Med tog rundt i Malaysia

Ipoh bød på en masse spændene små gader og en meget kinesisk centreret kultur.

I Ipoh boede vi i et Airbnb værelse, hvor vi delte badeværelse med nogen som vi aldrig så, så det var ligesom vores eget.

Den ene hele dag i Ipoh som vi havde, brugte vi på at se concubine Lane, som var en lille gade, med masser af små butikker. Her var der også mange vægmalerier som gaden var kendt for. Vi gik op og ned ad forskellige gader og fik en kaffe, som byen er kendt for at dyrke. Hen på eftermiddagen, tog vi det der svarer til en Uber ud til et tempel i udkanten af byen. Tempelværten vifter med armene og siger at han netop har lukket af. Men han forbavede sig heldigvis og sagde at vi fik 10 minutter og så skulle vi ud. Vi skyndte os igennem templet som var meget flot, men desværre havde han allerede lukket af til hovedtemplet, hvor tempelskildapperne også befandt sig. Dem så vi så ikke og vi kunne næsten have taget den samme Uber hjem igen for der gik ikke mere end 15 minutter og så sad vi i den næste bil.

Næste dag blev vi kørt ind til banegården og så var vi på farten igen. Næste stop er Georgetown (Penang). Ipoh var et dejligt pitstop fra vejen mellem Kuala Lumpur til Georgetown.

Ipoh bød på en masse spændene små gader og en meget kinesisk centreret kultur.

Efter et par timers togtur i Malaysias fine toge, ankom vi til Butterworth, hvor vi steg ud på perronen. Banegården lå lige ud til havnen og vi kunne gå direkte ud fra banegården og hen til færgeterminalen. Vi købte to billetter til lidt over en euro og så sad vi på færgen, på vej mod Georgetown (Penang).

I Georgetown, boede vi på et hyggeligt lille hostel, hvor værten var super flink. Han hjalp mig med at printe 20+ sider til mit kinesiske visum uden at opkræve penge, selvom jeg meget ihærdigt prøvede at betale ham. Så var der også inkluderet gratis vask, som Kayla og jeg i den grad udnyttede!

Dagene i Georgetown, blev brugt på at udforske den gamle by, som var blomstret op under kolonialtiden. De smalle gader, var omringet af gamle slidte huse, som gav en charme til byen, som vi ikke havde set før i Asien. Vi gik igennem det gamle kvarter utallige gange og kunne ikke få nok af den hyggelige stemning som byen bød på. Vi fik prøvet en masse lækker mad og gik ind og ud af de små butikker i byen. Den sidste dag var vi ude ved en floating village. Som var et kvarter ved havnen, hvor folkene boede på styltehuse ude i vandet. Her var der ikke mange andre turister og vi fik et indblik i de lokales liv og så de lokale fiskere side ude på de lange broer, mens de hyggede sig og fangede fisk.

Om morgenen på rejsedagen, tog vi en Grab (malaysisk uber) ud til lufthavnen og med lidt tidspress, nåede vi det heldigvis med god tid og sad ved gaten lidt før flyet afgik og afsted det gik mod Singapore.