Tuk tuk safari

Dagen i dag bød på vores længe ventede tuktuk safari. Efter morgenmaden blev vi hentet i Ella af vores “luksus tuktuk”, den er nemlig større end andre og med dejlige, polstrede sæder. Første etape af turen gik mod Udawalawe National Park, hvor vi skulle på safari. På vej derhen så vi aber, en mongose og i udkanten af parken to elefanter, kørte forbi rismarker og så lotusblomster i en sø. Turen tog ca. 1 1/2 - 2 timer. I nationalparken skiftede vi tuktukken ud med en rigtig safarijeep. Jeg havde aldrig toet jeg nogensinde skulle komme til at sige disse ord, men vejene i Kenya var bedre end i nationalparken. Det var helt utroligt så meget det gyngede frem og tilbage i den jeep, men det hører jo med til oplevelsen og var da også ret sjovt. Da vi kom til en flodbred for enden af vejen var vi alle tre sikre på, at vi skulle vende om, men nej nej, vores chauffør kørte langsomt ned i floden og kort inden det gik op ad på den anden side gav han ordentlig gas og vi var ude uden problemer, dog med et par muddersprøjt hist og her. Vi så en hel del elefanter og vores guide fortalte os, at der lever 800 elefanter i nationalparken, så helt klart det dyr der var flest af. Vi så både store, små og med og uden stødtænder. Vi så også en hel del vandbøffler, som var ved at krydse en sø, og andre, der bare lå og fik en afkøling i vandet. Vi så også en hel masse forskellige fugle, så som ørne, en ugle, to forskellige isfugle og meget mere. Harriet og vores chauffør var endda så heldige at se en leopard løbe over vejen lidt længere væk og vores guide fortalte, at de virkelig var heldige. Sidste gang han havde set en var for 4 måneder siden. Ca halvvejs gennem vores safari kom vi til endnu en lille flodbred, hvor en anden jeep med nogle lokale var kørt fast, men kølerhjelmen i vandet. Vi krydsede atter engang en flodbred, vor at komme om på den anden side og prøve at trække dem op. Inden det, havde vores chauffør dog jaget en elefant væk fra den jeep, som var kørt fast. Elefanten var tæt på og gik direkte mod dem og denne her havde også stødtænder. Vores chauffør kørte meget tæt på og gassede op et par gange og kørte over grene, så elefanten blev forskrækket og løb væk. Vi tre piger blev nødt til at stige ud af vores jeep, mens vores chauffør og guide forsøgte at trække de andre op, men det lykkedes ikke, vores jeep havde ikke kræfter nok, så de måtte tilkalde en traktor. Vi kørte tilbage over flodbredden og var selv nær ved at køre fast, men vi klarede den og fortsatte så vores safari. Vi så en del firben, bl.a. et, som minder om en kamæleon, da den også kan skifte farve og tilpasse sig sine omgivelser, men den er dog langt mindre i størrelsen. Til aller sidst sluttede vi safarien af, med at se en påfugl som søgte skygge under en busk. Sikke en smuk fugl! Efter safarien fandt vi vores tuktuk og han kørte os hen til en restaurant, hvor vi fil frokost. Nu sidder vi så i vores tuktuk og er på vej til vores bestemmelsessted, Tangalle.

Rismarker på vej til Udawalawe National Park

Flagermus sovende i træet

Vi ankom til Tangalle omkring 4-tiden og der var meget varmere end i bjergene. Stedet vi bor er nok det pæneste indtil videre og der er endda en tagterrasse, hvor de har deres restaurant. Om lidt tager vi derop og får vores aftensmad og i morgen tidlig så morgenmaden, med udsigt til havet - ikke dårligt. Da vi ankom klædte vi om og gik ned til stranden for at se, hvad den havde at byde på. Det var en kilometer lang sandstrand med palmer, men der var alligevel en del plastik, så vi håber på at finde nogle pænere strande de næste par dage.