Fætter Eskild, Lone og Louise på besøg fra den anden side af atlanten

 Mandag eftermiddag ankom banden til Vancouver Island med færgen. 
Om eftermiddagen tillod jeg mig derfor at holde fri fra dagens sidste undervisning, så jeg kunne tage ned til Downtown for at se dem. De har lejet et hyggeligt AirBnb meget centralt, så de kan nå det meste i gå afstand. Vi spiste lækker kylling i karry sammen om aftenen og Lone og Eskild havde endda købt vegan magnum til mig til dessert. Jeg fik også overleveret min bestilling på Sallings Kanelgifler samt daddelkugler, plus tre poser med forskellige nødder fra Granville Market i Vancouver. Hvor er det skønt at få besøg altså! ;-) 
Lone og jeg delte også en velkomst øl, så de nu rigtig var ankommet. Det var så skønt endelig at se familie igen efter lang tid hvor vi kun har ses over facetime. 


Tirsdag ville Lone, Eskild og Louise gerne ud og udforske Victoria. Aftenen forinden havde jeg givet dem nogle gode forslag til steder de kunne besøge. Da jeg havde noget undervisning jeg skulle til om formiddagen, tog jeg ned i byen og mødte dem efter frokost. Vi mødtes ved Parlamentet og besluttede at tage ind og kigge. Det er gratis at komme ind og der var endda en lille skattejagt med nogle symboler gemt i parlamentet for børn. Det var jo lige noget for Eskild. Vi gik rundt inde i det flotte Parlament som bærer præg af tilknytningen til Common Wealth. Denne dag var der en forsamling inde i Royal Galleries, hvor nogle politiker fra BC mødtes for at snakke om misinformation i forbindelse med valg. Man kunne komme ind og lytte med så længe man havde lyst til, så vi smuttede da lige ind i hurtige 5-10 minutter. Salen var flot udsmykket og der lå en stor scepter med en krone på nede midt i salen. Eskild klarede det også super fint og var god til både at tie og sidde stille mens vi var derinde. Ude igen fortsatte vi skattejagten rundt i parlamentet og det lykkedes os at finde alle de gemte symboler. Efterfølgende gik vi rundt i nogle souvenir butikker på vejen hen til en isbutik jeg havde fortalt dem om aftenen inden. Isbutikken hedder Chocolate Favouris, hvor man kan få softice der er dyppet i flydende chokolade og derefter drysses med diverse toppings. Det var uden tvivl et hit og alle var glade og tilfredse med deres flotte og velsmagende is. 


Vi tog videre en tur forbi Chinatown, hvor Eskild og Lone havde kigget på nogle figurer tidligere på dagen hvor butikken dog havde lukket. Victorias Chinatown er Canadas ældste af slagsen og Lone og jeg var enige om, at den er en del hyggeligere at gå rundt i end Vancouvers, da der er færre hjemløse og man føler sig noget mere tryg her. Vi gik også igennem Fan Tan Alley, som er en lille, smal gyde fra den ene side af Chinatown til den anden. Gyden er udsmykket med lyskæder og lanterner og så gemmer der sig en masse små butikker derinde. Virkelig hyggeligt. 

