Mt. Longonot og sidste dag i Kenya

Vi skulle tidligt op, da vi havde planlagt, at tage op på Mt. Longonot, som er en udslukt vulkan, hvor man først går op til kraterkanten og derefter tager turen rundtom krateret. Da vi ankom til rutens begyndelse, så vulkanen slet ikke særlig stor ud. Vi tænkte, at det da bliver en hyggelig lille gåtur, men der tog vi gevaldigt fejl, der var virkelig nogle passager, som havde det i sig. Der var virkelig nogle stejle steder op til kraterkanten! Da vi endelig nåede toppen efter ca en times tid, tænkte vi alle, at det værste var overstået. Vi stod og kiggede ned i krateret, som er bevokset med alle slags træer og buske. Det ligner lidt, at der er en skjult verden dernede. Vi startede turen rundt, med højt mod, og det første stykke var da også mest lige ud, men så kom vi til lidt ad en stigning. Det var starten på bjergets top, og den vej havde det i sig. Det var en smal vej, hvor man skulle støtte sig med alle fire, for at komme op og så var der en stejl stigning. Men det var anstrengelserne værd, for udsigten på toppen var fantastisk! Lige da vi nåede toppen, begyndte solen at komme frem, hvor heldig kan man være? Så nu var der mulighed for at nyde den gode udsigt og tage en masse gode billeder! Vi holdt en pause på toppen på ca 30 min, hvor vi hver spiste en energibar, for at have kræfter til nedstigningen. Turen ned gik meget hurtigt. Der var mange løse sten, så det nemmeste var at løbe ned med bredstående ben, så det gjorde vi. Vi var nede igen på lidt over en time, så vi havde ordentlig fart på.

Vi var godt udmattede da vi kom ned, men inden vi kunne hvile os på køreturen, skulle vi lige forbi et udsigtspunkt over Rift Valley, hvilket også var utrolig flot.
Efter to times kørsel ankom vi til Sophies onkels hjem her i Kenya. Han bor på en flyveskole, som ejes af 40 medlemmer, sorte, hvide, europæere og indere. Her har han indrettet sig et dejligt og hyggeligt telt, som han sover i. Her er bl.a. Varme brusere, hvilket er en luksus, som vi ikke har haft de sidste to uger. Stedet er flot og meget roligt, så her befinder vi os rigtig godt!
Den oprindelige plan var egentlig kun at sove en nat hos Sophies onkel, Yves, men pga. Uroligheder i centrum af Nairobi, tilbød han os at blive endnu en nat. Det takkede vi pænt ja til. Om eftermiddagen skulle planen egentlig være, at tage til udkanten af Nairobi, for at se Karen Blixens farm og et smykkeværksted, men Yves fik en opringning fra en af sine venner i Nairobi, som sagde, at der også var uroligheder i udkanten, så derfor besluttede vi sammen, at det nok var det bedste bare at blive her hos Yves, og få dagen til at gå med at slappe lidt af og gøre klar til rejsen i morgen.
Til aftensmad har Yves købt et får, som Peter bedte mig om at hjælpe med at slagte, for jeg var jo åbenbart ekspert, efter at have gjort det en gang før, så jeg gik med og fik gjort en ende på fårets sidste timer. Ellers har vi siddet og læst, pakket vores sager, spillet kort, hjulpet til i køkkenet med at lave mad og bare slappet af. Inden alt for længe serveres der aftensmad, og så er det ellers bare i seng, da vi skal afsted mod lufthavnen kl. 03 i nat. Så nu hedder det for alvor "Kwaheri Kenya" (Farvel Kenya), tak for denne gang og på gensyn!