Campinglivet i Californien

14/5

I morges ringede vækkeuret tidligt, da vi skulle med bussen til LA kl. 08. Vi havde pakket aftenen forinden, så vi var hurtigt klar til afgang.

Vi nåede bussen og havde nu 7,5 timers kørsel til LA at se frem tid. Tiden gik mu ret hurtigt og vi havde en halv times pause omkring kl. 12. Bag Selma og jeg sad der sjovt nok et dansk/norsk ægtepar, som vi lyttede lidt til snakke sammen. Da vi ankom til Hollywood så vi endda allerede det ikoniske skilt på bjergsiden, hvilket Selma og jeg var lidt oppe at køre over. Vi fik fundet frem til vores Turo lejebil og påbegyndte køreturen til Morro Bay, hvor vi skal sove de næste to nætter. På vejen stoppede vi for at købe ind, både mad og en sovepose til Selma. Vi fik også benzin på og stoppede ved Chipotle for at få aftensmad, da det ville være for sent at gå igang med når vi ankommer i aften.

Selma og jeg sov i bilen

15/5

I dag sov vi overraskende længe, hvilket nok var tiltrængt efter en lang rejsedag dagen før.

Da vi var kommet op og igang besluttede vi os for at tage ud til Montaña de Oro State Park for at gå Bluff Trail. Vejret var desværre ret overskyet, men heldigvis var det ikke koldt. Vi gik langs klipperne og nød den flotte udsigt trods de tætte skyer. Buskene og blomsterne langs stien var utrolig smukke og især Selma og jeg nød at se på dem. Ude i vandet så vi både søløver og odder flyde på ryggen i bølgerne. Efter at have gået i omkring 1,5 times tid blev vi enige om at tage en sti ind ad væk fra klipperne og langsomt bevæge os i retning af parkeringspladsen igen. På vejen tilbage ankom vi til den asfalterede vej og ville krydse den for at tage en lidt mere hyggelig sti på den anden side. Dog opdagede vi en Rattle Snake på stien. Den lå ganske stille, så drengene (i deres flip flops vel og mærke) vågede sig forbi. Da jeg ville prøve bevægede slangen sig pludselig og begyndte at rasle med bagenden. Selma og jeg var enige om at det var et tegn på ikke at gå den vej og i stedet vende om og tage den asfalterede vej tilbage. Vi mødtes alle i god behold ved bilen og kørte herefter til Avila Beach for at spise frokost. Det er en hyggelig lille by ved stranden, hvor vi synes at husene nærmest virkede uvirkelige og mere som at gå rundt i en film set.

Avila Beach

Efter frokosten satte vi kurs mod Edna Valley, hvor Lucas og jeg havde udsøgt os en vingård at besøge med samme navn. Solen var kommet frem og vi nød køreturen i det smukke, bjergede landskab. Vingården var også placeret i meget smukke omgivelser og der var plantet hvide roser overalt. Vi kunne sidde ude i deres have og nyde 5 udskænkninger af en Rose, Chardonnay og tre forskellige røde - herunder en Pinot Noir, en blanding af forskellige druer og en Syrah. Vores favoritter var Chardonnay og Syrah. Efter vingården kørte vi forbi Target for at købe lidt mere gas til at supplere vores madlavning over bål med. Vi nød en hyggelig aften på vores campingplads med lidt kortspil og bålmad mens vi lyttede til bølgerne fra stranden bag os.

Edna Valley

16/5

I dag havde vi besluttet os for at sejle kajak. Efter vi havde fået pakket vores ting og sager sammen og var klar til at forlade campingpladsen satte vi derfor kurs mod Avila Beach, hvor vi også spiste frokost dagen inden. Her i bugten havde vi fundet et billigt sted at leje to-mands kajakker i to timer. Vi ankom og vejret var desværre stadig overskyet, men det skulle ikke afholde os fra at tage ud på vandet. Inde i butikken fik vi instrukser af en venlig, ældre dame. Hendes yngre mandlige medarbejder spurgte hvor vi hver især var fra. Det viste sig at han havde været en del i Hornbæk og havde dansk pas siden hans mor var dansker. Hans bedsteforældre var i deres tid flyttet til Solvang i Californien. Han spurgte også om vi skulle dertil efterfølgende og det havde vi selvfølgelig på programmet.

