Tilbage i Vancouver

Da det ikke er alle i vores gruppe af udvekslingsstuderende der startede deres rejse i Vancouver, havde to af gutterne (Johannes, Østrig & Remí, Frankrig) foreslået at tilbringe weekenden i storbyen. Vi fik samlet et hold på 10 der synes det var en super måde at tilbringe weekenden på.

Fredag morgen tog første hold således afsted. Holdet bestod af alle dem der er så heldige ikke at have undervisning om fredag, hvilket også inkluderer mig. Vi tog bussen fra skolen kl. 7.20, så vi kunne nå færgen kl. 09. Da der ikke er nogen direkte bus til færgen tager det relativt lang tid at nå dertil, men sådan er det jo. Vi nåede færgen kl. 09 og fandt nogle gode borde vi kunne sidde ved. Vi havde udsøgt os etagen med cafeteriet, fordi der var en smuk udsigt derfra. Nogle fra gruppen købte morgenmad, mens andre nøjedes med en kop kaffe. Vi fik spillet en masse kort på overfarten og hyggede os. Vi ankom til Tsawassen Ferry Terminal kl. 10.30 og tog derefter en bus hen til en station hvorfra vi kunne tage Skytrain ind til centrum af Vancouver. Vi havde booket værelser på samme hostel som Jens og jeg boede i da vi først ankom. Vi havde booket et 6-mands værelse til pigerne og et 4-mands værelse til drengene.
Det var for tidligt at tjekke ind for os, så vi deponerede blot vores tasker og gik så ud for at finde noget frokost. Herefter havde vi snakket om at tage til Granville Island for at se Fishermans Wharf og Granville Island Public Market. Især markedet var måske nok mit forslag, da jeg er helt vild med markeder, men heldigvis var resten med på det. Planen var at få noget kage og kaffe hos en af markedets mange boder. Vi gik over Granville Bridge for at komme over floden. Her var en smuk udsigt ud over bjergene der omgiver Vancouver. Vi fandt vejen hen til Fishermans Wharf gennem en park. Fishermans Wharf er et lille havneområde, hvor der sælges frisk fisk. Det lader dog til at være en sommeraktivitet, da området var meget lukket på denne tid af året. Det var dog stadig sjovt at gå rundt mellem de flot bemalede boder og huse der befinder sig på området.

Vi gik nu retning Public Market for at se på boderne og udsøge os lidt sødt. Jeg fandt en lille, vegan kage samt en lækker kop kaffe. To af drengene havde sammen købt 6 donuts som de delte. De fik imponerende nok spist alle 6 mens vi sad og fik kaffe!

Herefter gik vi hen til Kitsilano Beach, for at se solnedgangen, da det så småt begyndte at klare lidt op. Vi gik igen gennem en park for at komme hen til stranden. På vejen derhen fik vi snakket om rejser og en af gutterne spurgte mig om hvor mange lande jeg havde været i, da det lød til jeg havde været en del steder. Da de fik at vide jeg havde været i 53 lande var de mildest talt overraskede. Og så begyndte tælleriet ellers, for nu skulle alle jo lige tælle sammen hvor mange lande de så havde besøgt. I den forbindelse fik jeg selvfølgelig også fortalt om min rejseglade familie samt de berejstes klub.

Kitsilano Beach

Remí, Jens og Johannes

Vi nåede hen til stranden og stod og nød udsigten lidt. Vi nåede desværre ikke helt solnedgangen, da det var nu var blevet tid til at gå tilbage til vores hostel for at mødes med resten af gruppen der var ankommet med en senere færge. Vi fandt hinanden og besluttede os for at tage starte turen med happy hour i vores bar på vores hostel. De blev til et par øl inden alle ud over Jens og jeg tog til ishockey. Mens resten af inde at se kampen gik Jens og jeg på jagt efter et sted at få aftensmad. Der var utrolig meget gang i byen så det var ikke helt så let som vi troede. Vi fandt dog en indisk restaurant hvor vi fik en tiltrængt omgang aftensmad. Efter kampen mødtes vi med resten og fandt en bar der havde plads til hele flokken.

