Iasi

Efter en hård start er det nu ved at være tid til at se lidt på byen.
Afgangen fra Billund, oprindelig fastsat til 21.30 blev flere gange rykket, og først kl. 03.15 lettede vi fra dansk jord.  Da var morgengryet synligt i øst,  det interesserede os dog ikke, vi forsøgte i stedet at sove så godt vi kunne i det lille Wizzair fly. Ankommet til Iasi airport tog det os ikke lang tid at finde det rigtige bagagebånd, det var heller ikke så svært, vi så nemlig kun et eneste bånd, og her kom vores rygsæk heldigvis med det samme. Taxa systemet var derimod ikke til at greje, det eneste sted hvor der sket ikke skete noget vat ved det store taxaskilt, så efter flere forgæves forsøg på at praje en hyrevogn fra dette sted gik vi en i møde og vupti, succes.
Efter en kort men hurtig tur ankom vi direkte til morgenmaden på hotellet, den var god, men kunne dog ikke klare at friske os op. Nu har vi så sovet formiddagen væk, og er klar til at besigtige Iasi, Rumæniens næst største by.
Første opgave på vores bytur var at finde turistbureauet, på trods af at det ikke lykkedes os at lokalisere dette selvom det ifølge google maps burde befinde sig mindre end 200 meter fra vores hotel havde vi en vellykket dag. Anden opgave var at finde busstationer og gerne også anskaffe en billet til morgendagens rejse til Chisinau. Busstationen fandt vi, og efter noget forvirret søgenlykkedes det os at finde ud af hvorfra bussen afgår, samt hvornår dette forventes at ville ske. Billeten fik vi dog ikke, men nu ved vi i det mindste at man skal købe den hos chaufføren.
Vores smukke bolig her i Iasi, det gamle Grand hotel Traian ligger godt, koster ikke alverden set med vestlige øjne og har kæmpe store værelser.
Efter busstationer gik vi mod byen, Iasi kaldtes byen med de 100 kirker, om der er 100 er nok tvivlsomt, men mange kan vi skrive under på der er. De er i mange forskellige stilarter, men kendetegnet for langt den overvejende del er den orthodoxe trosretning. Det bærer indretningen og udsmykningen præg af, som generelt træk er kirkerummet mørkt, med meget guld og mange helgenikoner. Stole er der ingen af så der er meget gulvplads i kirkerne.

Et mindesmærke for de faldne i december oprøret mod Ceaucescu tilbage i 1989 Selv i Iasi var der adskillige faldne i kampen mod tyranen
En kommunistisk rædsel, arkitektonisk er Iasi en blanding af det smukke det grimme og det helt forfærdelige, denne her er nok på grænsen mellem det grimme og det helt forfærdelige
Nabobygningen derimod er prototypen på en bygning i kategorien Helt forfærdelig, mage til tudegrimt monstrum skal man da lede længe efter.

Sporvogne bød Iasi også på, her ses et par ældre udtjente vogne  i gaderne. Kunderne lod til at være ligeglade med det ramponerede ydre, i hvert fald var flere af sporvognene fyldte til bristepunktet.

Byen er orraskende pæn, men adskillige smukke bygninger fra omkring år 1900. Her det nygotiske kultur palads, bygget på ruinerne af et prinse palads. bygningen er enorm, og indeholder hele 4 museer.

Ja, hvem skulle have troet det? Isai har et gigantisk shoppingcenter af fineste kvalitet, der er ikke mange danske centre der slår det, hverken i størrelse, kvalitet af butikkerne eller i forhold til indretning.