De andre pyramider, eller Egypten for fuld udblæsning

Vi fik sagt farvel til Marvel Stone Hotel ad 2 omgange. Christian Seniors fly afgik allerede ved 10 tiden, og Peter og han tog derfor afsted allerede ved 6.30 tiden i en af hotellets biler. Det blev naturligvis til en kort afsked først med vores trofaste følgesvende de sidste 4 tage, nemlig de mægte Giza pyramider. Enorme som de er, uden mennesker som målestok kan det være svært at fatte at de 2 store begge bryder 100 meter i højde uden problemer.
CA senior klarede hjemturen i fin stil, Peter var taget med i lufthavnen for at hjælpe med check in osv,men alt hvad der blev mulighed for var et stort kram og et god rejse. I Kairos lufthavn startes der med et security check,og her kunne Peter jo ikke komme med igennem.

Vi tilbage bleven besluttede os for at se de "andre" pyramider. Det er klart at man ikke bare lige udtænker og bygger en gigant som Keops pyramiden uden at have prøvet sig lidt frem inden.
De tidligere pyramider ligger lidt syd for Kairo, i Saqqara og Dahshur. Vi gik ned på torvet for at købe noget vand, og fik hurtigt kontakt med en taxa chauffør, der for den beskedne sum af 45 dollars tilbød at køre os dels til Saqqara, og siden til lufthavnen så vi kunne være der ved 19 tiden.

Chaufføren var ikke ung, han hævdede at have mellem 25-30 års erfaring som chauffør, og vi er ret overbeviste om at den gamle Peugot vi kørterundt i havde været med på hele rejsen, og at han nok havde købt den brugt engang i tidernes morgen. Han, hvis navn viste sig at være Tariq, havde dog ikke løjet, han var virkelig en fremragende chauffør,der dels navigerede helt uden GPS, dels lod til at kende hver et bump og hvert et hul i vejen, og lad det være sagt, dem var der flere af end der er prinser i den saudiske kongefamilie.

Vi ankom efter en spændende køretur til Saqqara, hvor den første pyramide blev bygget. Pyramiden er ikke en perfekt pyramide,men kalder på grund af dens kasseagtige form for the step pyramid. Den blev bygget af arkitekten Imhotep til Farao Zoser, den er 60 meter høj i 6 trin. Den har været truet af sammenstyrtning,men vores selvudnævnte guide, der resolut tog vores billetter kunne berolige os med at egyptiske mænd gjorde deres bedste for at restaurere den i øjeblikket og at den derfor var lukket for publikum. Han gjorde det vildt godt, guiden. Vi blev forevist rigmandsgrave, hvor hieroglyfferne fremstod som om de var blevet lavet dagen før vores besøg. Det ekstremt tørre klima gør at tingene ikke går tilgrunde som de ville gøre med vore klimatiske betingelser.

Da det vildt spændende besøg nærmede sig sin afslutning fik vi første forsmag på de fornærmede miner Egypterne kan lægge deres ansigter i når de ikke mener deres arbejde er blever honoreret efter fortjeneste. Vi gav den selvudnævnte guide 100 Egyptiske pund, og efter at have lignet en der havde slugt en citron da han så sedlen måtte han jo påpege at han både havde svedt undervejs (han var så ikke den eneste kan vi sige), men også var gået hen og blevet træt. Ja, det gode gamle ordsprog om at en ulykke ikke kommer alene trænger sig på her. Fluks fik han 100 pund mere, og kunne så glæde sig over en indtægt på 80 kroner for rundvisningen (der faktisk var vildt god)

Fra Saqqara gik det videre ad dårlige veje mod Dahshur, hvor den første ægte pyride står. Keops far, Snefre, byggede hele 2 pyramider før teknikken sad. Vi kom først til den røde pyramide, den 3 største pyramide med en højde på ca. 100 meter.

Indgangen til pyramiden befinder sig i 35 metershøjde,i den stegende hede var det hårdt at gå derop. Der sad et par Egyptiske mænd, der fortalte hvordan man skulle gå ned i den. Da tiøren var lidt tid om at falde hos Peter viste han os i stedet ned. Udefra er pyramiden lidt medtaget, stenene er ikke i så god stand, men indvendigt var den som ny, helt vildt at stå i et gravkammer der er tættere på 5000 år end 4000 år. Det var en kæmpe oplevelse, og de 150 egyptiske vi fordelte da vi kom op blev dels vel modtaget, dels var det pengene værd.

Fra den røde pyramide kørte vi til "the bent pyramid"
navnet er opstået fordi den blev startet i en for stejl vinkel og som følge heraf viste tegn på ustabilitet. Senere byggede man så videre i en fladere vinkel, det giver pyramiden et lidt løjerligt udseende. Det var i øvrigt samme farao som byggede den røde pyramide der var bygherren. Ved the bent pyramid fik vi følgeskab af et par politibetjente, den ene tog et par billede af os, og den anden lod christian og Solveig sidde bag på han Quad. Vi syntes selv vi var venlige da vi gav 200 pund til dem, men de mente tydeligvis, bedømt på deres lange ansigter,at deres indsats burde havde resulteret i et højere afkast, utroligt.

Nu gjorde sulten sit indtog, og vi spurgte chaufføren om vi kunne blive kørt til en restaurant, intet problem, og 12 kilometer senere kom vi til restaurant Saqqara. den så ikke fantastisk ud, men der var ikke andre muligheder. Vi fik tilbudt en pris på 200 egyptiske pr. menu, et kort havde de ikke. Drikke varer ville så komme oveni. 80 kroner pr. ret er jo ikke meget, men i betragtning af det lokale prisniveau, standarten på restauranten, samt at man ikke kunne se nogen priser overhovedet fik Peter til at sætte hælene i. Vi tilbød 200 egyptiske med drikkevarer, det fik vi nej til hvorefter vi rejste os og gik. Det mente chaufføren ikke var så godt, han fik så forhandlet prisen ned i det vi ønskede, og så gk han eller omkring et hjørne, hvortil vi så der blev båret mad. Proceduren er givetvis den at han spiser "gratis" eller rettere, dem han kommer med betaler for ham. Helt ok, men at der ikke er et kort med priser er for sølle.

Godt nok fik vi det til en acceptabel overpris, men alligevel fik de det sidste grin, da regningen kom blev det bekendtgjort at det "var uden betjening" så 10% on top tak. Velopdragene som vi er betalte vi naturligvis.

Efter den oplevelse bad vi om at blive kørt til lufthavnen. undervejs fik vi en god snak med Tariq, vores chauffør om forholdene i Egypten, vi var alle enige om at turen havde været super, så vi besluttede at give 70€, han havde jo dog kørt os 7 kilometer ekstra, til gengæld afkortede vi turen en time i forhold til det aftalte. Vi var meget tilfredse med vores generøsitet,men det var viskene i bilen om at være,men den ekstra tur mente han faktisk at 120€ ville være mere rimeligt! Igen sad vi og tog tælling, den oprindelige tur var vel 50 kilometer, nu kørte vi så 57 i stedet, så hvordan 45 dollars kan blive til 120€ kan velkun guderne forstå. Vi burde have taget de 20 euro igen, men det blev ved de 70€, for turen havde været fremragende.
Da vi skiltes var han i godt humør igen, formentlig tilfreds, men det skal åbenbart prøves at presse citronen alt hvad den kan trække.
Et par billeder af hvad man kan opleve på vejen mod lufthavnen.