Næste morgen mødtes vi lidt trætte til morgenmad på vores hostel. Vi fik snakket om dagens program. Over morgenmaden faldt vi også i snak med George fra New Zealand, som var på ferie her i Canada. Han rejste alene, så vi spurgte om han havde lyst til at tage med os rundt. Det ville han gerne. Vi havde besluttet os for at tage til Stanley Park, da vejret var skønt. Sol og skyfri himmel. Nogle af os tog cyklerne rundt om den kendte Seawall, mens resten af os gik lidt mere ind i parken. Vi fandt en sti der førte os hen til Prospect Point Lookout, hvorfra der var en smuk udsigt ud over Vancouver og bjergen omkring. Vi fik taget en masse billeder og fik også tid til at spise vores bagels som vi havde smurt ved morgenmaden og taget med. Vi mødtes med cyklisterne og aftalte næste mødested. Vi gik nu langs vandet hen mod totem pælene i starten af parken. Her mødtes vi med resten af flokken og begav os tilbage ind mod byen. Det var fedt at komme tilbage og se Stanley Park i solskin, da det var en helt anden oplevelse end da Jens og jeg var der.

Udsigt til Lions Gate Bridge fra Stanley Park

Vi fandt et sted at få en kop kaffe at varme os på inde i byen. Herefter delte vi os op, da nogle ville shoppe, andre var sultne og ville have en sen frokost, mens jeg og nogle andre havde udsøgt os et besøg hos Vancouver Lookout. Det er et højhus hvor man kan tage en elevator op og nyde en 360 graders udsigt over hele byen. Det kostede 14 CAD per person at tage elevatoren op. Det var en yderst smuk udsigt vi blev mødt af. Efterhånden var det ved at være sidst på eftermiddagen, så vi nåede lige præcis op i bygningen til golden hour. Det var smukt at se byen oppefra og få et endnu bedre syn på de mange bjerge der omringer byen. Til aftensmad havde vi købt ind til selv at lave Dahl i det fælles køkken der var til rådighed på vores hostel. Mia og Anna var så søde at lave aftensmaden og det smagte skønt - lige hvad vi havde brug for efter en lang dag med mange skridt.
Vi havde besluttet at tage hen til Alibi Room og få nogle øl. George sluttede sig også til igen og vi havde en hyggelig aften.

Udsigt fra Vancouver Lookout

Søndag havde vi ved morgenmaden besluttet at tage færgen hjem kl. 17. Vi havde altså lidt tid til at se lidt mere af byen inden vi kl. 15 skulle nå toget og bus til færgeterminalen i Tsawassen. Gutterne lejede en bil og tog hen til Lynn Canyon for at gå en tur i området. Jeg og resten af pigerne tog vandbussen over til North Vancouver siden, for at se byen fra den anden side. Igen var vi utrolig heldige med vejret - sol og skyfri himmel. Vi nød den lille sejltur over til den anden side af byen. Da vi ankom gik vi en tur langs promenaden og forbi et kvarter af huse der flød på vandet. Det var sjovt at se den lille bydel på vandet, og husene så yderst hyggelig og flotte ud. Vi var alle enige om, at vi gerne ville se et af dem indefra. Det var en relativ kold dag, så vi gik hen til Lonsdale Quay Market tæt på vandbussen for at få en kop kaffe at varme os på. Vi så at der var stole og bænke ude foran markedet, hvorfra der var en skøn udsigt over mod Downtown Vancouver. Vi fandt en kop kaffe og nogle stole at sidde i udenfor. Da vi sad lige i solen var det ikke koldt men bare helt fantastisk at sidder der med en kop kaffe og nyde udsigten.

Anna, Mia og jeg

Vi tog tilbage til Downtown Vancouver igen for at finde noget mad vi kunne tage med ombord på færgen og begav os så ellers hen til Tsawassen. Ved bussen til færgen mødtes vi med resten af gruppen.
Det var en god weekend i byen og det var sjovt at opleve den med en større gruppe.