Fan-Tan Alley i Chinatown 


Onsdag havde vi aftalt at vi ville på en lidt længere tur ud af byen, da jeg ikke havde nogen undervisning den dag. Mandag aften lejede jeg derfor en bil til formålet, så vi lettere kunne komme omkring. Eskild ville gerne ud i skoven, så dette ønske fulgte jeg op på. Jeg havde Goldstream Provincial Park og Malahat Skywalk i tankerne, som en sjov og passende dagsudflugt til alle mand. Jeg lavede lidt research om passende og børnevenlige ruter i Goldstream og fandt en passende tur der både ledte os forbi et vandfald samt en gammel jernbanebro, hvor man samtidig også fik set den karakteristiske og grønne canadiske skov. Efter at have hentet bilen onsdag morgen forsatte jeg ned for at samle de tre andre op. Så satte vi ellers kurs mod Goldstream. Det var kun en køretur på godt 25 min, hvilket ikke var slemt. Vi ankom til parken og fik stillet bilen. Jeg fandt rutebeskrivelsen frem og så gik vi ellers afsted. Eskild var vild med at være ude i skoven og lege på alle de gode klatretræer i området. I følge ruten var der en tunnel man skulle igennem på et tidspunkt, for at krydser under motorvejen og komme om på den anden side. Dette virkede dog lidt besynderligt, for da vi kom til tunellen var der er lille vandløb der løb igennem. Vi gik lidt videre rundt men måtte erkende, at dette altså var den vej vi skulle. Vi spurgte en anden besøgende i parken, der så ud til at være en erfaren vandrer om det kunne være rigtig nok. Det var det søreme og han forsikrede os at han havde gjort det massere af gange før. Vi gik langs siden af tunellen og kom da også fint igennem uden at nogen af os fik våde fødder - success. På den anden side fandt vi hurtigt stien hen til Niagara Falls, som vandfaldet på ruten sjovt nok hed. Det var flot og et af de højere af slagsen, dog var det ikke helt at sammenligne med de minder har fra de ægte Niagara Falls. Eskild var dog vild med vandfaldet og de smukke omgivelser, så vi nød udsynet lidt inden vi gik videre på jagt efter jernbanebroen. Det viste sig ikke at være helt ligetil at finde stien der første os derhen. Rutebeskrivelsen var noget misvisende på det punkt og efter at have prøvet nogle forskellige muligheder, så vi en sti på den anden side af det lille vandløb vi ville prøve. Vi gik over en nogle stykker tre der var lagt hen som en interimistisk bro og fandt stien. Starten var noget stejl, men vi kom alle op og forsatte hen af stien. Vi gik gennem flot skov og bevægede os opad langs kanten af vandfaldet. På et tidspunkt kom vi til et punkt hvor vi stod lige ved siden af starten af vandfaldet, hvilket var rigtig flot. Vi gik over en lidt mere permanent bro, der første og hen over floden og over på den anden side. Vi gik videre gennem den grønne skov og fandt til sidst faktisk jernbanebroen. Dog var der sat et hegn for, så man ikke kunne komme helt hen til broen, men vi fandt den da. Man måtte alligevel ikke gå over broen, da det var for farligt. Vi vendte om igen og begyndte tilbagevejen ned til parkeringspladsen. Vi nød skoven og humøret var højt. Nede igen fandt vi vores madpakker frem og fik noget frokost. Der var et rigtig fint picnic område med toiletter og en masse borde, samt to grill ved parkeringspladsen. Her nød vi at sidde lidt inden vi forsatte turen mod Malahat Skywalk, som minder lidt om Skovtårnet på Sjælland, bare i lidt større og vildere format. 






Vi ankom, fik købt billetter og gik langs en bro hen til tårnet. Nede i skoven under os var der gemt forskellige dyr og figurer, som man kunne spotte, hvilket Eskild synes var meget sjovt. Vi kom hen til tårnet og begyndte at gå op. I midten af tårnet er der en rutsjebane man kan tage hele vejen ned. Eskild var heldigvis både høj og gammel nok til at prøve rutsjebanen. På vej op i tårnet nød især Louise, Lone og jeg den smukke udsigt ud over fjordene. Vi spottede en flok ørne i luften og pludselig kom der to bald eagle til flokken. Det var fedt, da jeg havde fortalt at de var meget hyppige at spotte her på øen. Eskild havde i mellemtiden prøvet rutsjebanen et par gange mens vi stod og så på ørne. Vi fulgtes alle helt op i toppen, hvor der var en smuk udsigt til alle sider. Der var også et net man kunne gå ud på og se ned. Vi gik ned til rutsjebanen igen og nu skulle Lone og jeg også prøve. For mig blev det til tre ture på rutsjebanen og to for Lone. Vi havde det hylende morsomt for ta sige det ligeud. Vi satte os tilbage i caféen og fik lidt at varme og styrke os på inden vi kørte hjem. Efter jeg havde afleveret bilen tog jeg bussen hen til Lone og Co. Vi hentede mad hos Tacofino, som heldigvis også faldt i god jord. Vi sluttede aftenen af med lækker is. 



Malahat Skywalk



Torsdag stod programmet på rundtur på campus. Efter min undervisning sluttede havde Lone og Co. taget bussen op til Campus. Jeg hentede dem ved bussen og vi startede med at tage hjem forbi mig, så de kunne se hvor jeg bor og stille nogle ting. De havde taget en lille påskegren med til mig med hjemmelavet pynt - så skønt! Den pynter på værelset nu. Efterfølgende gik vi lidt rundt på skolen inden vi satte os ind for at få frokost på The Cove. Efterfølgende gik vi forbi butikken med al skolens merchandise og på vejen tilbage kom vi forbi Cannabis bænken, som Lone og Louise lige skulle have et billede af. Det er jo trods alt ikke hver dag man kommer forbi en bænk hvor man lovligt må ryge hash. Vi stoppede kort hjemme hos mig, så Eskild kunne komme i gummistøvler og regnbukser inden vi fortsatte ned til Cadboro Bay. Her havde Eskild en fest med at lege med drivtømmer på stranden. Han fik da også bygget en fin dæmning. Det blæste godt, så efter lidt tid besluttede vi at sætte os ind på Moka House tæt på for at få varmen. Tilbage igen fulgte jeg banden tilbage til busstoppestedet, da jeg skulle til et skolearrangement om aftenen. 

Fætter Eskild på stranden i Cadboro Bay

Vi har haft nogle super hyggelige dage sammen og jeg er så glad for de havde lyst til at tage den lange vej herover for at besøge mig!  



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Polisi

Ankommet til paradis

Thale, Harzens svar på Grand Canyon!