Malaria and Hell´s Gate

Vi havde i aftes skrevet en sms til vores guide Peter om, at han skulle se at blive i sengen og måske gå til læge, så skulle vi nok klare os med vores to fremragede chauffører. Det lyttede han heldigvis til og Lenny, den ene chauffør mødte op klokken 06.00 og fremtryllede en lækker morgenmad til os. Desværre var nu også Joan blevet syg og Marie var heller ikke på toppen, så den var en reduceret gruppe, der begav sig afsted mod nationalparken. I Hell´s Gate nationalpark gik vi sammen med en Masai-guide en vandretur på 12 km i et meget smukt landskab med 95 meter høje "vægge" af basaltsten og et frodigt grønt landskab med vortesvin, zebraer, giraffer, vandbøfler, antiloper og endda leoparder, vi var dog ikke så heldige at se en leopard denne gang, men de andre dyr så vi. Vandreturen endte med at vi gik nede en dyb kløft og gik langs med de gange som vandet har slebet til.

Den sidde giraf vi så på turen. Den dukkede op netop som vi skulle til at forlade hells gate parken. I sandhed et imponerende dyr, Giraffen.

Da vi var kommet til endestationen blev vi hentet af vores to chauffører og kørt hjem til en dejlig ventende frokost.
Eftermiddagen gik med med lidt afslapning, læsning og tjek in til de hjemadgående fly, mens vi ventede på informationer om eftermiddagens program.
På et tidspunkt indkaldte Peter A. og Palle til husmøde. De havde snakket med Peter Okoyo, han lå på en sofa i et lille hus ved siden af gæstehusets køkken og havde det mildest talt dårligt. Han havde været ved lægen og havde fået konstateret malaria. Han havde haft det mange gange før, og sagde, at de første tre dage, var de værste, derefter begyndte medicinen at virke.
Vi aftalte selvfølgelig at han skulle se at blive rask, vi kunne fint klare os med Jeff og Lenny. Derefter tog 8 af selskabet afsted mod en nærliggende sø for at få en sejltur og måske være så heldige at spotte et par flamingoer. Andre gik ind til byen for at købe drikkevarer og endnu andre hvilte sig og prøvede at blive raske. Sø-turen blev dog en skuffelse, da alle bådene var optaget, så det var en kort fornøjelse.

Nu venter vi så på aftensmaden, der dufter dejligt; noget med kylling og chapati. Og bagefter holder vi husråd om morgendagens program, vi håber at kunne gennemføre vandreturen til vulkankrateret Mt. Longonot, og bagefter kører vi mod Nairobi, hvorfra vi flyver hjem i morgen nat.