Starten på udvekslingseventyret

Så starter eventyret - d. 2/1 fulgte bedstemor Eva mig til Københavns lufthavn, hvor jeg skulle mødes med min studiekammerater Jens. Vi skal nemlig begge på udveksling i Victoria, BC. Vi tog afsted fra København kl. 12:05 og efter en mellemlanding i Amsterdam ankom vi i Vancouver kl. 16:05 canadisk tid, hvilket er ni timer bag dansk tid.

3/1:

Da vi i går eftermiddags ankom til vores hostel, fik vi logeret os på vores 4-mands værelse. Efterfølgende udnyttede vi lige barens happy hour og fik en øl, så vi kunne skåle på at vi er ankommet og at eventyret starter nu. Vi forsøgte ihærdigt at holde os vågne til 20:30, så vi ikke ville blive alt for ramte af jetlag. Det er ikke den bedste nats søvn jeg har fået, men jeg formåede dog at sove til 7:20 efter at have været vågen et par gange.

Vi gik ned til morgenmads buffeten og efterfølgende bestemte vi os for at gå udenfor en tur og få købt nogle simkort. Det er godt nok en del dyrere end i Danmark, men sådan er det jo. Vi gik nu videre til Chinatown. Man kan sagtens mærke, at det er start januar og dermed lavsæson for turisme i byen. Der er meget roligt og ikke mange mennesker på gaderne.

Vi nåede hen til den ikoniske port ind til Vancouvers Chinatown og pludselig var man nærmest i en anden verden. Der er gyldne drager på alle lygtepæle og gaderne er pyntet med kinesiske lanterne. Vi fik forbi er par kinesiske supermarkeder og så på alle de besynderlige ting de sælger.

Vi besluttede at varme os på en kop kaffe inden vi fik tilbage til vores hostel. Hen over kaffen fik vi booket entre billetter til Vancouvers kunstmuseum i aften. Om tirsdagen kan man nemlig komme ind ved at give en mindre donation til museet. I stedet for at betale 29$ entre kan vi således komme ind for blot 5$ pr. person, hvilket jo er en væsentlig forskel. Desuden fik vi også booket færgebilletter til d.6., hvor vi skal til Victoria og flytte ind på campus.

Klokken blev 17 hvilket betød at vi nu befandt os ved Vancouver Art Gallery. Med vores 5$ billetter fik vi således knap to timer til at gå derinde. Der var nogle fine udstillinger - især den omhandlende de indfødtes kunst. Museet var dog ikke særlig stort byens størrelse taget i betragtning. ARoS er en hel del større sammenlignet med. Det er dog en god beskæftigelse i Vancouver om vinteren, hvor vejret ikke altid indbyder til udendørs aktiviteter. Udenfor museet havde vi udsøgt os en foodtruck der solgte mexicansk mad. Både Jens og jeg fik en burrito til aftensmad, hvorefter vi gik tilbage til vores hostel igen. Jetlaggen har stadig tag i os, så vi var godt trætte og glædede os til at komme i seng.

4/1

Dagen startede selvfølgelig ud med at ringe til min mor for at ønske hende stort tillykke med fødselsdagen 🥳. Efterfølgende gik Jens og jeg ned til morgenmaden. Her sad vi sammen med en pige fra Chile, som skal på udveksling her i Vancouver. Vi snakkede godt med hende og jeg inviterede hende med på bar i aften.

Dagens program stod udover et bar besøg på en cykeltur i Stanley Park. Parken er omgivet af vand og omringet af en stenbeklædt Sea Wall. Der er fine cykelstier rundt om hele parken langs vandet. Vi besluttede os for at leje cykler gennem Mobi, hvor der var flere stationer rundt omkring i parken. Første stop på ruten var ved en samling Totempæle. Disse blev oprettet til ære for den indfødte befolkning, der tidligere havde været bosiddende i parken. Herefter gik vi jen til Brockton Point Lighthouse, som tidligere havde sørget for søfolks sikkerhed. Overfor på den anden side af bredden kunne vi se et industriområde, hvor der lå store bunker af neongult svovl. Farven brød med de eller grønne og blå nuancer. Fra parken var der også endelig udsigt til høje, sneklædte bjerge i det fjerne.

Vi cyklede videre langs bredden og kom forbi den canadiske udgave af den lille havfrue, som dog var iklædt svømmefødder og dykkerbriller. Herefter cyklede vi rundt om spidsen af parken og om på den side der vender ind mod Vancouver. Vi nåede til Second Beach, hvor vi skiftede cykler efter at være gået en lille tur langs stranden. Herefter cyklede vi videre hen langs Lost Lagoon, hvor der var en masse ænder og gæs. Vi stillede cyklerne ved sidste stop, for at gå lidt længere ind i parken. Det er dog tydeligt, at parken nok er flottest om foråret og sommeren, hvor der er mere liv og flere blomster der er sprunget ud.

Vi begav os tilbage mod byen igen og fandt et sted at få lidt frokost. Det blev til lækker og autentisk japansk ramen. På gaden vi gik langs vrimlede det med asiatiske restauranter. Det er meget tydeligt, at der bor et stort asiatisk mindretal i byen. Efter en tiltrængt forstærkning gik vi lidt rundt og kiggede på forskellig butikker, inden vi satte kurs mod vores hostel, for at slappe lidt af inden aftenens begivenheder.

Vi mødtes med Alicia fra Chile omkring kl. 18 og gik mod Gastown, som er den ældste bydel i Vancouver. Efter sigende blev byen Vancouver til efter en mand kaldet ‘Gassy Jack’ byggede en pub i Gastown. Det er tydeligt at det er en ældre bydel, da der ikke var de høje, glasbeklædte højhuse som resten af byen bærer præg af. Vi gik hen til den populære Steam Clock, som truttede og spyttede en masse damp ud da vi kom forbi. Ellers gik vi bare lidt rundt i gaderne, der stadig var pyntet flot op med julelys. Vi satte os ind på Alibi Room, som er en bar anbefalet af Lonely Planet. Vancouver har med årene fået en ret stor specialøl kultur og det repræsenterede Alibi Room søreme også. Baren havde 50 forskellige specialøl på fad at vælge imellem. Det siger sig selv at det kan være svært at vælge, så de har lavet et koncept hvor man kan vælge 4 forskellige små øl for at smage lidt forskelligt. Det benyttede vi os alle tre af.

Efter vi havde fået nok øl var det ved at være tid til aftensmad. Vi havde udset os et taco sted i området. Restauranten lukkede dog inden længe, så vi kunne kun få maden til at tage med. Vi fandt heldigvis tre metalstole ude foran, som vi sad i mens vi spiste. Efter en hyggelig aften gik vi tilbage på hotellet igen.