Fiskemarked og skolebesøg

Vækkeuret ringede kl. 5:40 i morges, for vi skulle ned til Victoriasøen kl. 6, for at se alle fiskerne komme ind og sælge deres fisk. Vi gik afsted mens solen stod op og det var utrolig smukt. Da vi kom ned til stranden, nogle få fiskere var allerede kommet i land. Solen var stadig ikke stået helt op, så det blev til nogle rigtig flotte billeder over søen med fiskerbådene og bjergene i horisonten. Vi så det forskellige fisk, som fiskerne kom i land med. Derefter kom formanden for stranden og sagde et par ord og åbnede derefter for, at alle kvinderne, der var kommet, kunne begynde at købe deres fisk.

På tilbagevejen så vi nogle fiskere, der havde fanget en 15 kilos lungefisk, som vi senere købte og tog med hjem, for at spise den til aftensmad. Efter morgenmad fik vi endnu en swahiliundervisning af præsten, som også kom forleden dag. Vi fik lært verber, adjektiver, navneord og tal. Da læreren som sagt også er præst, spurgte han på et tidspunkt, om han måtte give os Guds ord. Vi skulle aldrig have sagt ja, da det blev til en lang seance, hvor han til sidst endte med at spørge, om vi alle ville acceptere Jesus som vores personlige redder. Han brændte meget for det han sagde, måske lidt for meget, for han prøvede meget at overbevise os og virkede meget ekstrem i det han sagde.
Efter en underlig undervisning lagde vi os i solen og læste, men vi søgte hurtigt hen til skyggen, da det er uudholdeligt i solen.
Senere skulle vi besøge en secondary school her i byen. Vi ankom og blev guided ind på rektorens kontor, hvor vi startede med at skrive en hilsen i deres gæstebog. Derfter var der gudstjeneste for eleverne, så den blev vi inviteret med til. En gudstjeneste i Afrika, er meget anderledes end vi kender den. Folk danser, klapper og synger og der er bare generelt en fantastisk stemning. Efter det blev vi af nogle elever guided rundt på skolen, og senere så vi så et spil basketball, mellem lærerne fra denne og en anden skole. Eleverne var alle meget ivrige efter at hilse på os, give os hånden eller en krammer, hvis de turde. Og mest af alt var de ellevilde med at få taget billeder med os. De betalte endda skolefotografen 50 schilling for et billede med os, som bliver printet ud til dem. De spurgte meget indtil vores verden og vores skolesystem, så vi havde nogle meget interessante diskussioner med disse elever.

Til aftensmad skulle vi som sagt have lungefisk, og da man på et fiskemarked i Kenya køber en hel fisk, så skulle den selvfølgelig klargøres til at kunne blive stegt. Så jeg fik lov at hjælpe med at skære fisken i mindre stykker, med en stor kniv. Så i aften kan jeg klart og tydeligt sige, at jeg ved hvor min mad kommer fra.