Langt ude på landet

D. 19/10/17
Vi startede dagen ud med morgenmad, hvor der var bananer og papya, lækkert. Derefter gik vi igen ned til Victoriasøen, for at tage en sejltur. Da vi sad i bådene og skulle til at sejle afsted, ville en fisker med, men han var fuld, så de andre ville stoppe ham. Han kæmpede i mod og insisterede på, at komme med. De andre tog kvælertag på ham, skubbede ham og slog ham. Slagsmålet startede mellem to mænd, men efterhånden kom flere mænd til undsætning, og fik den fulde fisker ind på stranden. Da vi var sejlet afsted, så vi, at den fulde fisker først blev pisket og derefter lå på jorden og blev sparket og slået. Det var meget ubehageligt at se, men på den anden side fik vi set den mere fysiske og brutale side af Luo stammens kultur.

Da vi kom ud til halvøen gik vi i land. Vi så en kæmpe ørn, som lige havde fanget en fisk. Peter viste os et sted, hvor der holder aber til, som spiser mangoerne fra mangotræerne. Efter gåturen roede vi tilbage til bredden. Vi spiste frokost og pakkede en lille taske med de nødvendigste sager og så tog vi afsted med en Matatu, som er en lille minibus. Vi kørte i ca 45 min hen til en mindre landsby, hvor vi skal være de næste to dage. Vi gik op til skolen, blev modtaget af skolelederen, fik en lille snak med ham og gik derefter tilbage til det lille marked i byen og kiggede lidt på de forskellige ting som kvinderne sælger. Der var bla en masse grøntsager, frugt, tørret fisk, samosas og andet brød.

Efter aftensmad spillede vi alle kort og lod aftenen klinge ud.

D. 20/10/17

Efter morgenmaden kørte vi piki piki på Luo-style. Vi sad to og to sammen + en chauffør, så vi var 3 folk på en lille scooter - vi følte os meget Afrikanske lige der. Med piki piki'erne kørte vi ud til en familie på landet, som har en farm. Vi er på besøg hos en organisation der hedder Momentum. Den har hovedsæde i Danmark. Organisationen hjælper kenyanske landmænd her i området, med at effektivisere deres landbrug, så de rent faktisk kan overleve og tjene penge på deres afgrøder. Den første bondegård vi kom til, havde en masse forskellige afgrøder. Hovedparten var majs og bønner, men også mange andre afrikanske afgrøder som Sorgum, som er mere varmeresistent end majs, og også Kawasi, som er endnu mere varmeresistent overfor tørkeperioder end de to ovenstående afgrøder. Desuden havde damen chili, avocado, kaffebønner, jackfruit og søde kartofler. Vi fik en kæmpe jackfruit med hjem som gave. Vi skal nu bare vente 3-4 dage på, at den modner helt, før vi kan spise den.

Efter det tog vi til en anden farm, hvor en ældre mand havde 5 grise, hvilket er meget usædvanligt for kenyanske bønder, da grise er dyre. Efter at have snakket med ham om hans griseprojekt, kørte vi tilbage til stedet vi bor, for at spise frokost. Efter det havde vi en times tid til at slappe af, inden vi igen skulle rundt til forskellige bønder. Men lige da vi skulle til at tage afsted, startede "heavy rains". Jeg har aldrig set så meget nedbør på en gang. Det var et vaskeægte skybrud. Da regnen endelig stoppede sent på eftermiddagen kunne vi ikke komme afsted alligevel, da det ville være for farligt at køre på lervejene efter sådan en omgang regn, så vi spillede kort og fik popcorn istedet. Efter aftensmaden fik vi lidt at vide om organisationen og lod aftenen klinge ud.