Sjove stunder i San Francisco

10/5

Efter en hyggelig aften med fødselsdagsfejring for David fik vi gjort vores hytte ren og klar til afgang. Vi kørte tilbage til Yosemite igen, for at udnytte muligheden for en sidste hike i den smukke park. Vejret var virkelig godt i dag og det kunne mærkes på antallet af besøgende i Parken. Der var en del kø til at komme ind i parken og inde i selve parken for at komme hen til parkeringspladserne. Vi klarede det god endelig. Vi havde desuden valgt at dele os op på forskellige hikes. Nogle tog endnu en stejl rute op til Yosemite Falls, mens Apolline og jeg tog en lidt fladere rute rundt om Mirror Lake. Mit knæ havde det lidt hårdt efter den forrige dags stejle tur, så derfor var det godt med en lidt fladere sti. Efter at have sat de andre af ved deres rute kørte Apolline og jeg hen til starten af vores. Grundet trafik nåede vi desværre ikke hele rundturen, men vi kom forbi smukke Mirror Lake, som godt nok ikke var helt så fyldt med vand som forventet, men stadig smuk. Vi fandt et stor græsområde der mindede om en park inde i national parken, hvor vi spiste vores frokost. Vi befandt os i en dal omgivet af de smukke, granit grå bjerge og nød solens varme stråler. Sikke nogle omgivelser!

Det var blevet tid til at gå tilbage og møde de andre på parkeringspladsen, så vi kunne begynde den 4 timer lange køretur til San Francisco, hvor vi skulle aflevere bilen kl. 20. Det var en flot køretur i solskin og vi ankom i San Francisco omkring kl. 19 og havde god tid til at tanke bilen og få den afleveret. Efter en times tid med offentlig transport tjekkede vi ind på vores ret hyggelige hostel og fandt en omgang aftensmad hos en lokal egyptisk restaurant rundt om hjørnet. Første indtryk af San Francisco tyder godt og vi glæder os til at udforske byen de næste par dage.

11/5

Her til morgen stod jeg tidligt på - 7.45 for at være præcis. Jeg havde nemlig aftalt at mødes med min veninde Anna, som er på udveksling her i San Francisco. Vi havde aftalt at mødes på en cafe hun synes om til morgenmad og kaffe. Jeg mødte hende kl. 09 og det var så hyggeligt at se hende igen og på samme tid så skørt at mødes på den andre side af verden. Vi hyggede og fik snakket godt om alle vores oplevelser i tre timer. Kl. 12 skulle Anna afsted igen for at nå hjem til hendes online undervisning. Herefter tog jeg sporvognen gennem byen for at mødes med de andre ved Fishermans Wharf. Her så vi alle søløverne der soler sig ved Pier 39. Det var dog også meget turistet lige her, så vi gik hurtigt videre. Vi fandt en omgang frokost i området og nød den i solen. Herefter gik vi mod Lombard street som er den stejle og meget snoede vej. Efterfølgende gik vi i retning af Presidio Park og fine arts building. Vi kom igennem nogle rigtig hyggelige områder på vejen. Fine arts bygningen var flot og omgivet af flotte haver og en lille anlagt sø. Bygningen var bygget til at se gammel ud og mange benyttede området til at tage billeder. Vi så en del mennesker i deres graduation gowns. Herefter gik vi mod Golden Gate bridge og så den først fra en lille strand og gik derefter tættere på. Det var i sin tid den største hængebro og den røde maling beskyttede stellet fra at ruste. Desuden er det rigtig flotte omgivelser broen er placeret i. Vi gik op gennem parken og havde forskellig udsyn på broen og alcatraz fængslet i bugten.

Vi besluttede os nu for at tage en bus tilbage ind til byen, da vi ville til live jazz musik på samme cafe som jeg mødtes med Anna. På vejen faldt vi over en tysk Biergarten, hvor vi stoppede og fik en god, tysk øl. Her mødtes vi med nogle af Remis venner der også er på udveksling. Vi tog videre til jazz og hyggede os mens vi lyttede til det lille band på tre mand spille. Nogle af os tog hjem, mens vi andre tog med Remis venner videre ud og fik lidt flere øl.

12/5

Her til morgen fik Lucas, Remi, Selma og jeg styr på billeje langs kysten mellem San Francisco og LA. Da vi ikke kan betale med Debitkort under 25, måtte vi tilpasse turen lidt og tage en bus fra SF til LA og leje en turo der for at køre lidt op langs kysten igen. Det skal dog stadig nok blive en god tur.

