Sixty3 in KK

Kota Kinabalu eller KK som den hedder i folkemunde er den største by i Sabah provinsen. Her kom vi til lige over middag, efter at have spist morgenmad i Ranau hos en kinesisk restaurant til hele 15,8 RG for 4 pers.(20 dkr). Jo, man kan leve billigt i Asien. I aftes kiggede vi på statistik over Malaysia, og kan konstatere, at vores købekraft er 6gange større end deres, ikke mærkeligt, at vi finder det billigt her.
Vi havde et par stop på den ca 100 km lange tur, bl.a så vi det sted, hvor dødsmarchen sluttede for de britiske og australske allierede under 2. verdenskrig. Af de knap 2400 mænd, der blev taget til fange af japanerne, slap kun 6 væk, og kun 4 af dem overlevede takket være hjælp fra de lokale. Der er en fin mindepark i Kundasang, som er sat i stand af en lokal ildsjæl, der senere har fået både britiske og australske ordner, men det er også fortjent. Det var en grum og ussel skæbne, fangerne gik i møde og det var ikke just et glædeligt pit stop, men snarere et eftertænksomt, og det kan jo også være meget godt.

Næste stop igen KK var den 9 etagers pagode i Tauran. Det er et kinesisk tempel, og vi luskede lidt rundt derinde mens opsynsmanden sov fast under vores besøg. Vi overvejede at hamre lidt på gongen som hang derinde, men lod være...

I KK fandt vi uden problemer vores hotel Sixty3, som i Lonely planet guidebogen betegnes som "stylish" og det faldt da også i god smag hos Ingeborg. De to teenagere blev tilbage med bagagen mens Peter og jeg kørte bilen ud til Hertz i lufthavnen. Den gik glat igennem og vi fandt en bus til 5 RG ind til centrum, men så var det også med en cool chauffør med solbriller og omvendt kasket og en gejlet bus med tingeltangel i vinduet.

Efter at have chillet lidt på hotellet gik vi ned til Jesselton Jetty, hvor vi bookede en tur til Sapi og Gaya, to små øer ud for KK hvor vi skal snorkle og bade i morgen.

Vores tur-guide Peter vidste selvfølgelig, hvor vi skulle se solnedgangen, og vi blev ikke skuffede, den var smuk ovenpå en varm dag med 33 grader.

Nu chiller vi igen lidt på hotellet og glæder os til i morgen:-)