Verdens største pattedyr

I morges blev vi hentet ved hotellet kl. 05:55 og kørt til havnen, hvor vi skulle på whale watching. Da vi kom ind på kontoret for at registrere os og betale, blev der uddelt søsygetabletter, da der var “rough sea” og man hurtigt kunne blive søsyg. Vi tog alle en for en sikkerhedsskyld. På båden kunne man både sidde nede eller oppe, vi valgte at sidde oppe. Ombord på båden startede vi med at få en kop kaffe, mens de sidste kom ombord.
Vores morgenmad på båden var rigtig god, en helt masse forskellig frugt, men vi fik den, da det gyngede aller mest, så det var ikke helt så nemt at styre. Men efter 45 minutter så vi vores hval og vi var rigtig heldige, for vi så nemlig en blåhval med dets kalv! Sidste gang en af guiderne havde set det var måneder siden. Blåhvaler dykker i 10-15 minutter, inden de skal op til overfladen for at have luft. Her er de så i 1-3 minutter inden de dykker efter føde igen. Vi blev ved med at følge disse to hvaler og lige pludselig kom moderen op nærmest lige ved siden af båden. De var så tæt på, at den store linse, som jeg selvfølgelig havde på, faktisk næsten var for stor! Kalven fulgte moderen meget nøje og holdt sig tæt ved hende, så tit dukkede de op på samme tid og ved siden af hinanden, mens de pustede vand ud af deres to huller, det så fantastisk ud!
Vores guider var rigtig gode og fortalte en helt masse om hvalernes opførsel og adfærd. De fortalte, at blåhvalen efterhånden er en truet dyreart, og at der hvert år i Sri Lanka dør 10-15 blåhvaler, som bliver ramt af store fragtskibe, sluger plastik eller andet... de bliver skyllet op på stranden eller ædt af spækhuggere. De fortalte også, at blåhval kalve er de unger, som vokser hurtigst af alle pattedyr. De tager omtrent 3.5-4 kg på i timen, bare ved at ernære sig af modermælken, som er meget fedtholdig! Når de bliver født er de op til 8 meter lange. De blåhvaler der findes ved Sri Lanka bliver op til 24 meter og kan blive op til 80 år gamle.

Vi så de to hvaler dukke op flere gange efter det og da det så småt var tid til at vende om, kom de op en sidste gang og netop her tog de et dybere dyk, så man kunne se deres halefinne komme op af vandet. Utrolig fed oplevelse at se disse to blåhvaler!
På vejen tilbage fik vi serveret omelet eller spejlæg, men brød og pølser til, plus en lille kage og en juice. Her så vi en havskildpadde og en hel del flyvefisk. Jeg faldt i snak med et engelsk ægtepar, som nok var omkring de 60 år. De var fra London og var også rejst ca samme rute som os her på Sri Lanka. Han var noget imponeret over, hvor meget jeg havde rejst. Han spurgte, hvor vi kom fra og jeg fortalte om det danske mindretal og om mine danske rødder og om min tosprogethed, og han gav mig et kæmpe kompliment og sagde, at engelsk talte jeg jo også flydende. Så dagen i dag er bare startet super godt.

Vi er nu ankommet til Unawatuna. Vi tog en tuk tuk hertil og på vejen så vi en del pælefiskere, som dig bare sidder der og venter op at kunne narre penge fra turisterne. Vi spurgte vores chauffør, om han kunne ligge et lille stop ind ved Mihiripenna Beach, hvor vi havde hørt, at de rigtige pælefiskere skulle holde til, da det ellers meget kendte Kogalla Beach også kun er en turistfælde efterhånden. Fiskerne var dog til vores ulykke allerede taget hjem og færdige for i dag...

Vi har i eftermiddags været lidt ved stranden her i Unawatuna og lagt program for de næste to dage, som også er vores sidste dage her i Sri Lanka.