Brunei - sidste stop på turen

Så har vi nået turens sidste land, det lille sultandømme Brunei.
Dagen startede med at gå til Jesselton Point og finde vores båd til Labuan. En ø under Malaysia, som er toldfri. Derfra kunne vi sejle videre til Brunei.
Turen til Labuan startede præcis kl. 08.00 og vi havde flottet os og købt 4 businessclass billetter til denne første del af turen. Vi blev vist op ad trappen og fandt vores siddepladser, de var meget lig en række sæder i en flyver, og der var ingen bagagemuligheder, så der stod vi med 4 store rygsække plus det løse og var lidt rundforvirrede. Nå, men heldigvis blev der ikke fyldt op, og vi kunne placere noget bagage på nogle af de tomme sæder. Så meget for businessclass, men vi betalte også kun 1 euro for denne opgradering:-)
Vi havde ca. 2 timer på Labuan, hvor vi lagde til ca. 11.30, så vi kunne lige nå frokost, som efterhånden også var påkrævet, da morgenmaden kun havde bestået af to flasker vand. Vi valgte KFC, som er den amerikanske fastfood kæde, der kun serverer kylling. Den er kæmpestor i Malaysia, faktisk virker det som om, ingen by er for lille til sådan en restaurant! I DK kender vi kun én, og den ligger ved Strøget i Kbh.
Heldigvis havde vi fået opbevaret de store rygsække i et lille opbevaringsrum, så vi undgik at bære rundt på dem på vores lettere solskoldede hud.
Vi hyggede os gevaldigt på KFC, glade for at den første del af turen var forbi og spændte på at komme til Brunei. Vi havde allerede billetten købt til næste del af turen så vi stillede os frejdigt op i køen til næste færge kun for at blive afvist, da vi ikke havde betalt "terminal fee" som man åbenbart skal for at lægge til i en havn. Vi blev henvist til et billetkontor,og så ventede vi eller på, at den lille tørklædeklædte kvinde bag skranken fik tastet sig vej gennem alle vores navne i passene så det kunne stå på vores billet. Derefter var der paskontrol ud af Malaysia, og efter lidt forvirring, fordi vi ikke var opmærksomme på navnene og fik dem byttet rundt, blev vi endelig "frigivet" til at gå ombord Ming Hai som sejlede os til sultandømmet.
Ombord skulle vi selvfølgelig udfylde de obligatoriske immigrationskort, hvor der venligst blev gjort opmærksom på, at der var dødsstraf ved indførelse af narkotika. Det havde vi så heller ikke tænkt os at gøre...
Vi fandt en taxichauffør, der havde en kinesisk kassevogn,som var stor nok til både os og bagagen, den kørte os de 25km ind til vores hotel og selvom ham ikke var for god til engelsk, kunne han dog fortælle at man ikke må ryge på offentlige steder, heller ikke parker, man kan ikke købe hverken alkohol eller cigaretter i landet, og sultanen er imod palmeolie, så derfor er der en del uspoleret regnskov her, selvom landet er så lille. "Den sultan gad jeg godt trykke i hånden", udbrød Christian, dog kun indtil farmand kunne fortælle at de er under Sharialovgivning, hvilket bl.a betyder både dødsstraf og piskning...I guess you can´t have it all!
Den vildt smukke moske midt i bymidten. I aftensolen med spejling i den kunstige sø nærmest  uimodståelig. Vorestanket blev ledt i retning af Taj Mahal i Indien.
Peter og Christian gik en tur ud for at udforske omgivelserne mens Ingeborg og jeg tog en svømmetur i poolen og så mødtes vi lidt i 6 foran den store og ganske imponerende Omar Ali Saifuddin moské. Dens minaret er 52 meter høj (og Bruneis højeste) og kuplen belagt med bladguld. En lokal bank ville for år tilbage bygge nyt hovedkvarter, men da deres tegninger viste sig at bygningen blev højere end minareten, blandede sultanen sig og banken måtte pille overetagen af projektet.

Der findes stadig de oprindelige pælebyer i Brunei, faktisk har de verdens største, som vi vil se i morgen.

Hen ad aftenstid kom der madboder frem tæt på den store moske. Med tanker på at temperaturen stadigvæk var omkring de 30 grader havde vi ondt af den stakkels kokosnødde sælger. Det må have være ulideligt at stå ved åben ild og riste de store grønne nødder.

Vi spiste Dim Sum til aftensmad, en ret med små dumpings med forskelligt fyld, som er dampet i små stråkurve. Der var både fyld af østers, kylling, rejer og grøntsager.