1 indbygger og 10000 måger (Tur til Hirsholmene)

Pinselørdag startede med god morgenmad i vores lejede sommerhus tæt på stranden nord for Sæby. Vejret var som bestilt, ikke megen vind, og sol fra en skyfri himmel. Med andre ord et perfekt vejr til vores udflugt til Hirsholmene. Kl. 10 var vi fuldtallige, da Eva og Christian ankom til sommerhuset og til deres store overraskelse så Ingeborg sidde i sofaen som om det var det mest normale i hele verden. VI havde hentet Mugge i Fredericia torsdag aften. Fredag havde vi overrasket familien Musgaard i sommerhuset. At Ingeborg var dukket op betød desværre at vi nu var en person for meget til den lille færge. Dermed måtte en ofre sig, og den opgave tog seje Solveig på sig. Vi andre kørte til Frederikshavn hvorfra Seadog sejler kl. 11. Vi havde booket hele færgen, alle 12 pladser havde vi krav på, til en vis ærgrelse for et par oppertunistiske cykellister der havde taget chancen og var mødt op på kajkanten for at se om der var ledige pladser. De måtte så vende om med uforrettet sag, og prøve lykken en anden gang.

Da båden vi skulle sejle med ikke har plads til biler var der ikke nogen rampe til at komme ombord på, vi måtte derfor skræve ombord, her krævede det sin kvinde af Grethe, men som hun selv nævnte, det giver nærmest vinger at være nysgerrig. Da vi var kommet ombord fik vi en kort sikkerheds instruktion, og satte derefter kursen mod den nordligste danske øgruppe. Hirsholmene er vi ofte sejlet forbi på vej mod enten Sverige eller Norge, men denne gang var målet at komme i land derovre. Tidligere var Hirsholmene Danmarks mindste valgsted, og allerede et par minutter efter valghandlingen var ophørt forelå resultatet som det første ved folketingsvalgene. I dag er der vist kun en enkelt beboer tilbage derovre, og dermed er tiden som selvstændigt valgsted forbi.

Sejlturen tager omkring 45 minutter, og båden hoppede på   trods af det ret stille vejr alligevel lidt på bølgerne. Ingen af os blev dog søsyge, og kl. lidt i 12 var vi fremme ved målet, den lille havn på den vestlige side af øen. Vi kom fra borde, Christian Aggerholm senior sprang køen over og kravlede kækt i land over rællingen. Grethe kæmpede sig op af trappen, og lidt efter lidt kom vi alle 12 ind på fast grund. Vi fik besked om at være tilbage senest kl. 15, ellers måtte vi vente til tirsdag med at komme hjem.

Vi gik hurtigt op til øens høje fyrtårn, hvor Ca senior blev første mand i toppen. For foden af fyret er der 3 mildest taget overskidte borde bænke sæt. Vi fik efter en nødtørftig rengøring gjort 2 af bordene klar til til brug. Peter fandt et trangia sæt frem og fik stegt pølser, mens Evas medbragte pirrogger gik som varmt brød. Langt de fleste af os nåede op i fyrtårnet, og herfra var der naturligt nok en forrygende udsigt over øgruppe, hvoraf kun den ene af øerne er bebygget. Syd for fyrtårnet var der ekstremt mange fugle  der ynglede, hvorfor denne del af øen er afspærret i fuglenes yngleperiode.

Efter frokosten gav vi os til at udforske den tilgængelige del af øen, vi kunne kun gå på de markerede stier, for overalt var der ynglende fugle. Kom man for tæt på mågerne fik man arrige skrig som advarsel. det lykkedes os dog på trods af fuglende at nå frem til øens lille kirke, hvor vi kun kunne se den gamle kirkegård samt våbenhuset, selve kirken var aflåst, men vi kunne se ind gennem et gitter og beundre den flotte altertavle. Det er stadig gudstjenester i kirken med jævne mellemrum, men præsten bor ikke på øen mere, og har ikke gjort det siden 1921.

Senere førte turen os ud til den nordre ende, hvor en gammel tyske bunker ligger tæt på både øens badestrand ved præstebugten samt info huset hvor der er en fin udstilling om øens geologi og historie. Vi afsluttede med en tur ud langs molen, hvor utallige af Hirsholmenes kendetegn, tejsten holdt til. Fuglen kaldes også Hørsholm pingvinen, og når man ser den forstår man hvorfor. Røde ben, sort og hvid, samt lidt pingvin facon. Den kan dog i modsætning til pingvinerne rent faktisk lette fra jorden.

M/S seadog for kaj på Hirsholmen. Skibet har plads til 12 passagerer, og er eneste mulighed for at besøge øen hvis man ikke selv har skib.

Frokost for foden af fyrtårnet. At kalde bordene for overskidte ville ikke være en overdrivelse. Vi fik dem dog gjort brugbare med køkkenrulle
sådan så det ud fra fyrtårnets top. I dag er den naturligvis automatiseret, men tidligere har der jo været en fyrmester til at betjene det.

Det har nok været en ret kedelig udstationering at være tysk soldat på Hirsholmene under 2. verdenskrig. Men mon ikke det har været at foretrække i forhold til en placering på østfronten.
Bunkeren er solid, og Lasse samt Mikkel brugte den til at passere for kameraet.

Tejsten der har sin største danske yngleplads netop her på Hirsholmene. Også kaldet hirsholm pingvinen, vurder selv hvorfor.

Vi var naturligvis tilbage ved Seadogs kajplads før den aftalte tid, og det var heldigvis ikke noget problem at komme fra øen igen. Vi nød atter engang den smukke udsigt fra skibet under tilbagefarten til Frederikshavn. Aftensmaden tilbage i sommerhuset var en let omgang, Vi havde haft en asiatisk ret med hjemmefra, så det var bare at varme den op samt naturligvis koge nogle ris.

Efter maden gik vi ned til stranden, hvor de unge gav prøver på deres kunne med en frisbee. Det kom der mange gode billeder ud af. Sidste aktivitet blev et forrygende kongespil, hvor det lukkede Peter, Karsten og Mikkel at sætte en sikker sejr over styr mod Christian, Ingeborg samt Kayla.

Der var skam også både til og plads til en gang klog snak på turen. Som altid fører Karsten an i den disciplin
Mikkel forsøger et trick kast med frisbeen. Det var nu ikke den helt store succes.
Eva og Christian Aggerholm betragter løjerne på stranden med Sæbys karakteristiske kirke i den fjerne baggrund.