blev til virkelighed

Siden jeg så Masada serien tilbage i de tidlige firsere, formentlig endda på et sort hvid fjernsyn, har jeg næret et stort ønske om at se stedet med mine egne øjne. I dag blev så dagen hvor drømmen gik i opfyldelse. Vi tog fra vores ydmyge bolig i Arad lidt før kl. 9 Vejret var ikke fantastisk fra morgenstunden, det blæste kraftigt og sigtbarheden var ikke den bedste, sagt på en anden måde, den var ikke overhovedet ikke god. Det positive derved var at vi slap for at overveje om vi skulle holde ved udsigtspunkterne langs vejen til Masada. Vel ankommet til Masada west tog vi rygsækkene på og begav os op ad den romerske rampe. Det siger ikke så lidt om klimaet at den stadig er synlig, og ganske velbevaret næsten 2000år efter den blev bygget. Rundt omkring Masada er de 8 romerske belejrings lejre også klart synlige i landskabet, ligesom den mur de byggede mellem lejrene for at forhindre et udbruds forsøg.

Vi kom til toppen efter en kort vandretur, oppe på toppen så vi hele borgen, og nød den stadig bedre udsigt. Heldigvis artede vejret sig modsat af den foregående dag, da startede det godt for til slut at trække sammen med skyer, i dag var det til at begynde med diset, men efterhånden klarede det op. Måske var mine forventninger for høje (i følge min kære kone et kendt fænomen når det drejer sig om romerske efterladenskaber) men i hvert fald var oplevelsen oppe på borgen ikke turens højdepunkt for mig, selvom det under planlægningen havde været et af sikre kort, ja faktisk den hjørnesten hvorom turen blev planlagt. Vi gik ned fra borgen og spiste frokost, hvorefter vi gik en tur om til Masada East, det store velkomstcenter tæt på det døde hav. Herfra går der en kabelbane op til toppen, den havde vi dog kun foragt tilovers for. I romertiden var apostlenes heste nok til at nå toppen, og det burde stadig være forbundet med en vis anstrengelse at komme derop.
Turen til Masada east viste sig at være dagens helt store oplevelse, ved at bevæge sig halvvejs rundt om klippen ved egen kraft fik vi et helt andet billede af dels naturen, dels den enorme præstation det har været at bygge fæstningen og belejringssystemet omkring den. Rampen romerne byggede og fra hvilken de kom ind i borgen var endnu mere imponerende fra vandrestien.

Vel ankommet til Masada east fik vi en isingen vi begav os ud på den sidste del af turen rundt om klippen, vi kom dog ikke ret langt, en sur mand i en lille bil fortalte os at vores foretrukne rute var lukket, turen op på bjerget var også lukket, og søreme om det samme ikke galdt den vej vi lige var kommet ad. Vores problem med bilen på den anden side kunne han ikke tage sig af, tomorow var svaret. Lidt et problem faktisk, at gå mellem East og west er en afstand på 3 kilometer, men i bil er der 68 kilometer. Gode råd var dyre, heldigvis viste det sig at kabelbanen stadig gik, og vi nåede by the skin of our teet at komme med sidste afgang. (vi købte billetterne 1 minut før den afgik) I skyndingen fik vi desværre anskaffet os retur billetter, det var ikke billigt!