Efterfølgende var dagens første stop Ferry Building og det lille marked. Vi gik herhen i strålende solskin og efter at have gået rundt blandt boderne og de lækre fødevarebutikker nød vi udsigten ud over bugten. Jeg fik tilmed en vegansk chokolade softice, som jeg ikke kunne stå for efter at have set den ved en af boderne. Efter markedet gik vi lidt rundt i byens Chinatown som er den største uden for Kina. Bygningerne var farverige og der var en masse røde lanterner hængt op i gaderne. Der var en hel del mere gang i denne Chinatown end den i Victoria. Vi besluttede os for at vi dagen efter ville tilbage for at spise frokost her. Vi tog nu videre til Painted Ladies, som er en række huse der har medvirket i en serie. Husene er meget pænt vedligeholdt og ligger på en høj med en smuk udsigt ud over byen. Ligeoverfor var der også en park, hvor vi ville sidde med lidt frokost. Jeg og nogle andre fandt os en vietnamesisk Banh Mi sandwich som vi tog med tilbage til parken og sad og nød i solen med resten af gruppen. Det blæste lidt, som jo er karakteristisk for SF, men parken var stadig godt besøgt. Vi fik også besøg af den sødeste lille hund på et tidspunkt, som havde sin lille tennisbold med i munden.

Efter en god og tiltrængt frokostpause tog vi videre til Haight Ashbury, som er byens hippie distrikt. Her var der en masse sjove genbrugsbutikker at se på, samt flotte husmalerier og et psykedelisk galleri. Kunsten her var blevet til mens kunstnerne havde taget LSD og prøvede at dokumenter/afspejle deres psykedeliske oplevelse. Spøjst sted! Vi fortsatte ned til starten af Golden Gate Park, hvor vi sad og fik os en lille snack. Vi gik lidt rundt i den enorme park, inden vi Lucas havde udsøgt sig en par tær på hvor vi kunne se dagens basketball kamp. Golden State Warriors (SF) mod LA Lakers - noget af en kamp mellem de to store hold her i Californien. Baren blev hurtigt fyldt op og stemningen var god. SF endte dog desværre med at tabe. Tilbage på vores hostel stod Lucas i spidsen for at lave en omgang aftensmad med de råvarer vi havde tilbage - ris, linser og løg. Af dette kunne han trylle en ret som man typisk spiser på La Reunion og det smagte godt trods de simple ingredienser.

Efter maden fik Lucas, Remi, Selma og jeg styr på campingpladserne på vores tur langs kysten, så der nu også er styr på det.

13/5

Her til morgen delte vi os lidt op. Selma og Remi var taget til Alcatraz, mens vi andre tog til Castro, som er gay distriktet i byen. Her var der fodgængerovergange i pride farver og en masse pride flag over det hele. Vi så også to mænd gå helt splitter nøgne rundt i gaden. Efter denne oplevelse tog vi videre i retning af mission street, som min veninde Anna havde anbefalet. På vejen dertil gik vi igennem Mission Deloris park. Vi synes alle rigtig godt om parken med dens udsigt over byen og alle de mange flotte palmetræer. Det var en varm dag i dag, så vi fik fyldt vores vandflasker op i parken og var klar igen. Vi ankom til mission street og gik lidt op ad den. Jeg kan godt forestille mig det er et sjovt sted at være om aftenen for at få en øl eller noget at drikke men om formiddagen synes ingen af os rigtig om gaden for at være ærlig. Vi besluttede os derfor for at tage videre. David og Mathilde ville tilbage og udforske Golden Gate Park lidt mere mens Apolline, Lucas og jeg tog til Chinatown for at mødes med Selma og spise frokost. Vi gik først ind på en lille og meget lokal dim sum cafe, hvor vi fik bestilt lidt af hvert vi ikke rigtig anede hvad var, da ekspedienten talte knap så meget engelsk og mest mandarin. Vi fik dog heldigvis bestilte nogle lækre dumplings og det var sjovt at smage på de forskellige og gætte sig lidt til indholdet. Herefter gik vi hen til en restaurant, hvor vi ville have en større ret. Apolline og jeg endte dog med at dele to forretter, da vi egentlig ikke var så sultne efter vores dim sum. Efter frokost splittede vi igen op. Nogle tog tilbage til hostellet for at få en lille lur, mens Apolline og jeg ville se efter lidt souvenirs. Vi gik lidt rundt på den store shopping gade, men det var ikke rigtig det vi ledte efter eller var i humør til. Vi tog derfor tilbage til markedet fra dagen før. Her fandt vi begge en lille ting at tage med hjem som minde om San Francisco. På vejen tilbage fik jeg en kaffe og nød den i solen. Aftenen tilbragte vi med hjemmelavet og hjemmebagt mad på Telegraph Hill, hvor vi så solnedgangen. Vi hyggede og det var en skøn måde at tilbringe den sidste aften på inden vi måtte sige farvel til Apolline, David og Mathilde. De skulle med et tidligt fly til LA næste morgen. Det var en smule hårdt at sige farvel efter at have tilbragt så meget tid sammen, men vi er alle glade for de fantastiske minder vi har fået og muligheden for at besøge hinanden i Europa.