På opdagelse i Yosemite National Park

9/5

I dag stod programmet på at vandre i Yosemite National Park. Samtidig er det også Davids fødselsdag i dag, så vi sang Happy Birthday for ham i morges inden vi gjorde os klar til at tage afsted. Vi havde udsøgt os at gå Misty Trail hele vejen op til Nevada Falls. På vejen ind i parken stoppede Lucas, Remi og jeg ved et vandfald i vejkanten. Her kravlede vi langs nogle sten tættere hen til vandfaldet. De to gutter havde flip flops på og jeg havde mine birkenstock på - ikke ligefrem de bedste vandresko. Folk kiggede da også noget på os. Ikke desto mindre nåede vi frem til vandfaldet og fik taget et billede alle sammen, inden vi gik tilbage for at møde de andre ved starten af ruten. Vi fandt en parkeringsplads og var klar til at tage afsted. På vejen kom vi forbi Vernal Falls på vejen, som var virkelig smukt. Her forstod vi også navnet på stien - der var så meget vand i luften fra vandfaldet at vi blev helt våde da vi gik forbi. Dette punkt på ruten var også noget af det stejleste. I alt havde vi ca. 600 højdemeter at overkomme og dem tog vi en del af her. Vi var alle lettede da vi kom op til toppen af Vernal Falls. Her nød vi udsigten over på de flotte, grå granit bjerge, hvoraf nogle af dem var klædt i sne på toppen. Overalt i parken kunne vi iagttage større og mindre vandfald løbe ned fra klipperne. Vi fortsatte længere op til Nevada Falls, hvor vi ville spise frokost. Her fandt vi ud af, at der stadig var en del højdemeter gemt på ruten, men vi klarede dem og nåede toppen 2timer og 10min efter at være startet. Vi nød en velfortjent frokost i de smukke omgivelser og slappede lidt af efter den hårde vandretur. Kl. 14.30 var det blevet tid til at bevæge os nedad igen. Det var en hård vej ned ad alle de trapper vi var kravlet op af, men selvfølgelig var vi stadig meget hurtigere nede end den tid det havde taget os at gå op. For foden af ruten stoppede vi og ventede på alle mand. Herefter kørte vi den lille times tur tilbage til Mariposa for at have en hyggelig aften, samt fejre Davids fødselsdag med kage og en flaske bobler vi havde købt til ham dagen forinden, som lille overraskelse.

Nevada Falls

Vernal Falls

10/5

Efter en hyggelig aften med fødselsdagsfejring for David fik vi gjort vores hytte ren og klar til afgang. Vi kørte tilbage til Yosemite igen, for at udnytte muligheden for en sidste hike i den smukke park. Vejret var virkelig godt i dag og det kunne mærkes på antallet af besøgende i Parken. Der var en del kø til at komme ind i parken og inde i selve parken for at komme hen til parkeringspladserne. Vi klarede det god endelig. Vi havde desuden valgt at dele os op på forskellige hikes. Nogle tog endnu en stejl rute op til Yosemite Falls, mens Apolline og jeg tog en lidt fladere rute rundt om Mirror Lake. Mit knæ havde det lidt hårdt efter den forrige dags stejle tur, så derfor var det godt med en lidt fladere sti. Efter at have sat de andre af ved deres rute kørte Apolline og jeg hen til starten af vores. Grundet trafik nåede vi desværre ikke hele rundturen, men vi kom forbi smukke Mirror Lake, som godt nok ikke var helt så fyldt med vand som forventet, men stadig smuk. Vi fandt et stor græsområde der mindede om en park inde i national parken, hvor vi spiste vores frokost. Vi befandt os i en dal omgivet af de smukke, granit grå bjerge og nød solens varme stråler. Sikke nogle omgivelser! Det var blevet tid til at gå tilbage og møde de andre på parkeringspladsen, så vi kunne begynde den 4 timer lange køretur til San Francisco, hvor vi skulle aflevere bilen kl. 20. Det var en flot køretur i solskin og vi ankom i San Francisco omkring kl. 19 og havde god tid til at tanke bilen og få den afleveret. Efter en times tid med offentlig transport tjekkede vi ind på vores ret hyggelige hostel og fandt en omgang aftensmad hos en lokal egyptisk restaurant rundt om hjørnet. Første indtryk af San Francisco tyder godt og vi glæder os til at udforske byen de næste par dage.