Ankommet til kolde Kaunas

I går tog jeg toget til København, oprindeligt for bare at besøge Lone og Eskild, men vi havde i sommers besluttet os for at tage en smuttur til Kaunas, Litauens 2. største by. Vi fløj afsted omkring middagstid i dag og Eskild klarede turen super godt. Vi havde en del proviant med, så som daddelkugler og græskarboller, som vi fik lavet aftenen før. Vi ankom til Kaunas lufthavn og alt gik egentlig som det skulle. Vi fik baggagen og fandt hurtig bussen ind til centrum. Den skulle efter sigende køre direkte til hotellet, men da vi kom derhen hvor hotellet skulle ligge, var der ikke noget hotel, kun en stor bygning, der bar bed at blive renoveret. På booking.com lå hotellet så også 2,4 km fra der hvor vi stod, så der må åbenbart være to hoteller i byen af samme navn.... Så vi satte så kurs mod det andet HOF hotel i byen. Desværre ledte min telefon os gennem en park med aaaaaaaalt for mange trapper, når man har meget bagage og en klapvogn med... Jeg kørte klapvognen og fandt heldigvis en lille sti i siden af trapperne, hvor jeg kunne køre klapvognen op. De sidste trapper måtte vi bære klapvognen op. Da vi endelig var fremme ved hotellet, havde de selvfølgelig heller ingen elevator, så der måtte vi atter først bære baggagen op og så hente Eskild i klapvognen, men heldigvis sov han under hele gåturen til hotellet. Vi fik nøglerne til værelse 6, men da vi åbnede, lugtede det ret meget af mandedeodorant og der stod klipklapper og en Carlsberg køletaske i værelset og inde på badeværelset var der også en tandbørste... Ikke særligt imponerede skyndte vi os ud af værelset og ned i receptionen. Receptionisten gik helt i panik og fumlede mellem andre nøgler, da det gik op for hende, at hun havde givet os den forkerte nøgle. Vi fik så nøglen til værelse 5 og det så mere rigtigt og ubeboet ud og der stod også den babyseng, som vi havde bestilt.
Mens vi ventede på at Eskild vågnede fra sin lur har vi kigget lidt på kortet og lagt en lille slagplanen for resten af aftenen.

Gamle postkasser

Freedom Avenue

Vi valgte at gå ned i midtbyen, da vi nu havde fundet en vej uden trapper. Her gik vi til Freedom Avenue. Det var en rigtig fin gade, med en allé i midten. Gaden var ved at blive sat i stand og restaureret, nok til at Kaunas i 2022 er Europas kulturhovedstad. Vi kom derned ret sent, så vi kiggede bare lidt ind ad butiksruderne og skyndte os at finde et sted at spise, da Eskilds ble skulle skiftes. Vi spiste på en mexicaner, som var helt i orden. Hjemvejen var ret kold, men det gav varmen at skubbe Eskild opnås en bakke i klapvognen. Byen var utrolig tom og død da vi ankom i dag, der var næsten ingen mennesker på gaden og det hele var bare gråt i gråt. Man kan stadig se levn fra russerne i form af meget grimme bygningsværker og mange af husene er ret forfaldne. Vi glæder os til forhåbentlig at se lidt mere liv i gaderne i morgen.