En smuttur til Paris

5/4: Fredag tog jeg afsted mod København efter undervisning for at tage til Paris. Her havde jeg aftalt at besøge mine franske venner jeg har mødt på udveksling i Victoria sidste år. 4 ud af 5 af dem bor i Paris og Lucas bor en 1,5 times togtur derfra, men ville gerne komme til Paris hen over weekenden for at mødes. Fredag aften ankom jeg til Paris og min veninde Apolline hentede mig i lufthavnen, hvorefter vi tog hjem til hende hvor jeg kunne bo hen over weekenden. Hun har en meget lille men hyggelig 1-værelses lejlighed i det 15. Arrondisement. Og efter ægte fransk manér en skabsseng som kan klappes op om morgenen så der er mere plads i stuen. 

Morgenmad på Land&Monkeys

Pause i Jardin du Tuilleries


L'Orangerie - Waterlilies af Monet



6/4: Lørdag morgen havde vi planlagt at spise morgenmad på det veganske bageri Land&Moneys, da jeg havde efterspurgt en vegansk croissant. Sådan fil jeg heldigvis sammen med en kanelsnegl som Apolline kunne anbefale. Vi sad pg hyggede os med morgenmaden og en kop kaffe. Vi besluttede os for at tage en sandwich med, så vi havde noget til frokost senere på dagen. Herefter gik vi mod Jardin du Tuilleries, da vi hen på eftermiddagen havde booket billetter til et museum tæt på. Vi gik således lidt rundt i den smukke park og nød det gode vejr. Vi fandt er par lænestole fund om en lille sø hvor vi satte os og snakkede mens vi nød solen. Vi fik spist vores sandwich inden det blev tid til at gå mod museet. Vi ville ind og se en udstilling af Monet i Musée de L’Orangerie der hed Waterlilies. I Paris er det gratis for alle studerende og EU borgere mellem 18-25 at tage på museum, så det nåede jeg da lige at udnytte. Udstillingen var placeret inde i et ovalt rum, da de forskellige malerier også buede en smule og nogle af dem var flere meter lange. Malerierne var flotte og det var en dejlig og beroligende oplevelse at gå rundt derinde. Efter vi havde set Monets udstilling gik vi nedenunder til de andre udstillinger. Her var lidt værker fra Picasso udstillet, nogle flere malerier fra Monet og en masse andre. Der var også en udstilling fra Robert Nyman, som næsten udelukkende bestod af hvidt malede lærreder. Den udstilling fik Apolline og jeg ikke meget andet end undren og nogle gode grin ud af. 

Efter vi havde set nok kunst forlod vi museet for at slentre lidt hen langs Seinen. Man kan allerede fornemme hvordan byen er ved at gøre klar til OL, som afholdes til sommer. Vi gik hen mod Chatelet området, hvor Apolline tit kommer når hun skal på bar med nogle veninder eller på cafe. Området vrimlede med mennesker i alle aldre der ligesom os ville ud og nyde det gode vejr. Vi fandt en lille fortovscafe hvor der var et ledigt bord til os udenfor. Her fik vi en lille eftermiddagskaffe og hvilte benene lidt inden vi atter gik videre. Vi gik videre mod Pompidou området og kom forbi to forskellige demonstrationer på vejen. Apolline sagde det var typisk fransk at der altid var en demonstration et sted. Vi kom forbi Pompidou museet som åbenbart har en udsigtsplatform med en flot udsigt over byen. Hvis det var gratis at komme op ville vi gøre det, så det besluttede vi os for at undersøge. Det var søreme gratis, så vi tog de mange rulletrapper op på ydersiden af bygningen indtil vi kom op til platformen. Rulletrapperne og platformen er inde i nogle pleksiglas rør, så det var utrolig varmt derinde. Vi blev derfor ikke længe. Tog blot er par billeder af udsigten ud over byen inden vi begav os ned i den friske luft igen. 

Nede på pladsen foran museet fik vi hver især en chokorug fra Lagkagehuset som jeg havde taget med til Apolline så hun kunne smage noget rugbrød. Det synes hun heldigvis meget godt om! 


