Ny hofte

Peter har igennem længere tid haft smerter i forbindelse med bevægelse. I løbet af 2020 er det ikke blevet bedre, og i starten af august tog han sig endelig sammen og begav sig til læge. Straks fulgte en henvisning til en ortopæd, og 23/8 lød dommen på en ny hofte i højre side. Lidt en heftig besked, men lægen kunne dog trøske hammer at han virkede som den ideelle patient, stærk, ung (tag den elever) og alt andet var som det skulle være. Så fulgte det svære valg af operationssted. I Tyskland er det patienten selv der skal tage kontakt til et sygehus, og efter samtaler med folk der havde en mening om tingene faldt valget på Imland klinikken i Eckernförde. Efter sigende skulle stedet være godt, og det var da også midt indtryk da jeg kørte ned og snakkede med hr. cheflægen himself. Vi aftalte en operation d. 20/10, dagene efter efterårsferiens afslutning. Kun på den måde ville jeg være sikker på at kunne møde op, uafhængigt af hvad andre på skolen havde foretaget sig. Et sygdomsudbrud på skolen ville således ikke kunne betyde karantæne og dermed en aflyst operation. 

Mødetiden i Eckernförde var dagen før nemlig 19/10 kl.8   Først skulle der tages Corona test, i tyskland tages der både i svælg og næse. senere på dagen skulle der gøres klar til operationen med udfyldelse af papirer, optagelse af røntgen billeder samt samtaler med diverse læger. Om eftermiddagen var programmet overstået og den ikke så spændende ventetid tog sin begyndelse. 

Natten før operationen var på forhånd frygtet, men overraskende nok sov jeg ganske godt. Om morgenen på operationsdagen begyndte nervøsiteten dog at melde sig, det var en lidt underlig følelse at give sig i andre menneskers vold og i komplet bedøvet tilstand få fjernet knogler og indsat kunstige dele. Heldigvis gik alt godtog jeg kom langsomt til mig selv på hospitalets opvågningsstue. Senere blev jeg kørt ned på mit værelse, hvor Solveig overraskede mig med et besøg. Det var dejligt at se hende igen.

De efterfølgende dage fik jeg det bedre, smerter var der ikke mange af, faktisk var der vel kun tale om at have lidt ondt i starten. Jo mere man kan og har overskud til, betyde desværre også at tiden, der først bare forsvandt, nu føltes længere og længere.



I Tyskland er der mulighed for at komme på genoptræningsophold, og jeg havde egentlig også bestilt et 3 ugers ophold ved damp, et dejligt sted ude ved kysten. På grund af corona krisen, der betød meget få muligheder for at se familie og venner valgte jeg dog at droppe det og i stedet satse på genoptræning ambulant.

Kun at kunne få besøg udenfor, med 1,5 meters afstand, og uden mulighed for at kunne forlade klinikkens område var ikke lige tillokkende. Nu er jeg så hjemme igen i eget hjem, er startet på fysioterapi, og er vildt glad for beslutningen om at droppe kuropholdet.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Polisi

Ankommet til paradis

Thale, Harzens svar på Grand Canyon!