På vej mod toppen

Da den ældre medarbejder på hotellet aftes stille bankede på døren forat høre, hvornår vi ville have vores "Petit dejeuner" var vi landet på kl.8.30 og da vi kom ud i opholdsstuen, var havedørene slået op og der var dækket bord på terrassen med udsigt over de smukke ruiner.

Vi havde en fest mens vi ventede på maden med at kigge ned på det lille gadekryds, hvor minibusser satte gæster af til ruinerne, og de lokale havde travlt med deres gøremål så der var masser at kigge på, blandt andet kørsel i modgående retning, kødannelse, når en bilist stoppede op midt på vejen for at snakke med en bekendt, overhaling indenom og hvad man ellers kan tænke sig. Rigtig mange af bilerne kører uden nummerplader, og rigtig mange af bilerne er gamle, tyske biler fra 70´erne især gamle Mercedeser, men også Skærgårdstraktoren 240/244 var der mange af. Det er utroligt hvordan bilerne kan køre i så mange år, og man kan kun have ængstelige anelser for fremtiden idet vores nye biler med alt muligt elektronisk ikke kommer til at holde i lige så mange år, og hvad gør de så?

Vi tog en runde omkring ruinerne inden Peter satte bilen i gear og kørte op mod bjergpasset - målet i dag var Bsharri hvorfra vi gerne vil gå en vandretur i morgen. Vejen op til passet var rigtig god og vi stod ud på toppen, hvor vi fornemmede en larmende stilhed. Der var en smuk udsigt ud over de meget golde bjerge, og vi kunne i den fjerne dis ane Middelhavet, det er altså ikke et ret stort land. Vi kørte ned på den anden side, hvor vi ikke længe efter km til et skisportsområde med nogle ret stejle pister.

Solveig poserer på toppen af passet med middelhavet i den fjerne baggrund. På toppen var der mærkbart køligere end nede i dalen.

Lidt længere ned ad bjerget holdt vi ind for at gå en lille tur i "Cedars of God" som eget lille skovområde med nogle flotte, høje og meget gamle cedertræer, som er landets nationalsymbol. Efter de knap tre kilometer var det tid til en sandwich inden vi kørte til Bsharri og fandt vores guest House med Grace som vært. Resten af dagen slappede vi af og gik lidt rundt i byen for at finde ud af hvor vi kunne købe ind til vores vandretur i morgen så vi har lidt fourage med.

Undervejs fra Baalbek mod Bsharri kom vi i Bekaa dalen forbi en lejr for flygtninge fra borgerkrigen i Syrien. Det er nogle kummerlige forhold de lever under.