Scenic Route 101 ned langs Oregon Coast

29/4
Kl. 07:30 skulle vi afsted med bussen fra Seattle til Portland. Turen varede knap 4 timer og kl. 11:15 var vi fremme i Portland. Herfra tog vi en uber ud til lufthavnen hvor vi skulle hente vores lejebil og påbegynde vores tur ned af kysten. I lufthavnen startede problemerne således. Vi fik at vide, at vi ikke kunne betale for bilen med er debitkort, kun hvis en af os er 25 eller vi har en flybillet ud af landet samme dag som vi afleverer bilen igen. Det viste sig at være det samme ved alle udlejere i lufthavnen, så der var ikke noget at gøre. Heldigvis har de også Turo i USA, som er en app vi også har brugt i Canada. Her fandt vi en bil til dog lidt dyrere men stadig rimelig pris som vi kunne hente kl. 18. Vi tog metro og bus til tæt på stedet vi skulle hente bilen. Ved metroen i lufthavnen varmede også en smule vanskeligheder, da en mand var stukket af fra hospitalet og kørte frem og tilbage i metroen. Security tilkaldte politiet for at få fat i ham og der gik lidt tid før toget gik. Da vi endelig var kommet frem til kvarteret med bilen fandt vi en cafe hvor vi satte os og fik en sen men tiltrængt frokost. Vi nød solen udenfor og fik tiden til at gå med lidt kortspil inden gutterne gik hen for at hente bilen. Kl. 19:45 ankom vi til vores hostel i Seaside på Oregon Coast. Vi fik tjekket ind, købt lidt ind og lavet en hurtig gang aftensmad inden det var sengetid.

Afgang fra Seattle

30/4

Morgenen startede stille og roligt. Efter morgenmaden fik jeg ringet til budget i Sacramento for at høre, om det også var er problem at betale for bilen med debit kort hos dem. Servicemedarbejderen jeg snakkede med sagde dog heldigvis, at det ikke skulle være noget problem, så det håber vi meget på!

Da vi ikke nåede det dagen før, startede vi med at køre op ad kysten til Astoria, her stoppede vi ved nogle små parker og ved kysten hvor der lå et gammelt skibsvrag. Der var dog ikke meget af vraget tilbage, så vi tog hurtigt videre. Vi kørte forbi Fort Clatsop, da Remi havde læst om dette sted i hans American History undervisning. Vi købte dog ikke adgang til at komme ind i national parken, da vi ikke helt havde tid nok til det. Vi fortsatte nu sydpå langs kysten og stoppede i Seaside for at købe ind til frokost og aftensmad de næste par dage. Herefter fortsatte vi til Cannon Beach, hvor vi spiste vores frokost bestående af brød, hummus, agurk, gulerødder og kogte æg. Mod al forventning var solen kommet frem og vi lå lidt på stranden og nød den gode udsigt, vejret og Remi fik også taget sig en lille lur. Vi fortsatte sydpå og stoppede ved et viewpoint der havde udsigt ud over Cannon Beach. Herefter gik det videre til Oswald West State Park, hvor vi gik en lille sti ned til Necarney Creek. Det var et flot lille indhug med skov og høje skrænter rund omkring. Vi gik tilbage igen og næste stop var ved Neahkahnie viewpoint. Heroppe fra var der en smuk udsigt over den kommende kyststrækning. Gutterne fandt også en lille sti ud på spidsen af en pynt, hvorfra der var en endnu bedre udsigt til begge sider.

Frokost på Cannon Beach

Oregon Pine

Necarney Creek

Neahkahnie Viewpoint

Vi fortsatte nu til dagens sidste stop, som var vores campingplads ved Cape Lookout State Park Campground tæt på Tillamook. Her fik vi sat telt op og fundet brænde til at lave bål. Vi fik spillet lidt kort og lavede aftensmad over bål.

1/5

Vi vågnede til strålende solskin, som vi heller ikke havde forventet vejrudsigten taget i betragtning. Efter at have fået et bad og pakket vores ting sammen, forlod vi campingpladsen og kørte mod Cape Meares. Her var den vej vi ville op af mod lookoutet lukket, så vi måtte parkere bilen i et lille villakvarter ved stranden. Gutterne mente bestemt at vi kunne gå langs stranden og så op i terrænet og finde den egentlige sti. Det blev til et noget mudret terræn, men de fandt stien i sidste ende. Stien var dog også relativt mudret, men vi fandt op til den egentlige parkeringsplads vi ville holde ved og tog stien videre hen til Cape Meares Lookout. Herfra var der endnu engang en smuk udsigt på kysten og skrænterne. Ved dette udsigtspunkt var der også et lille fyrtårn og en masse store klipper i vandet, nogle med huller i og andre beklædt med græs på toppen. Det var en smuk udsigt i det gode vejr og vi nød at være kommet op. Herefter gik vi langs den lukkede vej tilbage mod bilen. På er tidspunkt erklærede Lucas at han ville løbe tilbage for at hente bilen, da klokken begyndte at nærme sig to tiden og vi stadig havde lidt vej at køre samt en masse ting på agendaen. Remi og jeg blev tilbage og fik snakket om både Frankrig og Danmarks politik og de tilhørende udfordringer inden vi mødte Lucas, der kom kørende i mod os. I alt blev det til en gåtur på 9km, som vi vidst ikke lige havde regnet med, men på trods af det var det en god tur.

