På tur til frisisk karibien

Eller Før, som den større tyske ø i vadehavet retteligt hedder. Peter har været på klasserejse derovre, og er kommet en dag tidligere hjem end forventet. Det kunne tyde på en dårlig tur, men det var nu ingenlunde tilfældet. Som i en stor del af det ægte Karibien, hvor uvejr lurer i orkan sæsonen, blev vi ofre for en sjælden sommer storm. Halvdelen af eleverne skulle overnatte i telt ved Vyk Danske skole, og den resterende halvdel skulle så sove inde på skolen. Efter ankomsten til Øen gik vi de 1,5 kilometer fra færgen til skolen i ganske godt vejr, og også teltslagningen foregik under rolige forhold. Det var først ved 11 tiden at løjerne begyndte, først meldte uvejret sig med silende regn, senere fulgte torden og lynild. Snart havde der dannet sig store vandpytter på teltpladsen, og den slags er telte uden fast bund ikke glade for. Flere af eleverne måtte derfor evakuere sig ind på skolen, hvor der lige knap og nap var plads nok. Det lykkedes os dog at få dem alle til at finde en soveplads, men det er klart at nattens søvn ikke blev den bedste. Kl. 6 næste morgen var det op, så skolen kunne være klar til elevernes ankomst. Det var nogle klatøjede elever der fik fjernet alle spor efter dem fra klasselokalerne. I mens holdt vi lærere krigsråd, og et var selve natten, noget helt andet vejrudsigten for onsdagen, der om muligt var endnu værre end hvad vi netop havde oplevet. Derfor satte vi himmel for jord, og især elevernes forældre, i bevægelse så vi i stedet kunne blive hentet 17.15 ved færgen i Dagebüll om tirsdagen i stedet for om onsdagen.

Vores tirsdag på Föhr, som øen hedder på tysk, var underligt nok vejrmæssigt en af de bedre. Lidt vind, masser af sol, og ikke for høje temperaturer gjorde at vi fik set byen og stranden fra den bedste side. Vi fik også deltaget i morgensang på skolen, der med sine 17 elever er den mindste af de skoler Dansk skoleforening driver i sydslesvig. Heldigvis lader det tilsat der er bedre tider på vej, for næste år er der 19 børn i øens danske børnehave.

Øen lille danske skole. De vestlige sogne på Föhr var de steder i afstemnings zone 2 hvor de danske stemme tal var procentvis højest tilbage i 1920.