Regnvejrsdage

1/2:

I morges havde vi besluttet os for bare at sove til vi vågner. Ikke noget med vækkeur eller noget. Vi havde jo regnet med dårligt vejr, så hvorfor skynde os?

Vi vågnede lidt over 9 og kunne ingen blæst høre. Da vi kiggede ud tittede solen endda kort frem mellem skyerne. En positiv overraskelse at stå op til. Vi lavede kaffe og havregrød og spiste vores morgenmad sammen med de andre. Efter vi havde spillet lidt frisbee, vasket op og gjort os klar, besluttede vi os for at prøve lykken med delfinerne en gang til. Vi kørte til Curio Bay og Jeppe, Tonje, Malte, Annika og Emilio klædte om og var klar til at hoppe i vandet. Jeg blev på land, da jeg synes det var for koldt. Vi havde på den sidste campingplads med strøm fået ladet gopro kameraet op og det blev nu for første gang på rejsen sat ind i kampen. De friske vandhunde fandt hver et par sten og gik derefter i vandet, hvor de slog stenene mod hinanden. Det skulle åbenbart lokke delfinerne an. Vi ventede i nogen tid og vi snakkede med en gruppe wakeboardere på den anden side af nogle små sten, og vi aftalte at vi hver især ville vinke, hvis nogen af os spottede de små Hectordelfiner. Det er den mindste delfin art på verden, som yngler her i bugten om sommeren. Efter nok godt 20 minutter vinkede de andre og vi satte alle i løb. Vi så to små delfiner svømme rundt. Af og til kom deres rygfinne til syne. De var dog meget hurtig væk igen. Vi var dog vedholdende og blev i vandet lidt endnu for at lokke dem til med sten, men efter yderligere et kvarter gav vi op. Vi var alle på vej op til bilerne igen, da delfinerne kom tilbage til bugten og alle sprintede ned til vandet og hoppede i. Jeg blev oppe ved bilerne og holdt briller og andre ting. Heroppefra havde jeg et god udsyn over bugten og kunne nemt se delfinerne. Det var igen et par der svømmede rundt sammen og denne gang blev de lidt længere og kom ret tæt på dem af os, som var i vandet. Malte fik filmet lidt med gopro’et, så vi håber på at man kan se dem nogenlunde derpå. Efter det satte vi kurs mod Invercargill, eller nærmere mod Thornby, hvor nattens gratis campingplads befinder sig.

Da vi ankom fik drengene straks øje på en større gruppe drenge, som spillede fodbold. De snakkede også tysk indbyrdes, så det blev hurtigt besluttet, at Malte og Jeppe gik hen og præsenterede sig og spurgte, om de måtte være med. Imens sad Tonje og jeg i bilen og hyggesnakkede lidt. Efter det har vi blot spillet lidt kort, Stadt-Land-Fluss og læst en del, da det begyndte at regne. I morgen tager vi ind til Invercargill.

2/2:

I dag kørte vi ind til Invercargill efter morgenmaden. Det regnede og var bare gråt i gråt. Vi kom hen til byen og fandt et parkeringshus, der havde gratis parkering om søndagen. Vi gik lidt rundt i byen og det var lidt af et trist syn. Det meste havde lukket, da det var søndag og regnen gjorde ikke et mere muntert indtryk på byen. Vi fandt et bibliotek, hvor de har gratis wifi og sad der lidt i læ for regnen. Derefter gik vi hen til turistinformationen og kiggede lidt og spurgte ind til, hvor man kan se Super Bowl i morgen, da det skulle blive endnu en dag med dårligt vejr. Medarbejderen nævnte to steder, man kunne prøve. På vej tilbage til bilerne kom vi dog forbi Speights Ale House, som også er det bryggeri, hvor vi fik en rundvisning i Dunedin. Vi tænkte vi lige ville prøve at spørge der, da det så ret hyggeligt ud. De viser heldigvis Super Bowl i morgen og har en amerikansk barbeque, så der kommer vi til at befinde os i morgen eftermiddag. Vi tog derefter til Warehouse, hvor Malte og jeg fin købt nogle huer til billige penge. Vi fik frokost ved Subway og kørte derefter til nattens campingplads. Vi sover alle 4 på en plads man skal betale for med køkken, TV rum og vaskemaskiner. Det passer meget godt når vejret er så dårligt.

