Geht´s Ihnen gut?

Sådan en hilsen og et stort smil blev vi mødt af i dag i byen Korce i Albanien. Bag hilsenen gemte sig en glad og venlig mand i en stor blå BMW firehjulstrækker og med nedrullet vindue. Det kunne vi jo kun svare "ja til. Han spurgte om vi var tyskere, og vi svarede, at vi boede i Tyskland, han kunne fortælle, at han havde været i Tyskland 1 gang; i Flensborg...

Jeg, Solveig, må med skam meddele, at mine betænkeligheder ved at rejse til Albanien, er blevet gjort til skamme. Der er fine veje, de findes meget værre i Grækenland, hvor vi lige kommer fra, de har nye biler, især Mercedeser, både nye og gamle (også nogle meget gamle), de er velklædte og servicemindede og særdeles smilende og imødekommende... Jo, der er også stadig folk, som kun lige har til dagen og veje, de er generelt fattige, man ser stadig æsler, som bliver brugt som trækdyr, men de er efterhånden ved at blive afløst af små rustne traktorer, som de sikkert har fået billigt et sted i Vesteuropa. Så Christian kunne da også lige minde mig om mine kommentarer om landet "Vi bliver på hotellet fra vi er tjekket ind og kører derfra igen efter 24 timer!" Eller kommentaren fra i morges, da vi startede bilen med retning mod nord og GPSén sagde "Ankomst til destinationen kl. 12.47, var min kommentar: "Så forlader vi også landet igen i morgen kl. 12.47!" Nogen gange lidt surt, man har en søn eller en mand for den sags skyld med så god en hukommelse, så man får smidt sin egne bemærkninger i nakken igen som en boomerang...

Nå, men jeg kunne have sparet mig for den søvnløse nat, hvor jeg drømte, at bilen blev stjålet... det er et land hvor man både føler sig tryg og velkommen og så er prisniveauet tilmed helt i bund.
Vi spiste frokost på et pizzaria til den nette sum af 100 DKR, derefter gik vi en tur rundt i Korce, så byens ortodokse kirke, og blev på vej ud venligt tiltalt på albansk af en præst, som gjorde os opmærksom på, at man ikke måtte have shorts og bare arme i kirken, han kunne vist hurtigt fornemme, vi ikke forstod, s han gik over til at supplere med nogle fakter, og spurgte så hvor vi kom fra... Danmark kendte han godt. Vi sagde undskyld og fik et venligt smil retur.

Så kom Mutti bag rattet og kørte os de sidste 20 km til Pogradec, som ligger helt ud til søen, her fandt vi med lidt besvær vore lille hotel, fik parkeret bilen udenfor og slappede lidt af på værelserne; to værelser med morgenmad til i alt 51,- EUR! Senere gik vi langs søpromenaden og kiggede på folk, mange af dem var klædt i deres bedste tøj, vi fandt senere ud af, at det er fordi, der er en national helligdag i morgen, hvor man fejrer Mother Theresa, det var altså forklaringen på, at folk var afslappede og var igang med at lade op til fridagen. Aftensmaden indtog vi på en lille restaurant, hvor vi fik friskfanget ørred fra den lokale sø.
Nu er vi tilbage på værelserne og snart går vi til køjs efter endnu en begivenhedsrig dag; nu håber jeg så bare den lille røde Fiesta holder udenfor imorgen:-)