"Our man in Amsterdam"

Peter er i denne uge på lejrskole i Amsterdam. Turen er med 2 10.klasser fra Gustav Johannsenskolen, samt med 2 kollegaer. Faktisklader det til at vi har en blind passager med i form af en vejrgud, Tirsdag nåede temperaturen op på 33 grader, varmt i en storby. Vi tog afsted fra Flensborg i bus, ikke min favorit rejseform. Turen var da også lang, at vi så punkterede kun 2 kilometer fra vores hostel var ligesom prisen over i`et. Chaufføren prøvede at fikse det så vi kunne køre det sidste lille stykke, men endte med at se fornuften i at lade os gå hen til vores hostel. Her kommer voresmange rejser til deres ret, Eleverne lader til at skulle videre på andre rejser efterfølgende, det er for mig at se den eneste måde hvorpå deres enorme mængde at bagage kan forklares. Da vi gik de 2 kilometer følte jeg mig priviligeret med min lille rygsæk på ryggen mens de unge slæbte med gigantiske rullekufferter og store idrætstasker, frem kom de dog alle.
Vores Hostel ligger i et gammelt industrikvarter, men meget tæt på den gamle bydel. Turen til den charmerende del foregår dels tilfods, dels ved hjælp af en gratis færge, der fører en til den store jernbane station der markerer starten, eller afslutningen på den gamle bydel.
Vores program hernede byder på lidt af hvert, den historiske del dikterer et besøg hos Anne Franks hus, her blev jeg megetpositivt overrasket, og fra at fraråde et besøg her kanjeg nukun anbefale det. En veloplagtung mand førte os på flot engelsk ind i historien, og efterfølgende gav deromme rum god mening, godt hjulpet af en audioguide. Der blev også tid til en byrundtur, her kan man kun roser guiden for uopfordret at tage bestik af situationen med en temperatur på 33 grader, og i stedet for en vandring valgte at henlægge store dele af transporten til metrosystemet.
En tur til Amsterdam kræver næsten på en tur rundt i de smukke kanaler. Sådan en havde vi naturligvis også på vores program. Undervejs er der en masse information om husene, samt naturligvis en del årstal. Mange af kanalerne er gravet da Amsterdam havde sin gyldne tidsalder. Her voksede byen enormt, og folk grupperede sig efter økonomisk formåen. De riges huse omkring Herrengracht er i dag for en stor dels vedkommende blevet opkøbt af banker og store firmaer, så her er der ikke mere mange der bor.
Tid på egen hånd skald er altid være tid til, Eleverne havde hjemmefra valgt en attraktion de ville besøge og undersøge, den slags kan jo udnyttes af elevernes lærere, der jo så har fri. Vi spiste fælles mad ved Leidseplein, inden kvinderne shoppede og jeg gik tilbage mod vores hostel. En ting der altid forbavser mig på en lejrskole er behovet for søvn, om det er ansvaret der tynger, eller de mange spørgsmål om alt mellem himmel og jord der trætter ved jeg ikke, men jeg trængte til en middagssøvn, og her var muligheden heldigvis.


Kunst skal der jo heller ikke mangle, så vi så også Van Gogh museet. Faktisk en ok oplevelse, selvom jeg ikke er den helt store kunstelsker, så var det alligevel lidt fascinerende at se den udvikling Van Goghs malerkunst havde taget på de kun 7 år han virkede som aktiv kunstner. Nogle af malerierne ville jeg ikke hænge op derhjemme (hvis det altså var mig der bestemte den slags) mens et par af dem virkelig fangede mig med deres spektakulære farver.Sidste programpunkt blev NEMO science museum, en hollandsk udgave af eksperimentariet i København. Som med alle den slags indretninger er der et misforhold mellem hvor mange mennesker aktiviteterne er beregnet til, og hvor mange mennesker der lukkes ind, så selvom det virkede godt var menneskemasserne af en størrelse der gjorde det svært at udnytte. 
Vi gik forbi søfartsmuseet på vej hjem, og kom på den måde over i en mere moderne bydel. Også ganske charmerende.
 Moderne arkitektur på et tidligere marine område.
På billedet ses de små gratis færger der sejler i pendulfart fra Centraalstation. meget praktisk og en hyggelig måde at begynde sin dag i Amsterdam på.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Polisi

Ankommet til paradis

Thale, Harzens svar på Grand Canyon!