Fra jungle til ørken

(25/2)
I morges pakkede vi efter morgenmaden de sidste af vores ting, da vi i dag skulle mod Colombo. Vi havde dog tid til først at tage til Jungle Beach i Unawatuna. Her skulle vi gå gennem et jungle lignende område, for at komme ned til stranden. Selvfølgelig fandt vi først den flotteste strand til aller sidst. Vandet her var så roligt og flot, og det var så lækkert at være i vandet uden de kæmpe store bølger, som sandede en helt til, da de hvirvlede alt sandet op.

Vi tog en tuk tuk tilbage til Unawatuna for at spise middagsmad, hvorefter vi hentede vores baggage ved hotellet og satte kurs mod banegården. Manden ved hotellet fortalte os, at toget kørte kl. 14 til Colombo og selvom vi havde læst kl. 15 på nettet, valgte vi at stole på ham. Det skulle vi ikke have gjort, for så havde vi haft langt mere tid ved stranden, da toget rent faktisk først kørte kl. 15.... Men okay, vi fik tiden til at gå og fik heldigvis siddepladser hele vejen til Colombo og i vores wagon mødte vi de tre norske piger igen. I Colombo havde vi bestilt en tuk tuk over en app, så vi havde ne fast pris at forholde os til i stedet for hele tiden at skulle forhandle, men i hans baggagerum havde han valgt at stille sit stereoanlæg, så der var umuligt plads til vores tasker, så vi fandt en anden tuk tuk som vi måtte forhandle med. Fra Colombo er der ca. 30 km til Negombo, hvor lufthavnen ligger og hvor vores homestay også ligger tæt på. Alle folk havde dog fået fri fra arbejde da vi skulle afsted med vores tuk tuk og trafikken var et værre helvede inde i byen. 1000vis af tuk tuks rundt omkring og biler, lastbiler og busser derimellem. Når man holdt stille og ventede, blev der heller ikke slukket for nogen motor, så luften var forfærdelig med alle de udstødningsdampe.... Vi var lykkelige, da vi endelig ankom til vores homestay, hvor der ventede et dejligt, hjemmelavet måltid Rice & Curry på os. Vi har aftalt med stedet, at de kører os til lufthavnen i morgen kl. 04, da vores fly til Dubai letter kl. 06:25. Nu har vi fået pakket vores habengut så godt vi kan og er klar til at erobre Dubai i morgen.

(26/2)
I formiddags ankom vi så til Dubai. Varmen var meget behagelig, kun 26 grader og en tør varme. Det var noget vi alle synes om. Vi tog metroen til vores hotel og var helt imponerede over, at folk stopper ved fodgængerovergange så snart de ser en stå tæt på og der er ingen der dytter i trafikken. Meget mærkeligt efter 2 uger i Sri Lanka. Vores hotel ligger i nærheden af den berømte guld souk her i Dubai og heller ikke langt fra Old Dubai. Efter vi var ankommet og havde tjekket ind havde vi besluttet os for at tage i Mall of Emirates. Her fik vi vores frokost og fik set en del af al den rigdom og overflod Dubai har at byde på. Vi kom også forbi Ski Dubai, som er en skihal inde i Mall of Emirates, ret vildt. Efter at have tilbragt et par timer her inde og have været i et kææææmpe supermarked, tog vi metroen tilbage. Vi ramte lige ind i myldretiden og så alle de businessfolk, som endelig kunne komme hjem efter en lang dag på kontoret. Det sjove ved metroen her er, at de bagerste to vogne udelukkende er forbeholdt kvinder. Hvis en mand bliver set stå i det område, får han en bøde på 100 AED. Ret vildt synes vi. Men vi så også en muslimsk kvinde amme i den afdeling af toget, og kunne pludselig bedre forholde os til afgrænsningen.

Vi har tænkt os at spise på en libanesisk/arabisk restaurant ikke langt fra hotellet i aften og så snakke lidt om, hvad vi vil de næste par dage her i Dubai. I morgen er Burj Khalifa allerede fast på programmet.