Buddhas tand og Pidurangala Rock

Toget fra Ella til Kandy, som er meget kendt for det flotte landskab, som man kører igennem, levede op til sit ry. På førsteklasse havde vi en flot udsogt over rismarkerne og bjergene i baggrunden. Vi fik tiden til at gå med kortspil, læse i bog og så gjorde vi ligesom de andre turister og skulle da lige prøve at hænge ud af tog-dørene, mens toget kørte. I Sri Lanka er dørene i busser og tog altid åbne.

Vi ankommer til Kandy, som engang var Sri Lankas hovedstad og trasker igennem byen og op ad en stejl bakke indtil vi når vores Guesthouse.

I Kandy var det planen at se “The Tempel of the Sacred Tooth relic”, som vi gjorde næste dag. Vi havde super godt vejr, næsten for godt, for da vi skulle have skoene af for at komme imellem bygningerne (af hellige grunde), blev vi nød til at gå de steder, hbor der var skygge ellers ville vi nær få brandmærker på fødderne. Efter vi så stedet, hvor Buddhas tand formegentlig ligger, (man ser ikke tanden), gik vi igennem den travle by og fandt en cafe inden det gik hjemad igen.

Næste dag, var igen rejsedag, denne gang gik det mod Sigiriya, som er en lille by, der er kendt for sine to kæmpe stenklipper, der rager op i et ellers flat område. Den ene, Sigiriya Lion Rock, kostede 30€ p.p. for at komme op på, så vi tog i stedet den billigere variant Pidurangula Rock, som kun kostede 3€ p.p. Her gik vi op meget tidligt om morgenen for at se solopgangen, klokken 5 ringede vækkeuret og sp var det ellers afsted med pandelampen. Vi havde ekstra booket et lille guesthouse der kun lå 10 minutter væk fra stenen. Så vi traskede op ad de mange trapper, mens solen langsomt stod op. På vejen kom vi forbi en liggende Buddha og resterne af en meget gammel by. Lige inden toppen, var der lidt kø, da den eneste vej op var at klatre op på nogle sten, (ikke det helt store), men for nogle tog det lidt længere tid. Da vi endelig kom op, var det første syn, den flotte Sigiriya Rock, hvorpå der ligeledes lå resterne af en gammel by, der var lidt bedre bevaret.

Vi nød solopgangen på toppen, inden vi gik nedad igen.

Ankommet i vores lille homestay, faldt vi i søvn igen. Indtil den ene af sønnerne vækkede os og spurgte, hvornår vi ville checke ud. Det blev så klokken 11. Familien var rigtig sød og deres børn kiggede meget nysgerrig på os. Den ene af de ældre sønner, fortalte os at de dyrkede rismarken lige udenforan huset. Og det gav dem ris nok til et helt år. Det var faren, der var igang derude. Han kom også til indsats efter at jeg under aftensmaden, dagen inden havde låst os ude af vores lille værelse. Da de ikke havde en ekstra nøgle måtte faren igang med at åbne vinduet med en kniv og derefter fandt han en kæmpe bambusstang, der var lang nok for at vippe nøglerne ned fra det bord, hvor jeg havde lagt dem. Så efter meget besvær og flere forsøg, kunne vi igen komme ind på værelset.

Det var konen i huset, der lavede en lækker aftensmad til os. Der var Chicken Curry på menuen, med aubergine curry, dhal, ris, en lille salat og nogle bananer til dessert. Maden var helt vildt lækker og vi gik glade i seng. På dagen da vi besteg klippen, fik vi ris og en tomat/løg blanding, sammen med toast og marmelade til morgenmad.

Efter at vi havde sovet til lidt i elleve, kørte den ene søn os hen til bus stationen, i en tuk tuk, som han havde hentet hos naboen.

Efter lidt ståen op i bussen, nær den åbne dør, fandt vi endelig en plads og afsted det gik mod Polonnaruwa.