På vores kajak tur var vi blevet anbefalet først sejle forbi odderne der lå og flød på ryggen ikke langt fra broen. Herefter padlede vi forbi en masse søløver på en tømmerflåde og efterfølgende forbi en lille ø med en masse fugle. Vi ankom til sidst til en strand, hvor vi parkerede vores kajakker og gik op af en lille sti hen til et fyrtårn, som damen i kajakudlejningen havde anbefalet. Herfra nød vi en flot udsigt, inden vi tog tilbage i kajakkerne. Vi sejlede tilbage og tog endnu en tur forbi odderne inden vi padlede helt tilbage til badebroen. Straks da vi ankom hoppede gutterne i vandet og fik sig en lille dukkert eftersom det var begyndt at klare op.

Oppe på land fik vi skiftet tøj og sagt farvel til damen og Adam, som ønskede os god fornøjelse i Solvang. Her ankom vi en times tid senere. Vi tog vores frokost med til H.C. Andersens park og nød de grønne og solrige omgivelser. Herefter gik vi tilbage til bilen for at sætte vores madvarer. Vi gik efterfølgende rundt i den lille, danske by. De fleste vejnavne havde en tilknytning til Danmark og så godt som alle huse var i bindingsværks stil. Der var danske flag overalt og et hav af bagerier. Vi kiggede ind forbi Mortensens bageri, hvor de godt nok havde kringle, men det så alligevel ikke helt ud som kagerne derhjemme. Vi gik videre gennem byen og fik øje på Adams berømte æbleskiver og endnu en bager der rent faktisk solgte romkugler, træstammer og gåsebryst. Jeg havde udsøgt mig et helt bestemt sted at få en is, nemlig hos Ingeborgs Danish Chocolates. Stifterne i sin tid hed også Ingeborg, men trods samme navn og nationalitet fik jeg ikke rabat på isen. Vi gik videre og så møllen i Solvang, inden vi gik tilbage til bilen. På vejen tilbage kom vi forbi Kong Frederiks Kro og Copenhagen House. Virkelig en sjov oplevelse, selvom det er meget anlagt til turister og er meget amerikansk selvom byen prøver at være dansk. Jeg tvivler dog også på at der er mange danskere/dansk talende indbyggere tilbage.

Efter Solvang kørte vi til de næste to nætters campingplads i Carpinteria, lige syd for Santa Barbara. Her tilbragte Selma og jeg aftenen med at male med vandfarver og efterfølgende spille kort med gutterne.

17/5

I dag startede vi roligt ud. Hen over morgenmaden snakkede vi om hvad vi ville foretage os. Vejret ved kysten er ikke det bedste og der er ret overskyet for det meste. Vi besluttede at køre længere med sydpå for at se, om det skulle blive bedre. Det gjorde det desværre ikke helt. Vi fandt dog alligevel en flot strand tæt på Malibu, Lechuza Beach, hvor vi spiste vores frokost. Efterfølgende besluttede vi at køre længere ind i landet for at finde bedre vejr. Vi kørte til Thousand Oaks pg vejret blev hurtigt bedre. Køreturen dertil var flot og gik gennem flotte og snoede bjergveje. Vi nød udsigten fra bagsædet mens Lucas kørte. I Thousand Oaks stoppede vi for at få benzin på inden vi satte kurs mod Wildwood Regional Park. Her havde Lucas fundet en lille vandretur ud til Paradise Falls. Solen varmede en del heroppe, så vi fik alle smurt en masse solcreme på. Gåturen gik gennem det flotte bjerglandskab og der var de smukkeste vilde blomster overalt. Vandfaldet var et mindre et af slagsen og man måtte ikke svømme der, da det var spildevand fra byen der blandt andet blev ledt ud her. Vi gik op af igen og gik langs starten af vandfaldet hvor der var en masse små bassin.

Paradise Falls

Efter turen kørte vi tilbage til campingpladsen igen, så det ikke blev for sent med at lave bål og aftensmad. Vi hyggede med at spille en masse kort og drikke en flaske rødvin for at slutte vores sidste campingaften på en ordentlig måde.