Mad monks of Meteora

De kan i hvert fald ikke have været helt normale, de munke der valgte de spektakulære beliggenheder til deres flotte klostre. Efter en god nats søvn på hotel Tsikali nød vi hotellets ganske udmærkede morgenmad.  Her var der både kaffe og juice, brød, æg, marmelade og en toast. Således mætte begav vi os afsted mod nogle af de klostre vi kan se fra vores altan. Turen op var hård, ialt skulle vi klare 300 højdemeter, det viste sig nu ikke at være noget problem. Faktisk var den største udfordring at finde en vej forbi et rådnende hundekadaver der spærrede en ret smal sti. Klostrene er stadig beboede, og det første modtog ikke mænd i shorts, og heller ikke kvinder i bukser. Det skulle vi så ikke se, så vi gik videre op, heldigvis var næste kloster ikke så strengt, her kunne Solveig låne noget beklædning så hun også kunne komme ind. Klostret var flot, men det mest imponerende var for os beliggenheden, det havde taget 22 år at skaffe materialer til at bygge en kirke, som det så efterfølgende kun tog 20 dage at bygge!
Dette kloster accepterede ikke vores påklædning, så vi måtte gå videre.
Foran det største kloster så vi denne munk, kørende i bil, og med øresnegl til håndfri mobiltelefoni. Tiderne ændrer sig. Klostret havde lukket om tirsdagen, så vi gik videre uden at komme ind.
Efter klosterbesøget gik vi videre, vores kort angav en længere tur hen til klosterruiner hvortilder ikke førte en vej. Straks vi kom væk fra den asfalterede vej var det som at komme ud i en anden verden, mennesker var der stort set ingen af, og landskabet var utrolig smukt. Vi fandt et sted og spiste vores medbragte frokost, drak vand, og i det hele taget nød livet. Herfra gik det videre tilbage mod Kastraki, undervejs så vi et lille kloster vi gik op til, her var der ikke nogen munke, det tilhørte et større kloster og blev brugt når munkene ville have fred og ro. Det var først blevet åbnet for besøgende i år, så det var ikke angivet som åbent på nogen kort eller i nogen guidebøger. en spændende oplevelse der blev gjort bedre af en veloplagt guide.