Det var nu så småt blevet tid til at tage hen til den bar tæt på Gare de Lyon, hvor vi skulle mødes med Remi og Lucas. Som lille reference, så er det de to gutter som jeg var på campingtur med i Oregon sidste forår. Vi mødtes ved en bar ved navn La Viaduct hvor de havde happy hour fra 16-02. I dette tidsrum kostede den billigste øl så kun 3,5€ - lige til at overkomme. Da gutterne kom fik vi således drukket en del øl, spist lidt aftensmad på baren, snakket og spillet kort. Vi kunne sidde ude på barens terrasse hele aftenen hvilket var skønt! Omkring kl. 22 besluttede vi os for at tage videre til en bar i Chatelet-området hvor nogle af Lucas venner arbejder. Her sad vi også ude på fortovet ved et lille bord med endnu en øl som viste sig at være gratis fordi Lucas kendte både ejeren og aftenens bartender. Vi fik således og snakket med de andre af Lucas venner der også var på baren. De var alle sammen virkelig søde og imødekommende og gode til at tage hensyn til mig og snakke engelsk. Lidt over 01 besluttede Apolline og jeg os så for at tage hjemad, så vi kunne nå en metro inden de lukker for natten. Det var en skøn aften og det var dejligt at se drengene igen. 


                                                                    Chokorug fra DK 


                                                                        Apolline & Remi 


7/4: Søndag morgen sov vi lidt længere, så vi var friske og udhvilede til en ny dag. Vi startede stille og roligt med en kaffe hjemme hos Apolline og begav os ellers med metroen hen til det nordlige Paris for at mødes med drengene til brunch. Vi mødtes på La Recyclerie, som er en gammel togstation der er bygget om til cafe, loppemarked og galleri. I dag havde David også tid til at mødes, så ham fik jeg også lige set igen og forhørt mig til hans udvekslingsophold i Venedig. Vi sad alle sammen og hyggede i et par timer over en lækker omgang brunch inden det blev tid til at sige farvel til gutterne, så de kunne komme hver til sit. Det var skønt at se dem igen og så dejligt at de alle tog sig tid til at mødes. De er alle meget opsat på muligheden for at mødes på Ærø en sommer, så det må jeg lige få sat gang i. 

Efter brunch tog jeg med Apolline til 59 Rivoli, som er et åbent galleri hvor de fleste kunstnere sidder og maler mens man kan gå rundt derinde. Det var spredt over flere etager og der var mange forskellige henter at opdage. Nogle mere kunstfærdige end andre, men en spændende oplevelse! 

Efterfølgende gik vi til Gallerie Semaine, som er et stormagasin der holder til i en utrolig flot bygning. Vi købte ikke noget, da de mest sælger luksusvarer, vi kom mest af alt for den flotte bygning. 

Jeg ville gerne købe nogle veganske Macarons med hjem og vidste fra min sidste tur til Paris at La Duree havde nogle veganske smage. Efter den tredje La Duree butik uden held opgav jeg dog den mission igen.

Apolline viste mig i stedet rundt i det 6. Arrondisement, hvor hun boede inden vi tog på udveksling i Canada. Vi gik forbi hendes yndlings gade med cafeer og barer, hendes gamle lejlighed og hun viste mig Jardin du Luxembourg, hvor hun plejede at komme for at spise hendes frokost. Det var et virkelig hyggeligt distrikt, som emmede af liv! Det begyndte så småt at regne lidt og vi var også ved at være lidt udmattede efter endnu en dag med mange kilometer i benene. Vi besluttede derfor at købe lidt ind til en let aftensmad og tage hjem til Apolline og lade aftenen klinge af med en film der foregår i Paris. 

Det har været en skøn weekend og jeg er glad for at jeg har holdt kontakten med mine franskmænd! 


                                                            Brunch på La Recyclerie 


                                                                    59 Rivoli - Galleri 


                                              Jardin du Luxembourg med Pantheon i baggrunden 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Ankommet til paradis

Polisi

Thale, Harzens svar på Grand Canyon!