Cape Meares

I lufthavnen i Portland havde Lucas og jeg taget to brochurer med en kupon i hver til en gratis vinsmagning i en vingård i Tillamook. Det var således vores næste stop. Vingården hed Blue Heron - french Wine and cheese. Det var de to franskmænd ikke utilfredse med og havde store forventninger. Vi fik bestilt en tiltrængt frokost og Lucas og jeg fik bestilt 7 små vine at smage på til i alt 10$, da vi jo havde vores kuponer. Remi måtte desværre sætte over, da han endnu ikke er fyldt 21, hvilket er aldersgrænsen for at drikke i USA.

Vi nød frokosten og de gode vine og vi købte en flaske til deling en af de næste aftener af favorit rød vinen. Herefter satte vi kurs mod Newport, hvor nattens campingplads ligger. På vejen stoppede vi ved Otter Rock og Devils Punchbowl. Vi ville egentlig også et stop forbi Yaquina Head Lighthouse, men vi missede Parkens åbningstid der sluttede kl. 17. Vi måtte derfor vende om og se om vi kan nå det i morgen. Ved 18-tiden ankom vi til campingpladsen og fik sat vores telt op og gutterne fik startet et bål til at give os lidt varme.

Vinsmagning og frokost

Bålmad

2/5

I morges stod vi op til en noget overskyet dag. Vi fik pakket vores ting sammen og begav os hen til første stop på dagens rute, hvilket var fyrtårnet vi ikke kunne komme hen til i går. I dag ramte vi dog Parkens åbningstider. Vi fik gået en runde i Visitor Center og fik set nogle af de film der var lavet om området og fyrtårnet. Herefter begav vi os ud i det lidt kølige vejr taklet være blæsten. Fyrtårnet var dog flot vedligeholdt og udsigten var flot selvom der var overskyet. Herefter have vi bestemt at spise Fish and chips til frokost i Newport, da jeg havde set i en video at det skulle være bedst lige her. Vi fandt den bedst ratede restaurant og satte os tilrette. Fisken var af høj kvalitet og godt tilberedt, tartar saucen var lækker og ketchuppen var endda hjemmelavet. Vi var alle tre godt tilfredse. På restauranten fik vi også spillet lidt kort inden det gik videre. Næste stop var Seal Rock, hvor en mand siddende i sin bil med sin kikkert hjalp os med at spotte sælerne. Herefter kørte vi videre til Cape Perpetua, hvor vi stoppede ved et Lookout, Devils Churn og Thor’s Well. Alle steder var der flotte og rå klippeformationer som bølgerne ramte ind i, så det sprøjtede kraftigt. Flot natur med enorme kræfter! Ved sidste stop var solen også begyndt at komme frem og vejret klarede så meget op, at vi i Florence kunne sidde udenfor og nyde en velfortjent is i solen. Herefter kørte vi til de næste to nætters campingplads lidt syd for Florence. Vi fik hurtigt sat telt op og samlet små pinde til bålet inden vi fandt stien ned til klitterne. Her ville gutterne tage en dukkert i havet og efterfølgende se solnedgangen. Der var dog længere end forventet ned til havet, så gutterne nøjedes med et dyp i søen tæt på. Som jeg skriver dette indlæg sidder jeg lige nu i klitterne og venter på gutterne, mens jeg nyder de smukke omgivelser. Det er er kæmpe område med klitter og et perfekt spot at se solnedgangen. Vi har taget lidt snacks og kolde øl med og håber på et smukt show.

Newport

Devil's Churn

Thor's Well

Florence havn

Oregon Dunes

3/5

Vi startede stille og roligt i dag, da Remi stadig havde en større opgave at aflevere kl. 11. Han stod derfor tidligt op og tilbragte morgenen med at rette opgaven til. Vi besluttede os efterfølgende for at booke en tur med en Giant Sand Buggy i det store klit område. Vi sad i en stort åbent køretøj og blev kørt gennem klitterne af en ældre herre der fortalte om klitterne og lærte os en masse om området og de forskellige farer der kan lure hvis man ikke er bekendt med området. Efter en times tur op og ned af klitterne og gennem små vandløb var vi tilbage ved udgangspunktet igen. Vi ville alle tre gerne smage krabbekød, så vi fandt et fiskemarked i Florence der solgte frisk krabbe. Her købte vi både en clam chowder til gutterne samt en crab cocktail bestående af frisk krabbekød og hjemmelavet cocktail sauce. Clam chowder er en cremet suppe der er meget kendt her i området og gutterne var meget begejstrede for den. Da der var mælk i kunne jeg desværre ikke smage, men krabbe cocktailen smagte også super godt sammen med lidt baguette som vi havde købt i et nærliggende supermarked. Vi fik indtaget frokosten tæt på den lokale havn i Florence, hvor der var en masse picnic borde til rådighed. Efter frokosten trængte vi til en kop kaffe. Vi gik derfor hen til en nærliggende cafe, fik bestilt hver vores drikkevarer og spillede en omgang kort imens. I caféen fik vi snakket med en lokal mand der sad der med sin hund. Han synes det var super at vi besøgte andre steder end hvor vi kom fra pg hvis han selv havde muligheden og finanserne til det ville han også gerne det.

Sand Buggy Tour

Krabbe til frokost

Vi kørte herefter tilbage til supermarkedet og købte et par kolde øl som vi tog med ud i klitterne tæt på vores egen campingplads. Her nød vi solen og de kolde drikkevarer i et par timer inden vi tog tilbage til vores camp så gutterne kunne få gang i bålet og vi kunne få en omgang aftensmad.