Desværre har vi dog været så uheldige, at strømmen er gået her på Campingpladsen og åbenbart også i store dele af Invercargill. Det betyder, at vandet heller ikke fungerer, da deres vandpumpe har brug for strøm. Der har været forskellige bud på i dag, hvornår strømmen ville komme tilbage, men det sidste vi har hørt er desværre 23:30. For Malte og jeg gør det ikke helt så meget, da vi også sover her igen i morgen, men det er lidt syndt for Jeppe og Tonje, da de havde glædet sig til et ordentligt køkken med ovn, et varmt brusebad og allerede havde sat deres vasketøj og sengetøj over, mens der stadig var strøm... Ejerne af campingpladsen havde dog på et tidspunkt købt vandflasker og delt dem ud samt købt øl fra Speights, som man. Are måtte tage. Vi har fået tiden til at gå med en hel del kortspil og Stadt, Land, Fluss. Vi håber strømmen og vandet er tilbage igen i morgen tidlig. Vi krydser fingre.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1AN5iYMIRgavN6BjGfbA1KEHIv-IzVkWXDahl til aftensmad i dag 3/2https://drive.google.com/uc?export=view&id=1TJbOxlJGgvKexbsooISBk2DFa6SpMsFe

3/2:

I morges da gi vågnede var strømmen tilbage og dermed også vandet og internettet. Det udnyttede jeg og fik lige snakket med de kære derhjemme, hvilket altid er en fornøjelse. Malte og Jeppe tog relativ tidligt afsted, da de to gerne ville nå til frisør inden vi skulle se Superbowl, som var dagens hovedprogram, da vejret stadig minder meget om det derhjemme. Gråt i gråt og regn. Tonje og jeg tog det helt med ro og tog et dejligt, langt bad og spiste morgenmad i fred og ro og fandt også tid til en lille runde kortspil, inden vi tog ind til Speights Ale House i Invercargill for at se Super Bowl. Drenge har barberet håret forholdsvis kort, da de var trætte af det lange hår her på rejsen og kun synes, at det var til besvær. Jeppe har fået 18mm og Malte 19mm. Man skulle loge vænne sig til det, men jeg synes meget godt om de nye frisurer. I baren bestilte drengene en øl og jeg holdt mig til en sodavand, da jeg skulle køre. Baren havde også sammensat en super Bowl menu, som bestod af typisk, amerikansk mad så som cheeseburger, hotdogs/chili dogs, hot wings og spareribs og dertil selvfølgelig pomfritter og coleslaw. De tre andre bestille noget fra menuen, men da der ikke rigtig var så meget til mig, gik jeg i pausen hen til bilen og lavede en wrap og købte en lille, vegan kage på vejen tilbage. Det var en relativ spændende kamp og det var hyggelig tidsfordriv, nu når vejret ikke var til så meget andet. Efter kampen tog vi på indkøb og kørte derefter til hver vores campingplads. Malte og jeg havde taget en nat ekstra på campingpladsen man skal betale for, da den ligger bedre, hvis man skal til Bluff og derfra tage en færge til Stewart Island, som var vores egentlige plan for i morgen, da vejret der i første omgang så ud til at skulle blive nogenlunde. Den vejrudsigt har desværre ændret sig og nu varsel de mod “heavy rain” og så synes vi alligevel det er for mange penge at betale. Ærgerligt men sådan er livet. I morgen tager vi så samlet alle 4 stille og roligt mod Fjordland og Milford Sound.