Mellemøstens Paris...

...var den tidligere betegnelse for Libanons hovedstad, Beirut. Vi ankom om natten efter en lang tur. Vores hostel med det fabelagtige navn The Grand Meshmosh havde heldigvis dels sørget for, at en flink chauffør ventede på os i lufthavnen, dels havde de klaret den meget sene check ind så der stod en dejlig flaske vand på værelset. Værelset er ikke det helt store sus, men hvad gør det når sengene er gode og hovedpuden fremragende. Vi sov godt, omend ikke så længe, for vi ville gerne nå den efter anmeldelserne fremragende morgenmad, der kun ville stå på bordet til kl. 10.30

Efter dan gode morgenmad gik vi ud i byen. Vi bor tæt ved havnen, så vi forsøgte at komme ned til stedet hvor den gigantiske eksplosion fandt sted. Det lykkedes dog ikke, for ganske forståeligt er der ikke offentlig adgang til stedet, vi kom dog tæt nok på til at se de store siloer, der heldigvis var noget i vejen for den enorme trykbølge, og derfor forhindrede endnu værre skader.

Fra havnen gik vi op mod den nye store moske, der ligger klods op af en kristen kirke, når man som os har  firsernes borgerkrig i frisk erindring er det bekræftende at se, at der lader til at være kommet en helt anden ro på. På vejen gennem byen fik vi heldigvis vekslet penge. Den officielle kurs er rundt regnet 1500 Libanesiske lira for en euro, heftigt nok, men på det sorte marked er kursen 37000 Lira for en Euro. Med andre ord, hvis du hæver i en bank eller betaler med kort betaler du rundt regnet 25 gange for meget for tingene.

Vi fik vekslet 200€, og gik derfra som nyslåede mangemillionærer, nu med 7.400.000 Lira i pungen. Efter den vellykkede veksling gik vi ned til vandet, hvor der var en god udsigt mod bjergene mod nord. Efter sigende skulle de bjerge man kan se være op mod 2 kilometer høje. De kommende dage er det planen at vi kører netop den vej for bl.a. se på de verdensberømte Cedertræer, som Libanon er kendt for.

Vi trængte til en forfriskning, og vi skulle også have tiden til at gå indtil vores middagsaftale. Vi gik langs strandpromenaden og så på de mange lokale, der badede i havet. Det var vældigt farverigt, der var både bikinier, lange bukser og med eller uden slør. Børn og gamle, unge forelskede og mænd der nød havet og deres vandpibe. Det er altså ikke sådan bare lige at tage på udflugt i de arabiske lande, der skal slæbes borde og stole med, grill, vandpiber, masser af vand og mad - så det bliver til noget, men så bliver der til gengæld også hygget igennem! Vi slentrede videre og fandt en cafe, der lå lige ud til bølgerne og her fik Peter en lækker friskpresset appelsinjuice og Solveig fik en skaffe. Da temperaturen er omkring de 26 grader, er drikkepauser et must, men heldigvis køler vandet og brisen derfra.

Klokken 16.30 skulle vi mødes med Lars og Lars fra de berejstes klub på Restaurant Bay Rock, hvor de havde reserveret bord lige ud til Dueklippen. Inden da kunne vi lige nå at gå ned til vandet, så vi kunne se klipperne med lys på inden solen gik ned. Præcis kl. 16.30 kom Lars ud og hentede os, de havde fået et fantastisk bord lige ud mod klipperne, så mens snakken gik lystigt, og vi hørte om deres tur til Syrien, somre netop var kommet tilbage fra, gik solen ned og vi havde den smukkeste solnedgang. Der blev udvekslet gode historier fra nærig fjern, Lars T er socialrådgiver i Odense og Lars H spiller trækbasun freelance i diverse orkestre over hele verden, så der blev også tid til at diskutere verdenssituationen og fodboldklubber. Vi grinede meget og fik ny energi og ikke mindst masser af tips til nye rejsemål. Vi rullede ud af restauranten efter at have fået regningen på knap 4 millioner libanesiske Lira - på regningen stod også beløbet i USD, det beløb lød på 2543 dollars, hvilket er med den officielle omregningskurs, og ville have svaret til 19.377,- kr - men fordi vi har valgt at veksle på det sorte marked, hvor kursen er 26 gange bedre end den officielle, så blev det kun til 190,- kr. pr mand inklusiv forret, hovedret, kaffe og vin. Her skal man altså ikke bruge sit kreditkort, så får man en meget dyr ferie, hvor imod man får en meget billig ferie, hvis man veksler på det sorte marked. Efter en godnatøl tog vi afsked med 2XLars og gik tilbage til vores hostel.